تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در سازمان ملل مورد بحث قرار ندارد

© Sputnik / Natalia Seliverstova /  مراجعه به بانک تصاویر اعلام شرط به رسمیت شناختن مقامات جدید در افغانستان از سوی روسیه
اعلام شرط به رسمیت شناختن مقامات جدید در افغانستان از سوی روسیه  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ولادیمیر یرماکوف، مدیر اداره امور منع گسترش و کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد: در حال حاضر هیچگونه بحث و گفتگویی درباره گسترش تحریم تسلیحاتی علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد در جریان نیست.

به گزارش اسپوتنیک، آقای یرماکوف در پاسخ به این سؤال که آیا احتمال تمدید تحریم تسلیحاتی علیه تهران که مطابق با برجام قرار است در ماه اکتبر لغو شود،  مورد بحث است ، گفت :"می توانم با وضوح تمام اطمینان دهم که هیچگونه  بحث رسمی درباره تجدید نظر در قطعنامه شماره  2231 در شورای امنیت سازمان ملل یا در سایر مکان ها جریان ندارد".

این دیپلمات تأکید كرد: " می خواهم خاطرنشان سازم قطعنامه مذكوركه در آن قاعده ویژه صدور مجوز برای تحویل تسلیحات و تجهیزات نظامی به ایران یا از ایران در هفت گروه طبق فهرست سازمان ملل را تعیین می كند ، هیچگونه سازوكاری یا گزینه ای برای تمدید را ارائه نمی دهد."

یرماکوف  توضیح داد که کلیه مفاد قطعنامه  شماره 2231 "در اصل برای محدود کردن یا " زیر پاگذاشتن" حقوق قانونی ایران نبوده است. "هدف آن ایجاد شرایط مطلوب برای شفاف سازی در رابطه با  سؤالاتی بوده  که آژانس بین المللی انرژی اتمی در آن زمان  از تهران داشت. همه این سؤالات در اواخر دسامبر 2015 بطور نهایی رفع و از دستور کار حذف شدند که این در اسناد و تصمیمات مربوطه آژانس بین المللی انرژی اتمی منعکس شده است. "

در عین حال ، وی یادآوری کرد که طرف روسی "همیشه مطالبات قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل از جمله نکات مربوط به ارسال اسلحه را  کاملاً رعایت کرده است."

یرماکوف گفت: "ما با در نظر گرفتن تمام مهلت های تعیین شده توسط شورای امنیت سازمان ملل ، این خط مشی  را دنبال خواهیم کرد."

جلالی: ایران در ان‌پی‌تی باقی می ماند و تصمیمی برای خروج از برجام ندارد - اسپوتنیک ایران
جلالی: ایران در "ان‌پی‌تی" باقی می ماند و تصمیمی برای خروج از برجام ندارد

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

دیرتر این توافق بصورت قطعنامه شماره 2231 شورای امنیت سازمان ملل توسط جامعه بین المللی به ثبت رسید. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا ۱۸ اردیبهشت پارسال به صورت یکجانبه از برجام که مورد تأیید جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل است،  خارج شد و اعلام کرد کارزار فشار حداکثری علیه ایران را به راه خواهد انداخت تا صادرات نفت تهران را به صفر برساند و آن را مجبور کند بار دیگر به میز مذاکره بیاید تا «توافق بهتری» برای آمریکا رقم بخورد.


نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала