انتقاد وزیر پیشین انرژی آمریکا از مکانیزم ماشه

© AP Photoانتقاد وزیر پیشین انرژی آمریکا از مکانیزم ماشه
انتقاد وزیر پیشین انرژی آمریکا از مکانیزم ماشه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر انرژی دولت پیشین آمریکا از ساز و کار حل اختلاف اروپا با ایران انتقاد کرد.

به گزارش اسپوتنیک، ارنست مونیز وزیر انرژی دولت پیشین آمریکا که در مذاکرات توافق برجام حضور داشت، گفت: ساز و کار حل و فصل اختلافات اتحادیه اروپا با ایران می تواند منجر به امتناع تهران از اقدامات پیش بینی شده در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شود.

هشدار نماینده روسیه در سازمان ملل نسبت به مکانیزم ماشه - اسپوتنیک ایران
هشدار نماینده روسیه در سازمان ملل نسبت به مکانیزم ماشه

وی گفت: ایران هیچ اقدامی صورت نداده که نشان دهنده تولید سلاح های هسته ای باشد. اکنون اتحادیه اروپا رسما ساز و کار حل اختلاف را راه اندازی کرده است و ما معتقدیم که این یک پیشنهاد ریسک پذیر است. ممکن است منجر به بازگشت برجام شود و یا اینکه اوضاع را وخیم تر کند و ایران را مجبور به ترک کامل برجام  کند. اگر این اتفاق روی دهد، یک گام بسیار بد است. ما نمی دانیم چه اتفاقی خواهد افتاد، به همین دلیل می گویم که این اقدام ریسک پذیر است.

مونیز یادآوری کرد که برجام دو بخش مهم را ارائه می دهد. اولین مورد محدودیت های مهم در فعالیت های هسته ای ایران به مدت 15 سال است و دومین و مهمترین بخش، اقدامات اضطراری را برای تأیید فعالیتهای هسته ای تهران  که هرگز برای هیچ کس دیگری اعمال نشده است را فراهم می کند.

کشورهای آلمان، فرانسه و انگلیس در بیانیه مشترک روز اعلام کردند به دلیل امتناع تهران از انجام بخشی از تعهدات برجامی خود ساز و کار حل اختلاف این توافق هسته ای با ایران را به کار می اندازند.

در سال 2015 ، شش کشور (بریتانیا ، آلمان ، چین ، روسیه ، ایالات متحده ، فرانسه) و ایران از دستیابی به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خبر دادند. این توافق نامه برای رفع تحریمها در ازای محدود کردن برنامه هسته ای ایران تدوین گردید. این توافق در قالب اصلی خود حتی سه سال نیز دوام نیاورد: در ماه مه 2018 ، ایالات متحده خروج یک جانبه از برجام و اعاده تحریم های سختگیرانه علیه جمهوری اسلامی را اعلام کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала