گزارش و تحلیل

چرا عربستان با دم شیر بازی می کند؟

© Sputnik / Aleksey Kudenko /  مراجعه به بانک تصاویر چرا عربستان با دم شیر بازی می کند؟
چرا عربستان با دم شیر بازی می کند؟  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پس از اولین شلیک عربستان سعودی به بازار جهانی نفت، قیمت جهانی نفت ۳۰ درصد کاهش یافت.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از فایننشال تایمز، رفتار تجاوزگرانه بزرگترین صادرکننده نفت جهان بازارها را شوکه کرد.

این روزنامه معتبر انگلیسی می نویسد: این شدیدترین افت قیمت نفت از زمان جنگ خلیج فارس در اوایل دهه ۱۹۹۰ بود. تهدید ریاض برای کاهش قابل توجه قیمت نفت و افزایش تولید، منجر به این واقعیت شد که قیمت نفت خام برنت به ۳۱.۰۲ دلار به ازای هر بشکه رسد. نفت آمریکایی مارک تگزاس غربی، قیمتش به ۲۷.۷۱ دلار رسید.

چرا بزرگترین صادرکننده نفت جهان هنگام شیوع ویروس کرونا تصمیم به اینگونه رفتار عهدشکنانه گرفت؟ این برای صنعت جهانی نفت چه پیامدی خواهد داشت؟

چرا عربستان سعودی جنگ قیمت را آغاز کرد؟

عربستان سعودی می خواست كشورهای اوپک و روسیه را مجاب كند تا با كاهش بیشتر تولید و صادرات نفت موافقت كنند تا از قیمت های آن در زمان اپیدمی کرونا در جهان كه بر اقتصاد جهانی تأثیر منفی می گذارد پشتیبانی شود. اما، هنگامی که روسیه از حمایت از این طرح خودداری کرد، عربستان سعودی تصمیم گرفت به متحدی که از سال ۲۰۱۶ با او همکاری کرده بود ضربه وارد کند تا ثبات در بازار جهانی نفت حفظ شود.

وحید آلکپیروف رئیس شرکت نفتی لوک اویل روسیه - اسپوتنیک ایران
ضرر میلیاردرهای روسی در پس افت شدید بازار

ریاض تصمیم گرفت تولید خود را افزایش داده و نفت خود را با تخفیف های زیادی بفروشد. به گفته تحلیلگران، این اقدام برای مجازات روسیه به دلیل عدم حمایت از اتحادیه اوپک پلاس بوده است.

علاوه بر این، تحلیلگران می گویند: عربستان سعودی نیز ممکن است می خواسته موضع خود را به عنوان صادرکننده برتر نفت در جهان تثبیت کند. این امر به روشنی نشان داد كه ریاض آماده است با روسیه و سایر كشورهای تولیدكننده نفت به مقابله آشکار بپردازد.

یک منبع آگاه از جزئیات سیاست نفتی عربستان سعودی گفت: در مصالحه حاصله بین کشورهای اوپک (در مورد لزوم کاهش تولید) اتفاق نظر وجود داشت. ولی روسیه با آن مخالفت کرد و گفت که از اول آوریل، هر کس می تواند به اندازه آنچه می خواهد نفت تولید کند و پادشاهی سعودی تصمیم گرفت از این حق استفاده کند.

تحلیلگران خردمندی رویکرد عربستان سعودی را زیر سوال برده اند. اقتصاد آن به خوبی از افت شدید قیمت نفت جان سالم به در نمی برد، حتی اگر رهبران آن معتقد باشند که آنها می توانند سهمیه خود را در بازار نفت از رقبا کسب کنند.

با این حال، عربستان سعودی تحت رهبری ولیعهد محمد بن سلمان، غالباً هنگام نیاز به تقویت موضع خود، اقدامات توام با ریسک و غیرقابل پیش بینی را اتخاذ می کند.

چرا روسیه با کاهش تولید نفت موافقت نکرد؟

روسیه گفت که می خواهد پیش از انجام هرگونه اقدام، تصویر کاملی از تأثیر کرونا ویروس بر تقاضای نفت مشاهده کند.

مخالفت آلمان با تحریم ها آمریکا علیه خط لوله گاز روسیه  - اسپوتنیک ایران
مخالفت آلمان با تحریم ها آمریکا علیه خط لوله گاز روسیه

با این حال، مسکو همچنین می خواست قدرت صنعت شیل آمریکا را آزمایش کند. از دیدگاه مسکو، اگر تولید نفت به میزان بیشتری کاهش یابد، این امر یک هدیه واقعی برای این بخش اقتصاد است که ایالات متحده را به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت در جهان تبدیل کرده است و به آن اجازه داده که مشتریان جدیدی را به ضرر روسیه بدست آورد.

تحریم های اعمال شده توسط ایالات متحده علیه شرکت های انرژی روسی، از جمله علیه واحد دولتی "روس نفت" و تلاش ایجاد مشکلات برای به اتمام رساندن پروژه گازی "Nord Stream-2"، باعث خشم کرملین شد.

صنعت استخراج نفت شیل آمریكا با وجود رشد در ۱۰ سال گذشته، مجبور شد سخت كار كند تا سودآور شود. به گفته کارشناسان، روسیه تصور می کرد که این امر می تواند فرصتی برای زدن ضربه به صنعت نفت آمریکا باشد.

قیمت نفت سقوط کرد - اسپوتنیک ایران
قیمت نفت سقوط کرد

نماینده "روس نفت" یکشنبه، ۸ مارس، اذعان داشت: تمام حجم نفتی که به خاطر تمدید مکرر توافق اوپک پلاس بوجود آمد، به طور کامل و سریع با حجم زیادی از نفت شیل آمریکایی در بازار جهانی جایگزین شد.

رویکرد عربستان سعودی برای دستیابی به توافق احتمالی با روسیه، به دلیل تقاضای اولتیماتومی آن برای حمایت از آن در حکم تمایل به کاهش تولید ۱.۵ میلیون بشکه دیگر در روز یعنی کاهش تحویل های جهانی به طور کلی به میزان ۳.۶ میلیون بشکه در روز یا ۴ ٪ کاهش بود. اعتقاد بر این است که این همان چیزی است که مسکو را عصبانی کرد. زیرا مسکو خود را شریک کوچکی نمی داند.

چه چیزی در انتظار صنعت شیل آمریکا است؟

افت شدید قیمت نفت در یک زمان دشوار برای صنعت نفت شیل آمریکایی رخ داد. اگرچه طی یک دهه گذشته، حجم تولید افزایش یافته است و بیش از حجم تولیدی روسیه و عربستان سعودی بود، اما صنعت شیل آمریکا عمدتاً با هزینه وام های گرفته شده، سرپا بود، و این باعث فراری دادن سرمایه گذاران از آن شد.

نفت - اسپوتنیک ایران
مقابله آمریکا با دستکاری در بازار نفت

این امر باعث آن شد که افت قیمت نفت بسیار آسیب پذیر باشد. کاهش قابل توجه قیمت از ابتدای سال، تمامی بقیه برنامه های توسعی را زیر سوال برد.

با این وجود، ضربه بر استخراج ممکن است آن چنان پرهیاهو نباشد. بسیاری از تولیدکنندگان مستقل کوچک، که بیشتر بخش شیل آمریکا را تشکیل می دهند، پروژه های خود را بیمه کرده اند. در آینده نزدیک، بعید است که پیشنهاد تولید نفت شیل کاهش یابد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала