گزارش و تحلیل

مقایسه ای بر رفتار ایرانیان متین و غربی های خشمگین در فروشگاه ها پس از کرونا + ویدئو

© Sputnik / Samira Esmaeiliمقایسه ای بر ایرانیان متین و غربی های درنده در فروشگاه ها پس از کرونا + ویدئو
مقایسه ای بر ایرانیان متین و غربی های درنده در فروشگاه ها پس از کرونا + ویدئو  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خبرنگار اسپوتنیک با قدم زدن در خیابان های تهران مشاهداتی از تاثیرات ویروس کرونا بر زندگی مردم و جشن نوروز را تهیه نموده است.

با شروع همه گیری کروناویروس، زندگی مردم کشورهای مختلف جهان دستخوش تغییرات بزرگی شده است. نوروز در ایران پس از ورود کرونا به کشور شباهتی به بهار سال های گذشته ندارد. تا نخستین روز بهار شمار مبتلایان به ویروس کووید 19 در ایران به 19644 نفر و تعداد فوت شدگان به 1433 نفر رسیده است که موجب گردید ایرانیان ترجیح دهند در منزل بمانند و دید و بازدید نوروزی را انجام ندهند.

خبرنگار اسپوتنیک در روز اول عید به خیابان های تهران می رود تا ببیند ایرانی ها پس از کرونا با چه مشکلاتی رو به رو شده اند. چه نوع مواد غذایی و بهداشتی در ایران نایاب یا کمیاب شده است و این بحران را با کشورهای دیگر مقایسه نموده است.

در این آمارگیری، برخی افراد که در کشورهای مختلف زندگی می کنند از کمبود اقلام بهداشتی و خوراکی من جمله: دستمال توالت، آرد، ماکارونی، گرچکا (دانه ای شبیه به برنج و عدس که در روسیه رشد می شود)؛ مرغ، شیر و گاها سبزیجات شکایت دارند، اما این مواد غذایی در قفسه فروشگاه های ایران دیده می شود. در حالیکه برخی می گویند که به علت عدم درآمد ایرانیان در ماه پایانی سال قدرت خرید مردم پایین آمده است. می توان گفت که در اروپا موضوع فرق کرده است و مردم قفسه های فروشگاه ها را یک شبه خالی کردند. 

در ایالات متحده آمریکا یا اروپا مردم از بیم شیوع ویروس کرونا به کارهای عحیب مانند خرید هرچه بیشتر سلاح یا مارییجوانا دست زدند:

 

بر اساس پرسشنامه آماری که توسط اسپوتنیک از ایرانیان گرفته شده است، در ایران برخلاف برخی کشورهای اروپایی، آمریکا مواد غذایی و میوه جات در فروشگاه ها به فروش می رسد و مردم مشکلی در خرید اقلام غذایی خود ندارد. اگر چه برخی اقلام بهداشتی من جمله ماسک، دستکش، مایع ضدعفونی کننده و الکل به سختی پیدا می شود.

در میان قدم زدن در روز اول عید در خیابان های تهران با چندین فروشگاه مصاحبه انجام شد که اکثر فروشندگان اعلام نمودند که در مغازه ها همه چیز پیدا می شود، ممکن است که برخی اقلام چون ماکارونی و آرد و مایع ضد عفونی کننده (وایتکس) در مغازه ها به سرعت بیشتر از دیگر اقلام خوراکی به فروش برسد. میوه فروشی نیز در شرق تهران می گوید که قیمت موز، لیمو شیرین، لیمو، زنجفیل در ماه گذشته بسیار بالا رفته است. اما در اروپا مردم از ترس کرونا با هجوم به مغازه ها برخی قفسه ها را خالی کردند تا دیگران نتوانند خرید کنند. 

© Sputnik / Samira Esmaeiliمغازه میوه فروشی در ایران
مقایسه ای بر رفتار ایرانیان متین و غربی های خشمگین در فروشگاه ها پس از کرونا + ویدئو  - اسپوتنیک ایران
مغازه میوه فروشی در ایران

در ایران، در داروخانه ها نیز با گشتن در یک محله و سر زدن به چندین داروخانه می توان ماسک پیدا نمود، اما محدودیت فروش سه عدد برای هر نفر وجود دارد، این طور نیست که یک فرد بتواند همزان 20 عدد ماسک تهیه کند.

در این میان توجه شما را در مصاحبه اسپوتنیک با یکی از کسبه ها در خصوص لیست مواد غذایی کمیاب در سوپری های تهران توجه می نماییم.

در آماری که توسط اسپوتنیک از کاربران شبکه های اجتماعی گرفته شده است به ترتیب می تواند مواد کمیاب در فروشگاه ها و داروخانه های ایران را بدین ترتیب نامید: دستکش، الکل، ماسک، آرد، ماکارونی و گاها حبوبات و داروهایی که به نام ضد کرونا به فروش می رسند. این بدان معنی نیست که ایرانیان نمی توانند آنها را بخرند، بلکه این اقلام زودتر از دیگر مواد غذایی و بهداشتی به فروش می رسد.

از سوی دیگر، اسفند ماه با حضور کرونا موجب ایجاد اختلال در مشاغل شده است زیرا بسیاری از مردم مغازه ها و فروشگاه ها، رستوران و کافه ها را بسته اند تا از شیوع بیشتر کرونا جلوگیری نمایند. در این میان، عمو فیروز "مردی با لباس قرمز که صورت خود را با ذغال سیاه می کند و با خواندن آوازهای نوروزی شادی را برای مردم نغمه می سراید" نیز دچار مشکل اقتصادی شده اند. توجه شما به صحبت های پسر کوچکی که به عنوان عمو نوروز در روزهای پایانی سال کسب درامد می کند و این موضوع که "کرونا" مقصر کسادی بازارش هست به گفتگو نشسته ایم.

در مجموع می توان گفت که اگر چه میزان مبتلایان و فوت شدگان به ویروس کرونا در ایران کم نیست، اما مردم ایران محکم ایستاده اند و پانیک یا ازدحام ایجاد نکرده اند، به عنوان مثال سفیر انگلیس با انتشار عکسی در توئیتر و با اشاره به وجود دستمال کاغذی در فروشگاه های ایران اعلام می کند: آن چیزی که شما نگران آن هستید در یک روز معمولی خرید در ایران به راحتی یافت می شود.

در حالی که در خود انگلیس پلیس در فروشگاه ها مجبور است از کاغذ توالت با سلاح گرم حفاظت کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала