گزارش و تحلیل

ویروس کرونا سلاحی برای فشار آمریکا علیه ایران

© REUTERS / WANA NEWS AGENCYویروس کرونا سلاحی برای فشار آمریکا علیه ایران
ویروس کرونا سلاحی برای فشار آمریکا علیه ایران  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آمریکا از ویروس کرونا به عنوان ابزاری برای فشار علیه ایران استفاده می کند.

به گزارش اسپوتنیک، برنی سندرز، سناتور ایالت ماساچوست و نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در خصوص شیوع ویروس کرونا در ایران و تحریم های آمریکا علیه این کشور اظهار داشت: تحریم‌های آمریکا نباید موجب بروز فاجعه انسانی در ایران شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خواستار لغو تحریم‌ها علیه ایران شد - اسپوتنیک ایران
نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خواستار لغو تحریم‌ها علیه ایران شد

سندرز با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: آمریکا باید هرگونه تحریم را که به توانایی ایران برای مقابله با ویروس کرونا آسیب می‌رساند از جمله تحریم‌های اقتصادی، لغو کند.

علیرضا رضاخواه، تحلیلگر مسایل بین الملل، کارشناس ارشد در مطالعات آمریکا و استاد دانشگاه در این خصوص به خبرگزاری اسپوتنیک گفت:

در ابتدا باید اشاره کرد که احتمال انتخاب برنی سندرز به عنوان نامزد حزب دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نسبت به آقای بایدن بسیار پایین است و نمی توان امیدوار بود که آقای سندرز به عنوان رییس جمهور آمریکا انتخاب شود و تغییرات جدی را نسبت به ایران بوجود بیاورد.

اما نکته مهم اینست که مکانیزم سیاستگذاری در آمریکا به گونه ای است که شخص رییس جمهور همه مولفه ها نیست و شخص رییس جمهور یک فاکتور است که در کنار سایر فاکتورها در فضای انتخابات تاثیر گذار است.

دونالد ترامپ در زمان رقابت های انتخاباتی صحبت های بسیار متفاوتی را در زمینه سیاست خارجی بیان می کرد، اما هنگامی که وارد ساختار شد، متوجه شد که نظرات ایشان نسبت به سایر ساختارها، همچون لابی ها و کنگره وزن نسبتا پایینتری دارد و بعضا شاهد تغییرات پررنگی در سیاست خارجی آمریکا بودیم.

ما آخرین اقدامی را که از سوی آمریکا داشتیم، روز گذشته رخ داد که میک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا از تحریم های جدید علیه دانشمندان هسته ای ایران خبر داد. آمریکا تمام تلاش خود را می کند که از تمام ابزار موجود و حتی ویروس کرونا از ابزاری برای براندازی در ایران استفاده کند و صحبت از حقوق بشر از سوی آمریکا برای مردم ایران به یک شوخی تبدیل شده است.

ایران بارها از کشورهای اروپایی خواسته که اجازه دسترسی به منابع ارزی که در خارج از ایران دارد را بدهند تا بتواند ایران در مبارزه با ویروس کرونا بهتر و کاملتر عمل کند که تا کنون رخ نداده است.

واقعیت این است که اظهار نظرهایی آقای پمپئو و یا احتمالا آقای ترامپ داشته اند، به نوعی می توان گفت که شوهای رسانه ای هستند و در عمل فضای بیماری کرونا را یک فضای مناسبی برای استفاده ابزاری علیه ایران می دانند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала