قصد ترامپ برای بحث درباره کنترل تسلیحات با رهبران جهان

© REUTERS / Mike Theilerترامپ به رقیبش : انگشتان کثیفت را لیس نزن!
ترامپ به رقیبش : انگشتان کثیفت را لیس نزن!  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یک منبع در کاخ سفید اعلام کرد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا قصد دارد با ولادیمیر پوتین ، شی جینپینگ ، بوریس جانسون و امانوئل مکرون، رهبران روسیه ، چین ، انگلیس و فرانسه دیدار کند تا در مورد کنترل تسلیحات با آنها گفتگو کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رویترز،  ترامپ می خواهد از دیدار با رهبران پنج کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل برای پیشرفت در موضوع توافق نامه سه جانبه کنترل تسلیحات  با روسیه و چین استفاده کند.

یک مقام ارشد در دفتر ریاست جمهوری آمریكا به رویترز گفت: "ایالات متحده از این فرصت استفاده می كند تا روسیه و چین را در چارچوب كنترل بین المللی تسلیحات و جلوگیری از یک مسابقه پرهزینه تسلیحاتی قرار دهد."

تاریخ ملاقات احتمالی روسای پنج کشور هنوز مشخص نیست.

اعلام آمادگی روسیه برای گفتگو با آمریکا درباره کنترل تسلیحات - اسپوتنیک ایران
اعلام آمادگی روسیه برای گفتگو با آمریکا درباره کنترل تسلیحات

پیش از این ، ولادیمیر پوتین ، رئیس جمهور روسیه در سخنرانی خود در پنجمین مجمع جهانی یادبود هولوکاست ، پیشنهاد تشکیل جلسه سران کشورهای عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل را داد و اظهار داشت که مسکو قصد دارد "بدون تاخیر ، پیام های مناسبی را برای رهبران پنج کشور بزرگ جهان ارسال کند." بعداً وزارت امور خارجه روسیه گزارش داد. اجلاس اعضای پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل ممکن است در اجلاس ویژه  مجمع عمومی در نیویورک در ماه سپتامبر برگزار شود ، اما هنوز توافقی در این باره وجود ندارد.

در ماه فوریه آناتولی آنتونوف ، سفیر روسیه در ایالات متحده گفت طرف آمریکایی پیشنهاد پوتین را بررسی می کند.

پیمان کاهش سلاح های تهاجمی استراتژیک (استارت نو) که در سال 2010 امضا شد ، تنها معاهده فعلی محدودسازی  تسلیحات بین روسیه و ایالات متحده است. موعد اعتبار این توافق نامه در فوریه 2021 منقضی می شود. پیش از این ، ترامپ درباره تمایل به انعقاد توافق هسته ای سه جانبه جدید بین روسیه ، چین و ایالات متحده صحبت کرده بود. این ایده در پکن رد شده است.

پیمان استارت نو بین روسیه و ایالات متحده از 5 فوریه 2011 لازم الاجرا شد. این پیمان مقرر می کند که هر طرف زرادخانه های هسته ای خود را کاهش دهد به گونه ای که پس از گذشت هفت سال و پس از آن ، کل سلاح های آنها  از 700 موشک بالستیک بین قاره ای ، موشک های بالستیک زیر دریایی و بمب افکن های سنگین و همچنین 1.550 کلاهک و 800 پرتابگر مستقر و غیر مستقر تجاوز نکند. این توافق نامه مسکو و واشنگتن را موظف می کند دو بار در سال اطلاعات مربوط به تعداد کلاهک ها و هواپیماهای جنگی را تبادل کنند. 5 فوریه 2018 ، آخرین مهلت برای رسیدن روسیه و ایالات متحده به شاخص های مقرر طبق پیمان استارت نو بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала