نتانیاهو در منجلاب تشکیل دولت

© AFP 2023 / Ronen Zvulunنتانیاهو در منجلاب تشکیل دولت
نتانیاهو در منجلاب تشکیل دولت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روزهای آینده مذاکرات فشرده‌ای برای تشکیل دولت جدید اسرائیل آغاز می‌ گردد که احتمالا نامزدها به معجزه‌ ای سیاسی برای توافق در خصوص این ائتلاف نیازمند هستند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری فرانسه، حزب لیکود به ریاست بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و هم پیمانانش در انتخابات دوم مارس، ۵۸ کرسی به دست آوردند که ۳ کرسی کمتر از اکثریت لازم کنست بود.

چرا انتخابات اسرائیل به نفع نتانیاهو تمام شد؟
 - اسپوتنیک ایران
چرا انتخابات اسرائیل به نفع نتانیاهو تمام شد؟

بنی گانتس رقیب اصلی نخست وزیر اسرائیل و رهبر ائتلاف میانه‌ رو آبی-سفید روز شنبه اعلام کرد: دوران حکومت نتانیاهو به سر رسیده است. این در حالی است که مشخص نیست که آیا بنی گانتس رئیس سابق ستاد مشترک مجوز تشکیل دولت را دریافت خواهد کرد یا خیر.

پس از شکست تشکیل دولت در انتخابات‌های آوریل و سپتامبر، پنج سناریوی احتمالی پیش روی اسرائیل است که بواسطه آنها از چهارمین انتخابات پارلمانی جلوگیری می‌ کند.

شکاف و گسستگی‌ به نفع حزب لیکود

عملکرد حزب لیکود که به نظر می‌ رسد متکی بر یک پشتیبانی قوی است، در انتخابات مارس بهترین بود. دو حزب متحد لیکود، "شاس" و "یهودیت توراتی" ۱۶ کرسی کسب کردند و حزب راستگرای "یمینا" که ۶ کرسی را به دست آورد، مجموع کرسی‌های ائتلاف نتانیاهو را به ۵۸ کرسی افزایش داد.

علاوه بر این کرسی‌ ها، احتمال حمایت سه نماینده از ائتلاف میانه‌ رو "آبی-سفید" از نتانیاهو برای جلوگیری از برگزاری انتخابات چهارم وجود دارد.

با این حال، ممکن است مخالفان نتانیاهو که با سه پرونده فساد روبرو و منتظر شروع دادگاهش در هفدهم مارس است، قدرتمندتر شوند.

لیبرمن

آویگدور لیبرمن، رهبر حزب "اسرائیل خانه ما" ملقب به "پدیدآورنده پادشاهان" است. این لقب پس از کسب هفت کرسی از سوی این حزب تمدید می‌شود.

اما وزیر جنگ پیشین دولت نتانیاهو در انتخابات سال ۲۰۱۹ تشکیل ائتلاف با نخست‌وزیر را رد کرد، زیرا معتقد است نتانیاهو تابع خواسته‌ های یهودیان تندرو است.

لیبرمن که از حمایت گسترده در محافل روس‌ زبانان اسرائیل برخوردار است، روز یکشنبه شروط خود را برای پیوستن به ائتلاف دولتی اعلام کرد.

رهبر حزب "اسرائیل خانه ما" تصویب لایحه‌ مورد حمایت وی در زمینه بکارگیری اجباری یهودیان تندرو را به عنوان یک پیش‌ شرط اعلام کرد. تصویب این لایحه به منزله "نفرینی" است که دامن‌ گیر متحدان تندرو نتانیاهو می‌ شود و می‌ تواند مذاکرات درباره تشکیل ائتلاف دولتی را دشوارتر کند.

دولت وحدت موقت

نمایندگان مخالف نخست وزیر اسرائیل بحث و گفتگو در مورد تصویب پیش‌ نویس قانونی جهت ممانعت از تشکیل دولت جدید توسط نتانیاهو را آغاز کردند اقدامی که مستقیماً نخست وزیر را هدف قرار می‌دهد.

نتانیاهو روز دوشنبه از دادگاه خواست تا محاکمه وی به اتهام فساد را به تعویق بیندازد. وی خاطرنشان کرد که دادستانان کل همه اطلاعات مربوط به این پرونده را ارائه نداده‌ اند.

بر اساس قانون اسرائیل، نخست وزیر کناره گیری نخواهد کرد، مگر اینکه محکوم شود و تمام فرصت‌های تجدید نظر تمام شده باشد. اما اگر وی کناره گیری یا از تشکیل دولت جلوگیری کند، احتمال تشکیل دولت وحدت بیشتر می‌ شود.

بنی گانتس به دلیل کیفرخواست‌های صادره علیه نتانیاهو، پیوستن به دولتی به رهبری نتانیاهو را غیر محتمل دانست.

دولت گانتس

ائتلاف "آبی-سفید" که ۳۳ کرسی را به دست آورده، مورد حمایت ائتلاف چپ میانه‌ رو است که متشکل از حزب کارگر، گیشر و میرتس است که  که ۷ کرسی را کسب کردند.

گانتز روز یکشنبه موافقت خود را با شروط لیبرمن برای تشکیل ائتلاف دولتی ابراز کرد.

در صورت اعطای کرسی‌ هایی به گانتس از سوی لیبرمن، ائتلاف میانه‌ رو دارای ۴۷ کرسی خواهد بود و حمایت "فهرست مشترک عربی" برای تشکیل ائتلاف دولتی ضروری خواهد بود. این ایده به چند دلیل، بر آن مهر تائید نمی زند.

در انتخابات سپتامبر، فهرست مشترک عربی حمایت خود را از گانتس اعلام کرد، اما مواضع آن در چندین موضوع کاملاً مغایر بود.

احمد الطیبی، نماینده عرب کنست اسرائیل از فهرست مشترک عربی گفت، در مسیر همکاری با ائتلاف آبی-سفید موانع زیادی وجود دارد. آنچه در کمپین انتخاباتی گفته شد منفی و نامناسب بود.

دور چهارم

بنی گانتس روز شنبه متعهد شد که تمام تلاش خود را برای جلوگیری از برگزاری انتخابات چهارم بکار گیرد اما برخی نگرانند که چاره‌ ای جز برداشتن این گام نباشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала