ظریف: روند آستانه تنها سازوکار جلوگیری از تشدید خشونت ها در سوریه است

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / محمد جواد ظریف
محمد جواد ظریف - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر امورخارجه ایران اعلام کرد تنها سازوکاری که توانسته در سوریه از شدت خشونت ها بکاهد و به سمت ثبات و مبارزه با تروریسم پیش برود، روند آستانه است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از جراید ایران  ، «محمدجواد ظریف» روز چهارشنبه در تهران با بیان اینکه نشست بعدی اجلاس آستانه در سطح سران و در تهران برگزار می شود، گفت: روند آستانه مذاکرات موفقی است و این اجلاس باید هر چه سریع تر در بالاترین سطح برگزار شود.

وی همچنین در گفت و گویی تلفنی با سرگئی لاوروف ، وزیر امورخارجه روسیه درباره آخرین تحولات منطقه و شرایط جاری و روند آستانه رایزنی کرد و لاوروف  در این گفتگوبر  ضرورت برگزاری هر چه سریع تر اجلاس آستانه تاکید کرد.

گفتگوی تلفنی وزیران خارجه ایران و روسیه درباره اوضاع در ادلب - اسپوتنیک ایران
گفتگوی تلفنی وزیران خارجه ایران و روسیه درباره اوضاع در ادلب

مذاکرات آستانه از ژانویه 2017 با ابتکار جمهوری اسلامی ایران و همکاری روسیه و ترکیه، با هدف برقراری صلح در سوریه آغاز شده است.

ایران، ترکیه و روسیه به عنوان کشورهای ضامن روند آستانه، برای حل بحران سوریه تلاش می کنند.

پیش از این ، وزارت خارجه روسیه گفته بود كه مسكو متعهد است به تعهدات خود طبق روند آستانه و تفاهم نامه ادلب با دقت عمل كند.

اوضاع در ادلب از تاریخ 27 فوریه پس از آنکه  گروه تروریستی «هیئت تحریر الشام»(سازمان تروریستی ممنوعه در روسیه)  پیشروی بزرگ ابعاد به سوی مواضع نیروهای دولتی سوریه را آغاز کرد به وخامت گرائید. ارتش سوریه آتشباری متقابل را آغاز کرد. مطابق با اطلاعات وزارت دفاع روسیه، نظامیان ترکیه نیز که  در آن زمان نمی بایست در آنجا قرار داشته باشند،  آسیب دیدند.

در نتیجه 36 نظامی ترکیه کشته شدند. بلافاصله پس از دریافت خبر مربوطه،  نظامیان روسیه آتش بس کامل اعلام کرده  و تخلیه امن نظامیان کشته‌شده و مجروح ترک به ترکیه  انجام شد. از نیروی هوایی روسیه در آن نبرد استفاده نشده بود.

ترکیه تهدید کرده که حمله به نیروهای خود را تلافی خواهد کرد و عملیات نظامی را با هدف  عقب راندن ارتش سوریه به مواضعی که در توافقنامه 2018 سوچی ذکر  شده بود ، آغاز نمود.

در سپتامبر سال 2018، مسکو و آنکارا در سوچی توافق نامه ای برای ایجاد منطقه کاهش تنش در ادلب که در آن بیش از ده گروه  مختلف وجود دارد ، امضا کردند. بزرگترین آنها اتحادیه گروه های طرفدار ترکیه موسوم به  «جبهه آزادی بخش ملی» و «جبهه النصره»هستند که در کل حدود 30 هزار شبه نظامی در آنها عضویت دارند.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала