گزارش و تحلیل

فکری به حال تاثیر اقتصادی کرونا بر کسب و کارها هم بکنید

© Sputnik / Arina Topolevaفکری به حال تاثیر اقتصادی کرونا بر کسب و کارها هم بکنید
فکری به حال تاثیر اقتصادی کرونا بر کسب و کارها هم بکنید - اسپوتنیک ایران
اشتراک
این روزها هم و غم اصلی همه مردم در ایران مقابله با کرونا شده و یکی از مشکلاتی که برخی به آن توجه ندارند تاثیر این ماجرا بر شرایط اقتصادی بازار ایران است.

امروزه اگر به مراکز خرید و یا بازارها و یا حتی رستوران ها و کافی شاپ ها و مراکز تفریح و حتی مراکز آموزشی آزاد مراجعه کنید مشاهده می کنید که به دلیل واهمه مردم از بیماری کرونا اکثرا خلوت و یا حتی خالی هستند.

توجه داشته باشید که حدود دو هفته به نوروز مانده و ما در فصل خرید در ایران هستیم، یعنی کل فروشگاه ها و مغازه دار ها و بازاریان یک سال کامل صبر کرده اند تا این یک ماه آخر سال بتوانند فروش داشته باشند و اگر این یک ماه نتوانند کالای خود را به فروش برسانند بسیاری با مشکلات عدیده از جمله ورشکستگی مواجه می شوند.

از مالیات و عوارض شهرداری و بیمه گرفته تا اجاره بها و هزینه های جاری حقوق و شخص مالک این مکان های کسب و کار همه هزینه هایی هستند که چیزی به نام کرونا را نمی شناسند و طبیعتا وقتی آخر ماه می رسد هم کارمندان و کارگران حقوقشان را می خواهند هم کارفرماها باید اجاره ها و هزینه های دیگر را بتوانند تامین کنند.

مقام ایرانی اعلام کرد که کشور تا چه زمانی درگیر کرونا خواهد بود - اسپوتنیک ایران
مقام ایرانی اعلام کرد که کشور تا چه زمانی درگیر کرونا خواهد بود

با توجه به شرایط اقتصادی ای که قبلا کشور با آن مواجه بود اوضاع اقتصادی بسیاری از این کارفرماها خیلی به سامان نبود و همه امید بسیاری از آنها به قول معروف به همین شب عید بود.

حال در صورتی که فکری به حال اوضاع این کارفرماها نشود حتی پس از پایان مبارزه با ویروس کرونا ما با یک مشکل اساسی جدید مواجه خواهیم بود و آن ورشکستگی های آنچنانی و درگیری های مختلف میان خریداران و طلبکاران.

نه خریدار گناهی کرده و نه طلبکار گناهی دارد ولی قطعا همه دادگاه های کشور با مشکل شکایت و شکایت کشی مواجه خواهند شد.

به این دلیل به نظر می رسد بد نیست مراجع قانون گذار پیشاپیش به فکر باشند قوانین و مقررات فوق العاده ای برای جلوگیری از چنین اتفاقی را تدارک ببینند و تلاش کنند به نوعی مشکلات این قشر جامعه را حل کنند.

به هر حال اگر مشکلات کارفرمایان حل نشود و تعدادی ورشکسته گردند قطعا ماجرا روی بسیاری از افراد و گروه ها و مشاغل دیگر تاثیر خواهد گذاشت و در آینده با مشکلات عدیده ای از دعواهای حقوقی گرفته تا بیکاری و ورشکستگی تعداد زیادی افراد در جامعه مواجه خواهیم شد که تا همین دیروز جزو قشر مولد جامعه به حساب می آمدند و فعلا هم هستند.

همچنین احتمال آن وجود دارد که حتی برخی از کارخانه ها وشرکت های بزرگ هم تحت تاثیر این ماجرا قرار گیرند و کل کشور با یک مشکل بزرگ اقتصادی ناشی از ویروس کرونا مواجه گردد.

بد نیست در پایان به این نکته نیز اشاره کرد امروزه حتی بسیاری از مردم واهمه دارند که میوه و سبزیجات ویا تولیدات مناطقی که کرونا در آن منتشر شده را بخرند و خوب همه می دانند که بسیاری از کشورهای همجوار که خریدار کالای ایرانی بودند نیز از تحویل گرفتن کالای ایرانی سر باز می زنند و همچنین برخی کشورها حتی اجازه عبور به کامیون های ایرانی نمی دهند و رانندگان ایرانی را وادار می کنند تا حد اقل 14 روز در قرنطینه بمانند، امری که حتی روی این صنعت یعنی کشاورزی و دامداری و حمل و نقل نیز تاثیر گذاشته.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала