گفتگوی تلفنی وزیران خارجه ایران و روسیه درباره اوضاع در ادلب

© Sputnik / Grigoriy Sisoevگفتگوی تلفنی وزیران خارجه ایران و روسیه درباره اوضاع در ادلب
گفتگوی تلفنی وزیران خارجه ایران و روسیه درباره اوضاع در ادلب - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سرگئی لاوروف و محمد جواد ظریف، وزیران امور خارجه روسیه و ایران امروز یک گفتگوی تلفنی داشتند و طی آن اوضاع در استان ادلب سوریه را مورد بحث قرار دادند.

به گزارش اسپوتنیک، دفتر مطبوعاتی وزارت خارجه ایران ضمن اعلام این مطلب خاطرنشان ساخت لاوروف و ظریف همچنین درباره روند آستانه برای حل و فصل اوضاع در سوریه صحبت کردند.

تلاش شبه نظامیان برای استفاده از سلاح شیمیایی در ادلب سوریه  - اسپوتنیک ایران
تلاش شبه نظامیان برای استفاده از سلاح شیمیایی در ادلب سوریه

یادآور می شود اخیراً وضعیت ادلب واقع در شمال – غرب سوریه وخیم شده است و در نبردها بر سر برقراری کنترل در این اراضی، ترکیه از گروه‌های مخالف دولت سوریه حمایت کرده و به نیروهای دولتی سوریه حمله می‌کند.

حتی پس از آنکه ارتش بشار اسد آسمان ادلب را برای پرواز بست، پهپادهای ترکیه به نابودی اهداف واقع در این منطقه ادامه دادند. طی روزهای گذشته کامیون های حامل جنگ‌افزار و مهمات جنگی و موتورسیکلت با کمک حمله هوایی نابود شدند. دیرتر سیستم پدافند هوایی ترکیه دو بمب‌افکن سو-24 نیروی هوایی سوریه را نابود کرد ولی خلبانان آنها توانستند خود را نجات بدهند.

روسیه از ترکیه می خواهد عملیات زمینی را کاهش بدهد و به بیرون راندن شبه‌ نظامیان گروه «هیئت تحریر الشام» (گروهک تروریستی ممنوع در روسیه )  از آن اراضی ادامه بدهد. آنچه به حمله هوایی مربوط می‌شود، در شرایط بسته بودن حریم هوایی بر فراز ادلب سوریه، مسکو از تضمین امنیت پرواز نیروی هوایی ترکیه خودداری می‌ورزد.

فراخوان به قطع آتشباری ادلب و اراضی همجوار آن، از سوی ایران نیز مطرح شده است. مرکز مشاوران نظامی ایران در سوریه که از ارتش اسد حمایت می کند متعهد شد نظامیان ترکیه را مورد هدف قرار ندهد.

در اعلامیه  مرکز مشاوران نظامی ایران آمده است:« واحدهای ارتش ترکیه در منطقه تحت نظارت ایران در شمال – غرب سوریه قرار دارند. تهران خویشتن‌داری نشان می‌دهد و دست به حمله نمی‌زند. اما نظامیان تحت کنترل آنکارا به آتشباری مواضع و پایگاه‌های ما ادامه می‌دهند".

نظامیان ایرانی از نظامیان ترکیه خواستند در ادلب مطابق با منافع ملت سوریه و ترکیه عمل کنند. اگر آنکارا این سیگنال‌ها را نادیده بگیرد، جمهوری اسلامی ایران برای انتقام‌گیری به خاطر بمباران پایگاه های خود در سوریه آماده خواهد بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала