بنیانگذار شرکت ایران خودرو درگذشت

© AP Photo / Vahid Salemiبنیانگذار شرکت ایران خودرو درگذشت
بنیانگذار شرکت ایران خودرو درگذشت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بنیانگذار شرکت خودروسازی ایران خودرو (ایران ناسیونال سابق) درگذشت.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از برترین ها، محمود خیامی بنیانگذار گروه صنعتی ایران خودرو، ایران ناسیونال سابق، روز گذشته در شهر لندن پایتخت کشور انگلستان و در حالی که سن ۹۰ سالگی را پشت سر گذاشته بود، درگذشت.

​خیامی‌ها در ۱۲ مهرماه ۱۳۴۱ با ده میلیون سرمایه، شرکت ایران ناسیونال که امروز ایران خودرو نام دارد را برای تولید اتوبوسهای بین شهری تاسیس کردند، البته برادران خیامی در سال ۱۳۵۱ راه تجاری خود را از یکدیگر جدا کرده و ایران ناسیونال به محمود خیامی رسید.

برادران خیامی قبل از انقلاب دهها شرکت مختلف در صنایع سنگین ایجاد و خدمات بسیار زیادی را به توسعه صنعت در کشور کردند. بیمه آسیا، مبلیران، فروشگاه کوروش، کارخانه برجیستون، پیستون سازی ایران، ایدم تبریز و بانک صنعت و معدن از جمله برخی نامهای آشنایی هستند که برادران خیامی پایه گذار آنها بوده اند.ایران ناسیونال در سال ۱۳۴۵ قرارداد تولید پیکان را امضا کرده و تا سال ۱۳۵۳ شرکت به فروشی بالغ بر ۹۱ میلیارد تومان رسید.

پس از انقلاب، ایران ناسیونال مصادره شده و به ایران خودرو تغییر نام پیدا کرد. محمود خیامی هم به لندن رفت و نمایندگی بنز را در لندن و ۷ شهر دیگر در انگلستان و آمریکا به عهده گرفت. او هم اکنون سرپرست هیات امنای دانشنامه ایرانیکا نیز می‌باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала