گزارش و تحلیل

هنوز جوهر امضا خشک نشده آمریکا زیر توافق زد

© AFP 2023 / Saul Loebهنوز جوهر امضا خشک نشده آمریکا زیر توافق زد
هنوز جوهر امضا خشک نشده آمریکا زیر توافق زد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
همانگونه که از دولت آمریکا توقع می رفت هنوز جوهر توافق آمریکا و طالبان خشک نشده آمریکایی ها اقدام به حمله به مواضع طالبان نمودند تا ثابت کنند حتی در زمان آقای ترامپ هم به هیچ توافقی پایبند نیستند و نخواهند بود.

اسپوتنیک - گویی اینکه بعضی رسانه های آمریکایی ماجرای حمله روز گذشته نیروهای آمریکایی به طالبان را یک حمله فوق العاده و ضروری تحلیل می کنند، که آمریکایی ها برای اثبات ادامه دفاع از افغانستان باید انجام می دادند اما این اقدام به نوعی ثابت کننده آن است که آمریکا پایبند هیچ توافقی نیست.

دکتر سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ی جمهوری اسلامی ایران - اسپوتنیک ایران
تردید ایران نسبت به نیت آمریکا در رابطه با افغانستان

این بار اصلا نمی خواهم در مورد مساله توافق هسته ای و یا اظهارات مقامات آمریکایی در مورد گفتگو با ایران صحبت کنم، فقط بد نیست ببینیم با که طرف هستیم و آیا می شود با آنها اصلا می توان صحبت کرد؟

حدود دو سال است که از مذاکرات آمریکا و کره شمالی می گذرد، مذاکراتی که قرار بود با شروع آن بسیاری از تحریم ها از کره شمالی برداشته شود، اما ملاحظه می کنیم که نه فقط هیچ تحریمی از این کشور برداشته نشده است بلکه حتی حملات رسانه ای آمریکایی ها بر کره شمالی شدت هم گرفته است.

علی رغم اینکه در چندین مورد ترامپ رهبر کره شمالی را با صفات بسیار صمیمی خطاب کرد، اما مشاهده می کنیم که در عمل به جز ضربه زدن به کیم جونگ اون هیچ کاری انجام نداده است.

اگر به یاد داشته باشید یکی از اولین رهبرانی که پس از روی کار آمدن ترامپ به واشنگتن سفر کرد و حتی ترامپ وی را به خانه تفریحی خود در فلوریدا دعوت کرد آقای شی جین پینگ بود که حتی نوه ترامپ هم برایش آواز خواند اما ملاحظه می کنیم که در طول دوران زمامداری خود ترامپ بیشترین فشارهای اقتصادی که می توانسته را بر چین وارد کرد و حتی برخی باور دارند برای مبارزه با اقتصاد چین ویروس کرونا را نیز در این کشور پخش کرد.

حتی در مورد همپیمانان اروپایی آمریکا مشاهده می کنیم ترامپ زیر همه توافقات اقتصادی که آمریکا با آنها امضا کرده بود زد و حتی در بسیاری از موارد زمانی که رهبران اروپایی سر میز شام او نشسته بودند سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا به دستور وی در حال توطئه چینی علیه آنها بود.

رییس جمهوری فرانسه را درگیر اعتراضات داخلی کرد.

برای جداسازی بریتانیا از اتحادیه اروپا و سرنگونی دولت هایی که با این سیاست مخالف بودند فعالیت کرد.

صدر اعظم آلمان را به سخره گرفت.

Трамп давит на Меркель из-за СП-2 - اسپوتنیک ایران
فشار ترامپ بر مرکل

و همچنین فاش شد که سازمان های اطلاعاتی آمریکا همه گفتگوهای رهبران اروپایی را شنود می کردند. حتی نزدیک ترین کشورها به آمریکا یعنی کانادا و مکزیک هم از توطئه های آمریکا در امان نبودند و علاوه بر ملغی شدن توافق نفتا با این دو کشور ترامپ فشارهای اقتصادی عدیده ای را بر آنان وارد کرد.

رهبران کشورهای عرب حوزه خلیج فارس که دیگر آبرویی برایشان نمانده و حتی خودشان هم نمی دانند چگونه با اوصافی که ترامپ از آنها بیان می کند کنار بیایند. هم پولشان را گرفته هم آبرویشان را.

حتی ترکیه که رسما بزرگترین هم پیمان نظامی آمریکا در جهان و عضو ناتو به حساب می آید چگونه به خاطر یک جاسوس مجبور شد تحریم های آمریکا را متحمل شود و زمانی که ترک ها نیاز به حمایت نظامی آمریکا داشتند چگونه آمریکا پشت آنها را مثل آب خوردن خالی کرد.

خیلی نیاز نیست به عقب برگردید، همین یکی دو هفته پیش را ببینید، وقتی که ترکیه به پشتوانه حمایت ناتو خواست در سوریه عرض اندام کند و هم آمریکا و هم کشورهای اروپایی پشتش را خالی کردند.

در مورد عراق و افغانستان که در حال حاضر به نوعی هنوز در اشغال آمریکا هستند نیز مشاهده می کنیم چه راحت آمریکایی ها پشت رهبران سیاسی که در این دو کشور با آنها همکاری کامل داشتند را خالی کردند و آنها را دور زدند و با مخالفانشان توافق و همکاری کردند.

آیا ماجرای کردها را فراموش کردید؟ کردهایی که از جان و مال خود برای حفظ منافع آمریکا در منطقه مایه گذاشتند و در نهایت ترامپ گفت: "آنها مستخدم آمریکا بودند و با هم قراردادی داشتیم که انجام شد حقوقشان را پرداخت کردیم و دیگر با آنها کاری نداریم".

آیا این جمله ترامپ را به  یاد دارید؟

ترامپ با این جمله خود خلاصه ای از دیدگاه آمریکایی ها در مورد دیگر کشورهای جهان را بیان کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала