گزارش و تحلیل

چرا ایران باید پاسخ سوالات هسته ای آژانس را بدهد؟

© AP Photo / Ebrahim Norouziچرا ایران باید پاسخ سوالات هسته ای آژانس را بدهد؟
چرا ایران باید پاسخ سوالات هسته ای آژانس را بدهد؟
 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
قبل از انقلاب اسلامی ، ایران معاهده منع گسترش تسلیحات هسته ای موسوم به ان پی تی را امضاء کرد و علیرغم اینکه این کشور با یک انقلاب مواجه شد که همه سیاست های آن را دگرگون ساخت، اما حکومت جمهوری اسلامی به تعهدات بین المللی حکومت قبلی از جمله معاهده منع گسترش تسلیحات هسته ای پایبند ماند.

فقط بد نیست توجه داشته باشید که در ایالات متحده هیچ انقلابی رخ نداده وفقط در انتخابات رییس جمهوری جدیدی بر سر کار آمد و این کشور بسیاری از تعهدات بین المللی قبلی خود را زیر پا گذاشت.

از توافقنامه هسته ای گرفته تا توافقنامه های بین المللی دیگر.

شاید جالب است بدانیم که در آن زمان، یعنی زمان شاه، دولت وقت ایران، علیرغم همه روابط صمیمی ای که با آمریکا و اسراییل داشت، معاهده ان پی تی را به صورت مشروط امضا کرد و در حین امضا نماینده ایران اصرار کرد قید کند که "ایران این معاهده را به شرط خاورمیانه و منطقه خالی از تسلیحات هسته ای امضا می کند".

طبق تعاریف مجامع بین المللی خاورمیانه یا غرب آسیا امتداد جغرافیایی ای است که از افغانستان و پاکستان شروع می شود و تا شمال آفریقا می رسد.

همسایه شرقی ایران یعنی پاکستان رسما بمب هسته ای و بالطبع تسلیحات هسته ای در اختیار دارد، علیرغم روابط بسیار خوب و صمیمی تاریخی ای که میان ایران و پاکستان وجود دارد اما همه می دانند که عربستان سعودی و امارات، که خود را دشمن بالقوه ایران می دانند، چه قدر در پاکستان نفوذ دارند و بخش اعظم عملیات تروریستی ای که طی چند دهه اخیر در ایران انجام شده از کانال پاکستان و گروه های تروریستی ای که در پاکستان حضور دارند انجام شده.

حتی برخی اخبار در مورد اینکه عربستان سعودی وامارات تعدادی بمب هسته ای از پاکستان خریداری کرده اند نیز در رسانه ها به صورت جسته گریخته منتشر شده مضاف بر اینکه سعودی ها در حمله های خود بر علیه مردم یمن از تسلیحاتی دارای اورانیوم غنی شده استفاده کرده اند، امری که ثابت می کند حداقل دو همسایه از همسایگان ایران به تسلیحات هسته ای مجهز هستند.

قرص و دارو - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
تحریم های آمریکا بر علیه ایران کل جهان را به خطر انداخته

ناتو رسما بیش از 85 کلاهک هسته ای در ترکیه مستقر کرده و اسرائیل بیش از 250 بمب هسته ای در اختیار دارد.

در مقابل همه گزارش های سازمان بین المللی انرژی هسته ای نشان می دهد که ایران حتی یک قدم فراتر از تعهدات بین المللی خود بر نداشته و برنامه هسته ای ایران دقیقا طبق همانی است که ایران رسما اعلام کرده و تا به حال این سازمان نتوانسته حتی یک مورد نقض تعهد از ایران پیدا کند.

در همین شرایط مشاهده می کنیم این سازمان طی چند دهه اخیر به ابزاری در اختیار ایالات متحده و اسراییل تبدیل شده و منبع اطلاعاتی آن شده سازمان اطلاعات اسراییل.

اگر بنا است این سازمان به جای وابستگی به تحقیقات متخصصین خود به گزارش های موساد بسنده کند بد نیست تعطیل کند و از ذیل سازمان ملل خارج شود و رسما خود را شاخه ای از موساد اسراییل و یا سیای آمریکا ویا ام آی سیکس انگلیس اعلام کند.

اگر این سازمان صداقت دارد بد نیست به گزارش های مجامع اطلاعاتی دیگر نیز توجه داشته باشد و برای بازرسی مامورین خود را به اسراییل و یا عربستان ویا امارات ویا یمن ویا جنوب لبنان بفرستد.

آمریکا کشورهای باقی مانده در برجام را به تلاش برای ساخت بمب هسته‌ای متهم نمود - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
آمریکا کشورهای باقی مانده در برجام را به تلاش برای ساخت بمب هسته‌ای متهم نمود

آیا فراموش کرده اند که زمانی اسراییلی ها مقر سازمان ملل در شهر قانا در جنوب لبنان را با بمب های خوشه ای و بمب های یورانیوم ضعیف شده بمباران کردند؟

چرا آنزمان مجامع بین المللی هیچ واکنشی از خود نشان ندادند.

دیگر اینکه ماجرایی به قول معروف "اظهر من الشمس" بود.

خود مقر سازمان ملل و نیروهای آن مورد حمله اسراییلی ها با سلاح های هسته ای قرار گرفته بودند.

مگر باید حتما بمب هسته ای می زدند؟

مضاف بر این باید توجه داشت، طبق گفته رییس اسبق این سازمان آقای البرادعی،  زمانی که این سازمان هیچ مدرکی دال بر انحراف ایران از ان پی تی نداشت با فشار آمریکا و اسراییل و کشورهای اروپایی پرونده ایران را به شورای امنیت ارجاع داد تا تحریم های بین المللی بر علیه ایران وضع شود و این کشورذیل بند 7 منشور ملل متحد قرار گیرد.

همه این موارد ثابت می کند که چه ایران با این سازمان همکاری داشته باشد یا نداشته باشد این سازمان کار خود را انجام می دهد و طبق دستور العمل آمریکا و اسراییل وعربستان سعودی عمل می کند.

در این شرایط هیچ منطقی وجود ندارد که ایران بخواهد به سوالات این آژانس پاسخ بدهد و یا اینکه به این آژانس اجازه دهد به نیابت از مجامع اطلاعاتی آمریکا و اسراییل در مناطق حساس نظامی ایران بازرسی انجام دهند.

حتی امروزه این بحث میان ایرانی ها مطرح است که اصلا پایبند بودن ایران به ان پی تی چه فایده ای برای ایران دارد؟

اگر این سازمان مدعی است که چون اسراییل ان پی تی را امضا نکرده نمی تواند از اسراییل بازرسی به عمل آورد خوب ایران هم چون شرط امضای تعهدش نقض شده می تواند از ان پی تی خارج شود و دیگر تعهدی به این آژانس و یا دیگر مجامع بین المللی نداشته باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала