گزارش و تحلیل

واکنش مجامع حقوق بشری در مورد احتمال سرزدن 12 کودک در عربستان

© Sputnik / شیوا آبشناسواکنش مجامع حقوق بشری در مورد احتمال سرزدن 12 کودک در عربستان
واکنش مجامع حقوق بشری در مورد احتمال سرزدن 12 کودک در عربستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مجامع حقوق بشری در مورد احتمال سرزدن 12 کودک در عربستان چه واکنشی نشان می دهند.

اخیرا عربستان سعودی اعلام کرد که بزودی حکم اعدام دوازده زندانی که در حین تفهیم اتهام زیر ده سال سن داشته اند را اعمال خواهد کرد و سر آنها را خواهد زد.

در این راستا خانم سکینه السادات پاد، وکیل پایه یک دادگستری و معاون حقوقی موسسه صلح زیبا به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:

"حقوق بشر مفهومی پرکاربرد و پر‌مناقشه در تاریخ نظام حقوق بین الملل بعد از جنگ دوم جهانی می باشد.

کودک به دلیل شرایط خاص روحی، جسمی به طور ویژه شایسته قیمومیت و حمایت در اسناد بین المللی است و حقوق کودک تابعی از حقوق بشر مورد تاکید و تکرار بیشتری بوده است . فلذا مجمع عمومی سازمان ملل متحد گامی مهم در راستای صیانت از حقوق کودک برداشت و در سال 1989 میلادی کنوانسیون حقوق کودک را به تصویب رساند.

Генеральный секретарь ООН Пан Ги Мун выступает перед журналистами в штаб-квартире ООН в Нью-Йорке - اسپوتنیک ایران
حذف ریاض از لیست ناقضان حقوق کودک در نتیجه اعمال فشاربود

اما امروز براساس رصد سازمانهای حقوق بشری که علی الظاهر رصد آنها صرفا راهبردی و به قصد اسلام هراسی و نه اصالت داشتن و موضوعیت دار بودن حقوق کودک، وضعیت کودکان را در جوامع مختلف از حالت نگرانی به بحران و وحشت گزارش می کنند".

وی افزود: "این در حالی است که حسب مواد متعدد کنوانسیون حقوق کودک دولتها مکلف به بر آورده کردن نیازهای اساسی و بنیادین کودک هستند.

در غرب و فرانسه به بهانه صیانت از اصول لائیستیه کودک مسلمان فرانسوی به ناچار بین دو انتخاب بد قرار می گیرد چون مادر محجبه او حق ورود به تفرجگاه و مکانهای آموزشی ندارد حمایت مادرانه خود را که در کنوانسیون حقوق کودک به آن تصریح شده است و به عنوان تکلیف و والدین و حاکمیت مورد شناسایی واقع شده است را از دست می دهد یا می بایست از تفریح کودکی اش محروم گردد و در غرب آسیا و در کشور عربستان که کودک کشی او در جنگ بر مردم یمن به اذعان سازمانهای حقوق بشری جنایت جنگی است و همچنین رفتارهای ضد هنجارها و قوانین بین المللی سیستماتیک دولتی توسط این عضو جامعه جهانی آن هم نقض حقوق کودک که مورد اجماع ترین حق و هنجار بین المللی است هر روز فاجعه جدیدی را به وجود می آورد".

ادامه اعدام های مخالفان و فعالان حقوق بشر در عربستان  - اسپوتنیک ایران
ادامه اعدام های مخالفان و فعالان حقوق بشر در عربستان

به گفته این فعال حقوق بشر: "حکم اعدام با شمشیر 12 زندانی نوجوان که بعضی از آنها در زمان تفهیم اتهام کمتر از 10 سال سن داشته اند در آستانه تاییدیه شوم شاهانه دولت قبیله ای عربستان است و وجدانهای یخ زده ملل متحد همچنان ترجیح می دهند تغذیه شیر خود را از گاوشیرده بر حق حیات کودکان عربستان مقدم بدارند".

ایشان اظهار داشتند: "مطابق گزارش وکلای عربستان این 12 نوجوان در مکانی دور از خانواده های خود و از مدتهای طولانی در حبس به سر می برند و از حقوق رویه ای بشر نظیر حق دادرسی عادلانه و حق داشتن وکیل که از زمره اولیات آن است محروم بوده اند این در حالی است که کودک و نوجوان در شرایط عادی هم قادر به مراقبت کامل از خود نمی باشد و همین هم مبنا و فلسفه تدوین کنوانسیون حقوق کودک است و در عربستان نقض صریح بند یک و 3 ماده 37 کنوانسیون امری طبیعی شده است  یقیناً در کشوری مثل عربستان سعودی که سابقه قتل و مثله کردن خبرنگار خاشقچی در کارنامه او است و استفاده از روشهای ممنوعه و غیر متعارف و متعارض و متناقض تمامی قواعد و مقررات حقوق بین الملل رفتار عادی او شده است داشتن وکیل به منظور نظارت بر دادرسی عادلانه و دفاع مشروع و قانونی امر واجب ترک شده ای است که نگرانیها را افزایش می دهد".

به گفته خانم پاد:"نقض فاحش و سیستماتیک حقوق بشر و حقوق بشر دوستانه توسط کشور عربستان سعودی در جنگ تحمیلی بر مردم مظلوم یمن و تخریب تمام زیرساختهای کشوری مستقل و کشتن بیش از 7 هزار کودک به طور مستقیم و 85 هزار کودک غیر مستقیم از طریق عوارض ناشی از جنگ در سایه ناکارآمدی سازمانهای حقوق بشری که به شدت انحراف از اهداف اولیه آنها مشهود است اجازه اجماع جهانی را علیه تروریسم دولتی عربستان نداده است".

 

این دانش پژوه مقطع دکتری حقوق عمومی گفتند: "رفتار های غیر قاعده مند عربستان تنها به بیرون از مرزهایش خلاصه نمی شود اعدامهای بدون دلیل و صرفا با مبنای عقیده دینی و مذهبی مخالف وهابیت خشن حتی نسبت به نوجوانان مظلوم داخل سرزمین عربستان هر روز دامنه وسیع تر به خود می‌گیرد و سرمداران سازمانهای حقوق بشری نظاره گرهایی هستند که انگار به واقع نگاری و مستند سازی بی نتیجه و فرسایشی عادت کرده اند و در یک تفاهمنامه نانوشته با دنیای سلطه استکبار قصد تحقیر ملتهای مسلمان و نیز برتری سازی فرهنگ خود را بر مسلمانان تئوریزه می کنند، و آنچه که هیچ ارزش ذاتی ندارد انحراف معنادار از اهداف کنوانسیون که ایجاد زندگی بهتر برای کودکان و تلاش در راه رشد آنها است می باشد واز 13 ماده از مجموع  56 ماده کنوانسیون که مربوط به نحوه اجرای 41 ماده حقوق کودک وظیفه دولتها می باشد 12 نوجوان در انتظار ضربات شمشیر دیکتاتور که حتی از یک ماده آن بی بهره می باشند. این امر نتیجه طبیعی حقوق بشر غیر توحیدی و فاقد اصالت است".

ایشان افزودند:" مطالبه کنشگری فعال از سازمانهای بین الدول اسلامی و در راس آن سازمان کنفرانس اسلامی که بعد از سازمان ملل بزرگترین سازمان بشری است و در اسارت دولت قبیله ای عربستان است امروز باید به مساله جدی و در اولویت مسایل امت اسلام قرار گیرد".

خانم پاد به عنوان نماینده سازمان های حقوق بشری اظهار داشتند: "علماء و نخبگان جهان اسلام اگر حول ارزشهای اسلامی در کنفرانس وحدت گردهم می آیند آیا اساسا نگاه راهبردی و عمیق به مسائل جهان اسلام دارند؟ و آیا در مقابل رسول اکرم (ص) حجتی برای سکوت در برابر جنایت هولناکی که در آستانه انجام است یعنی اعدام با شمشیر 12 نوجوان دارند؟گیرم کنوانسیون حقوق کودک و اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاقین توسط غرب با نگرش غیر توحیدی هرگز تدوین نمی شد آیا دولتها و ملتها اسلامی حسب آموزه های دینی نیازی به اسناد بین المللی از جهت محکومیت و حتی تکلیف بر مبارزه با ظلم و ظالم نداشتند"؟!

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала