عربستان سعودی قصد اعدام ۵ نوجوان شیعه را دارد

© AFP 2023 / Stringerعربستان سعودی قصد اعدام ۵ نوجوان شیعه را دارد
عربستان سعودی قصد اعدام ۵ نوجوان شیعه را دارد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بر اساس گزارش سازمان اروپایی سعودی حقوق بشر٬ مقامات عربستان سعودی قصد اعدام ۵ نوجوان شیعه را دارند که در تظاهرات‌های ۲۰۱۱ قطیف در زمان کودکی‌ شان دستگیر شدند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از پایگاه خبری عربی۲۱، سازمان اروپایی سعودی حقوق بشر با صدور بیانیه‌ای گزارش داد که مقامات سعودی قصد اعدام ۵ نوجوان شیعه را دارند که سالها قبل هنگامی که کودک بودند، دستگیر شدند.

عربستان حکم اعدام فردی به ظن جاسوسی برای ایران صادر کرد - اسپوتنیک ایران
عربستان حکم اعدام فردی به ظن جاسوسی برای ایران صادر کرد

طبق اطلاعات این سازمان٬ جوانان مذکور در حوادث شهر قطیف در سال ۲۰۱۱ بازداشت شده بودند.

این سازمان در اظهارات خود به شبکه فرانسه ۲۴ اعلام کرد که دادستانی‌ کل عربستان خواستار اعمال اشد مجازات علیه این جوانان شده است؛ البته ریاض پیش از این حداقل ۱۰ مورد حکم اعدام در حق کودکان اجرا کرده است که هیچ‌ کدام از آنها به‌ شکل عادلانه محاکمه نشده بودند.

سازمان اروپایی سعودی حقوق بشر خاطرنشان کرد که یکی از این کودکان در سن ۹ سالگی بازداشت شده بود!

به‌ گفته عادل السعید معاون این سازمان با اشاره به اینکه در عربستان محاکمه و ارائه دادخواست‌ ها به‌ شکل معمول و متعارف همه دادگاه‌های جهان انجام نمی‌شود٬ دادستانی‌ کل در جلسه‌ای که ۱۹ ژانویه گذشته برگزار شد خواستار اجرای حکم اعدام در حق این جوانان شده است.

وی ادامه داد که در راستای گسترش صدور حکم اعدام در عربستان٬ دادستانی‌ کل این کشور خواستار اعمال اشد مجازات در حق این پنج کودک (احمد عبدالواحدالفرج علی محمد آل‌ بطی محمد حسین آل‌ نمر علی حسن الفرج و محمد عصام الفرج) شده است و محاکمه آنها به‌ اضافه ۸ نفر دیگر در دادگاه کیفری ویژه این کشور به‌ صورت جمعی و غیرعلنی برگزار شد.

قانون اشد مجازات در عربستان در زمینه جرایم بزرگ با استناد به مصوبه شماره ۱۲۴۵ بر اساس ماده ۱۱۲ از نظام آیین دادرسی جنایی عربستان اعمال می‌ شود.

طبق این قانون٬ حکم ارتکاب جرایمی چون دزدی٬ هتک آبرو٬ خونریزی و ارعاب با هرروشی٬ اشد مجازات است که به‌صورت اعدام یا قطع عضو و یا سنگسار اجرا می‌شود.

به گزارش سازمان اروپایی ــ سعودی حقوق بشر٬ «محمد عصام الفرج» متولد ۲۵ فوریه ۲۰۰۲ تنها به‌جرم مشارکت در مراسم تشییع جنازه یکی از قربانیان یک مورد قتل خارج از قانون که نیروهای ویژه سعودی در استان قطیف در سال ۲۰۱۲ مرتکب شدند٬ دستگیر شده است.

همچنین طبق بیانیه این سازمان٬ محمد در زمان دستگیری ۹ ساله بود٬ احمد الفرج متولد ۲۲ مارس ۱۹۹۹ و علی آل‌بطی متولد ۱۴ آوریل ۱۹۹۹ هر دو در ۱۳ سالگی توسط مقامات سعودی بازداشت شدند٬ محمد آل‌نمر متولد ۱۷ فوریه ۱۹۹۸ نیز در سن ۱۴ سالگی و او هم تنها به‌ جرم مشارکت در تشییع جنازه یکی از قربانیان یک قتل خارج از چارچوب قانون دستگیر شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала