گزارش و تحلیل

کرونا یک ویروس و یا یک شوک اقتصادی

© REUTERS / WANA NEWS AGENCYکرونا یک ویروس و یا یک شوک اقتصادی
کرونا یک ویروس و یا یک شوک اقتصادی

 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مدیر کل سازمان بهداشت جهانی از شیوع ویروس جدید کرونا در جهان به عنوان یک بیماری همه گیر خبر داد.

اسپوتنیک - تيدروس آدهانوم گیریسوس، مدیر کل سازمان بهداشت جهانی در یک جلسه توجیهی در ژنو اعلام کرد که شیوع ویروس جدید کرونا در جهان به یک بیماری همه گیر تبدیل شده است.

مدیر کل سازمان بهداشت جهانی اظهار داشت: در روزها و هفته های آینده ما انتظار داریم که تعداد موارد مرگ و میر و تعداد کشورهای دارای افراد مبتلا افزایش یابد... ما به این نتیجه رسیده ایم که می توان کویید- 19 را به عنوان یک بیماری همه گیر توصیف کرد.

دکتر بابک ناصری در خصوص شیوع ویروس کرونا در جهان و ایران با خبرگزاری اسپوتنیک به گفتگو نشست.

سازمان جهانی بهداشت همه گیر شدن ویروس کرونا در جهان را اعلام کرد - اسپوتنیک ایران
سازمان جهانی بهداشت همه گیر شدن ویروس کرونا در جهان را اعلام کرد

همه گیر شدن به این معنی است که این بیماری و ویروس تنها مختص به یک کشور نیست. این ویروس از چین آغاز شد و به ایران و به مرور به سایر کشورهای جهان سرایت کرد و همه گیر شد. به نوعی پس از همه گیر شدن این ویروس تا حدودی نگرانی ایرانی ها کمتر شد، به این دلیل گمان می رفت که این ویروس یک توطئه عامدانه و یا یک نوع حمله بیولوژیک باشد. پس از سرایت این ویروس به سایر کشورها و تعطیلی ادارات، مدارس و... تا حدودی افکار عمومی احساس آرامش کرد، اما همچنان این نگرانی وجود دارد که این نوع ویروس، ناشناخته است و به درستی از روش مقابله با آن آگاهی ندارند و با تعطیل شدن مدارس، برخی مشاغل و حتی بازار که هر ساله در آستانه سال نو بسیار پر رفت و آمد بود، امسال تقریبا تعطیل شده که به نوعی یک ضربه اجتماعی و اقتصادی منصوب می شود که به عقیده من تا آینده نزدیک اوضاع بهتر خواهد شد.

داروهایی وجود دارد که در مواقع حاد برای بیماران تجویز می شود. اما بطور کل این ویروس با چرخش و سرایت از شخصی به شخص دیگر به مرور ضعیف می شود و نوع آن تغییر می کند و محدود شود.

همچنین عبدالمجید شیخی، کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص تاثیرات ویروس کرونا بر شرایط اقتصادی پرداخت.

شیوع ویروس کرونا مسلما توطئه آمریکا است و به گفته بسیاری از رسانه ها و شواهد موجود، آمریکا در زمان صدام حسین، رهبر سابق عراق، وی را نیز به حمله بیولوژیکی کرونا تهدید کرده بود. این توطئه آمریکا فقط بر علیه کشور های رقیب و مخالف آن بخصوص چین و ایران است و خیلی از این موضوع هراسی ندارند که مردم آنها نیز به این ویروس مبتلا شوند.

به این دلیل که این ویروس بخش اساسی نیازهای اقتصادی، بخصوص بنگاه های کوچک را تحت تاثیر قرار داده و باعث تعطیلی فعالیت های اقتصادی می شود، به مرور به بنگاه های بزرگ نیز سرایت پیدا می کند و عملا می تواند مبادلات بین المللی را تحت تاثیر خود قرار دهد و بخشی از فعالیت های اقتصادی در کل دنیا فروکش می کند که این موضوع عملا در بازار خودنمایی می کند.

لیست تجهیزات پزشکی مورد نیاز برای مقابله با کرونا  - اسپوتنیک ایران
تجهیزات پزشکی مورد نیاز ایران برای مقابله با کرونا
اگر شبکه حمل و نقل بین المللی نیمه تعطیل شود، عملا تجارت بین المللی و مبالدلات اقتصادی بشدت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

اما نگرانی بالاتر این است که عمده فعالیت های خرد که بخش اعظم طبقات کم درآمد و متوسط متکی به فعالیت های خرد اقتصادی هستند، می تواند این افراد را آسیب پذیر تر کند و به درآمد آنها ضربه وارد کند و ازاینرو دولت ها باید مراقب اوضاع باشند و با در نظر گرفتن یارانه های فوق العاده راهی برای گذران دوره کوتاه مدت این ویروس فراهم کنند.

این بیماری نیز مرحله اوج و نزولی دارد که در حال حاضر شاهد مرحله اوج آن هستیم و همانطور که کشور چین در مرحله سراشیبی قرار گرفته است و ویروس در حال فروکش کردن است، در سایر کشورها این اتفاق رغم خواهد خورد.

اما ما به نیروهای علمی و فکری خود بسیار اطمینان داریم و آنها این توانایی را داردن که بتوانند پاد زهر و داروی درمان این بیماری کشف کنند و بزودی این ویرس را یشه کن کنند.

این ویروس امیدواریم که عمر کوتاهی داشته باشد و بزودی ریشه کن خواهد شد و این ویروس به اصطلاح تنها می تواند شوک به اقتصاد وارد کند، ولی آثار آن دراز مدت نخواهد بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала