گزارش و تحلیل

ویژگی های کرونا در تقویت حافظه

© Sputnik / Anton Bystrov /  مراجعه به بانک تصاویر ویژگی های کرونا در تقویت حافظه
ویژگی های کرونا در تقویت حافظه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
این روزها همه از معایب و مخاطر کرونا صحبت می کنند اما بد نیست ببینیم توجه داشته باشیم که این ویروس مقداری هم ویژگی داشته و شاید به نوعی تلنگری برای همه ما باشد.

شاید این ویروس آمده تا حافظه های ما را تقویت کند و کاری کند تا ما به یاد آوریم و حواسمان باشد چه افرادی در جامعه ما حضور دارند.

با انتشار این ویروس بسیاری متوجه شدند که انسان ها چه قدر می توانند بد ذات، رذل و خود خواه باشند تا علیرغم در اختیار داشتن مواد ضد عفونی کننده و ماسک های تنفسی و دستکش در انبارهای خود حاضر نباشند آن را به بازار ارائه دهند تا تعداد بیشتری افراد بر اثر این ویروس بمیرند و تقاضا برای این کالاها زیاد شود و بتوانند سود های کلان کنند.

اینها که برخی متخصص امور پزشکی و یا داروساز هستند نشان دادند که احتکار در خون بسیاری نهفته است و علیرغم اینکه برخی قسم خورده اند تا برای سلامتی مردم فعالیت کنند ولی پول برایشان از جان انسان ها با ارزش تر است.

عضو ستاد مدیریت کرونا در ایران: سرعت انتقال کرونا کمتر شده است - اسپوتنیک ایران
عضو ستاد مدیریت کرونا در ایران: سرعت انتقال کرونا کمتر شده است

در مقابل مشاهده می کنیم که تعداد زیادی پزشکان و پرستاران و کادر پزشکی و درمانی حاضر شدند بدون داشتن کمترین امکانات دفاعی  خود را در معرض ویروس قرار دهند و علیرغم اینکه برخی چند ماه است حتی حقوق خود را نگرفته اند جان خود را بر کف گذاشتند تا جان انسان ها را نجات دهند.

برخی شاید به یاد داشته باشند زمان جنگ تحمیلی هم همینگونه بود، برخی به جبهه رفتند و علیرغم اینکه نیروهای ایرانی با کمبود شدید تجهیزات مواجه بودند خود را زیر تانک های دشمن انداختند تا دشمن نتواند یک وجب از خاک مقدس میهن را به چند آورد و در مقابل برخی بودند که پشت جبهه در حال سود جویی و پر کردن جیب های خود بودند.

حتی مواد غذایی ای که معمولا به وفور در ایران تولید می شود فقط با انتشار شایعه احتمال تاثیر این مواد در درمان بیماری کرونا توسط سودجویان و دلالان احتکار شده و با چند برابر قیمت به فروش می رسد.

مثل مثلا سیر، زنجبیل ، لیمو ترش و ...

از سوی دیگر بسیاری از مردم به فکر افتاده اند که بیش از پیش نظافت را رعایت کنند و مشاهده می کنیم در کوچه و خیابان و مغازه ها همه تلاش دارند مراقب سلامتی خود و دیگران باشند.

امری که شاید اگر بحث انتشار ویروس نبود شاید هنوز خیلی جدی گرفته نمی شد.

بنیانگذار علی بابا یک میلیون ماسک به ایران هدیه کرد - اسپوتنیک ایران
بنیانگذار علی بابا یک میلیون ماسک به ایران هدیه کرد

خیابان ها خلوت شده و در شهرهای بزرگ آلودگی پایین آمده چون تردد ماشین ها کم شده و بسیاری از مردم و جوانان در این روزها به دلیل انتشار ویروس تلاش می کنند کمتر در خیابان ها تردد کنند و بیشتر در خانه با خانواده باشند.

روز گذشته در خیابان قدم می زدم دیدم یک پسر بچه کیفی را به گردن آویزان کرده و با صدای آرام می گوید ماسک داریم، ماسک می خواهید.

نزدیک رفتم و سوال کردم ماسک چند، گفت دانه ای پنج هزار تومان، من چون قبلا آمبولی ریه شده بودم و سالهاست از ماسک در بسیاری از موارد مجبور هستم استفاده کنم تقریبا مضنه قیمت ماسک های تنفسی را دارم، این روزها ماسک هایی که قبلا دانه ای دو هزار تومان می خریدم شده سی چهل هزار تومان.

ماسک های یک بار مصرف که بسته صد تایی اش را می خریدم بیست هزار تومان الان پنجاه تایی اش شده هفتاد هزار تومان.

به هر حال ماسک ها را در آورد و دیدم ماسک های پارچه ای دست ساز است.

گفتم اینها چیست، گفت مادرم تولید می کند و میدوزد و من میفروشم.

خوشم آمد، برای اینکه تشویق اش کنم چند تا خریدم ولی چون از استرلیزه بودن آنها اطمینان نداشتم تصمیم گرفتم به خانه بیاورم و اول بشورم و با الکل ضد عفونی کنم و بعد استفاده کنم.

وقتی که برای اولین بار استفاده کردم دیدم واقعا این خانم ایرانی چه هنری به خرج داده، هیچ کدام از ماسکهای کارخانه ای به خوبی این ماسک ها صورت را نمی پوشاند و علاوه بر آن ماسک های کارخانه ای دماغ و صورت را اذیت می کند و مصرف کننده را کلافه می کند اما این ماسک هیچ کدام از آن عوارض را ندارد.

خوب می توان گفت یکی از مزایای کرونا هم این است که این مادر و پسر هم به جمع تولید کنندگان پیوستند.

همچنین مشاهده می کنیم که به دلیل انتشار کرونا بسیاری از ایرانی ها دیگر نمی توانند به خارج از کشور سفر کنند و در شرایط تحریمی مقدار زیادی ارز کشور دیگر از کشور خارج نمی شود.

مهم تر از همه امروزه همه ایرانی ها فهمیده اند که اگر این ویروس در کشورشان به این شکل منتشر شده یکی تقصیر برخی مسئولین امر است اما مهم تر مساله تحریم های آمریکا بر علیه ایران است و حال جالب تر از این اینکه اگر این تحریم ها ادامه یابد و ویروس بیشتر منتشر شود دیگر کشورها هم از انتشار این ویروس متضرر می شوند و به این دلیل برخی کشورها به جنب و جوش افتاده اند تا تحریم های آمریکا بر علیه ایران برداشته شود چون خطر همه را تهدید می کند.

وزارت خارجه چین روز گذشته در این راستا بیانیه صادر کرد و امیدوار هستیم دیگر کشورها مانند روسیه و هند و ژاپن و کشورهای اسلامی و اروپایی ... نیز به این اقدام چین بپیوندند.

برخی کشورهای اروپایی هم برای مبارزه با کرونا مبالغی را رصد کرده اند که احتمالا بخش بزرگی از آن به ایران اختصاص یابد کما اینکه مشاهده می کنیم برخی کشورها شروع کردند بدون توجه به تحریم های آمریکا تجهیزات لازم برای مقابله با کرونا را به ایران ارسال کنند.

مهم این است که حافظه مان تقویت شود و به یاد داشته باشیم که این ماجرا هم می گذرد اما عملکرد برخی نمی گذرد، کرونا بزرگ و کوچک، غنی وفقیر، مسئول و غیر مسئول، زن و یا مرد، مسلمان و غیر مسلمان، شرقی یا غربی، دوست ویا دشمن و ... را نمی شناسد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала