گزارش و تحلیل

شدت گرفتن احتمال کودتای نظامی در عراق

© AP Photo / Khalid Mohammedشدت گرفتن احتمال کودتای نظامی در عراق
شدت گرفتن احتمال کودتای نظامی در عراق - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پس از به قدرت رسیدن گروه های حامی مقاومت در عراق طی فرایند انتخابات قانونی، آمریکایی ها و متحدان آنها به تکاپو افتادند تا این فرایند را بر هم بزنند.

اسپوتنیک - پس از اینکه گروه های حامی مقاومت در عراق طی فرایند انتخابات قانونی به قدرت رسیدند طبق معمول آمریکایی ها و متحدان آنها به تکاپو افتادند تا این فرایند را بر هم بزنند و با استفاده از تشکل های ساختگی خود خیابان های عراق را به هم ریختند.

از همان ابتدا هم کاملا مشخص بود که اگر آقای عادل عبد المهدی استعفا می داد عراق با چالش معرفی یک نخست وزیر جدید مواجه خواهد شد، و همین هم شد، در واقع اصرار آمریکایی ها و متحدین آنها بر استعفای عادل عبد المهدی عراق را وارد یک گردانه نا معلوم کرد، گردانه ای که آمریکایی ها تجربه های خوبی در اداره آن دارند.

حمله به گروه های مقاومت توسط ائتلاف آمریکایی صورت گرفت - اسپوتنیک ایران
حمله به گروه های مقاومت توسط ائتلاف آمریکایی صورت گرفت

آمریکایی ها از همین روش بر علیه بسیاری از کشورها استفاده کرده اند تا این کشورها را به هم بریزند.

تا زمانی هم که نتوانند آنچه نتوانستند از راه انتخابات مردمی به دست آورند را به بگیرند دست از فشار بر نمی دارند.

یا اینکه عراق کاملا از هم بپاشد و یا اینکه آمریکایی ها آنچه می خواهند به دست آورند؛ و بدیهی است طبق گفته آقای ترامپ حد اقل این است که کل نفت عراق و هر آنچه امکانات خدادادی است باید به آمریکایی ها داده شود.

پس از اینکه آمریکایی ها موفق شدند نخست وزیر عراق را وادار به استعفا کنند و شرایطی ایجاد کنند که پارلمان عراق نتواند نخست وزیر جدید تعیین کند یا شاید بهتر است بگوییم هیچ نخست وزیر تعیین شده ای نتواند کابینه تشکیل دهد حال در مرحله بعدی آنها به دنبال فروپاشی خود پارلمان عراق می باشند.

به این ترتیب اینها عراق را وارد یک خلاء قانونی می کنند.

در این شرایط نیروهای مسلح به راحتی می توانند دست به کودتای نظامی بزنند و قدرت را تا زمان اجرای انتخابات و تعیین نخست وزیر جدید در اختیار بگیرند.

برخی باور دارند که آمریکایی ها پس از اینکه از راه دمکراتیک نتوانستند به آنچه می خواهند برسند و پس از ناکامی سمن های (سازمان های مردم نهاد) وابسته به آنها در ایجاد تغییر حال به فکر هستند از ارتش عراق که طی سالهای اخیر توانسته اند نفوذ زیادی در آن پیدا کنند استفاده نمایند و یک کودتای نظامی بر علیه دولت مردمی عراق انجام دهند و دولت در اختیار نظامیان قرار گیرد.

انهدام انبارهای تسلیحاتی در عراق توسط آمریکا - اسپوتنیک ایران
انهدام انبارهای تسلیحاتی در عراق توسط آمریکا

شرایط انتشار کرونا در منطقه مخصوصا در ایران و در عراق و کشورهای همجوار و درگیری همه جهان با مبارزه با این ویروس شرایط بسیار مناسبی برای انجام این کودتا هست چرا که به بهانه انتشار کرونا همه مناطق آشوب و تجمعات در عراق خالی شده و ارتش امروزه در خیابان های عراق پخش شده.

در حالی که برخی تصور می کنند عملیات ترور شهید سپهبد سلیمانی و شهید ابو مهدی المهندس یک تصمیم آنی در زمان مستی آقای ترامپ بوده اما نمی توان این فرضیه را کنار گذاشت که اصلا ماجرا به این شکل نبوده و آمریکایی ها نقشه ای بلند مدت برای عراق داشتند و بخوبی می دانستند این دو شهید می توانند همه نقشه های آنها را بر هم بزنند.

بر کسی پوشیده نیست که شهید سپهبد سلیمانی نه فقط ارتباط خوبی با شیعیان عراق داشت بلکه ارتباط شخصی صمیمی ای هم با عشایر اهل تسنن و هم کردهای عراق داشت و شاید برخی هنوز به یاد داشته باشند زمانی که آمریکا و اسراییل و عربستان سعودی تلاش کردند با تحریک کرد ها آنها را به سمت و سوی جدایی از عراق سوق دهند و در لحظه آخر شهید سلیمانی همه نقشه های آنها را به هم زد.

طبق اخباری که جسته گریخته منتشر می شود اخیرا آمریکایی ها حضور خود در عراق را تقویت کرده اند و علاوه بر افزایش نیروهای خود تعدادی هواپیما و سامانه های دفاعی اضافه کرده اند، تحرکاتی که کاملا با خواسته مجلس عراق مبنی بر لزوم خروج نیروهای آمریکایی از این کشور تضاد دارد.

به هر صورت به نظر می آید دولت ومردم عراق باید بیش از پیش متوجه تحرکات آمریکایی ها در عراق باشد و مراقب باشند که آمریکایی ها از فرصت سوء استفاده نکنند تا کشورشان را وارد یک بحران جدید نمایند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала