تقویت توانمندی موشکی و هسته‌ ای آمریکا

© REUTERS / Kevin Lamarqueترامپ
ترامپ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ترامپ: تقویت هسته‌ای آمریکا بدون توافق با روسیه و چین اجرایی خواهد شد.

به گزارش اسپوتنیک، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعلام نمود که به دلیل فقدان پیمان کنترل جنگ‌افزار با روسیه و چین، ایالات متحده  قوی‌ترین نیروهای هسته‌ای در جهان را خواهد داشت.

ترامپ در این خصوص گفت:« هم اکنون روسیه و چین می‌خواهند با ما مذاکره بکنند تا مانع از هزینه های هنگفت میلیاردها دلاری برای ساخت تسلیحات هسته‌ای بشوند.  اما تنها راه برای ما تا زمانی که چنین پیمانی وجود ندارد، ایجاد قوی‌ترین نیروهای هسته‌ای در جهان است».

پیمان استارت نو در سال 2010 بین دمیتری مدودف و باراک اوباما، روسای جمهور وقت امریکا و روسیه امضا شده و در 5 فوریه سال 2011 اعتبار یافت. طبق این پیمان تعداد موشک های بالستیکی قاره پیمای هرکدام از دو طرف در زیردریایی ها و بمب افکن های سنگین نباید از 700 فروند بیشتر باشد. حداکثر تعداد کلاهک های هسته ای برای هر طرف 1550 تعیین شده است.

 تاکید انگلیس و فرانسه بر لزوم جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای - اسپوتنیک ایران
تاکید انگلیس و فرانسه بر لزوم جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای

پیمان استارت نو، پیمان کاهش تسلیحات هسته‌ای دو جانبه میان ایالات متحده آمریکا و فدراسیون روسیه.

رییس‌جمهور آمریکا و همتای روسی وی 8 آوریل 2020 در پراگ پایتخت جمهوری چک با هم دیدار کرده و یک پیمان برای کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای خود امضا کردند.آمریکا و روسیه تحت این قرارداد جدید، اجازه دارند حداکثر 1550 کلاهک را مستقر کنند، حدود 30 درصد کمتر از محدودیت اعمال شده در سال 2002. معاهده کاهش تسلیحات استراتژیک موسوم به «استارت»، درسال 1991 منعقد شد و در دسامبر 2009 منقضی شد.

توافقنامه دوجانبه روسیه و ایالات متحده درباره کاهش و محدود کردن سلاح‌های تهاجمی راهبردی در سال 2010 امضاء شد. اکنون این پیمان، تنها معاهده معتبر محدودکننده تسلیحات بین دو کشور است که البته مدت اعتبار این توافقنامه در ماه فوریه سال 2021 به پایان خواهد رسید.

میخائیل اولیانوف، نماینده دائمی روسیه در سازمان‌های بین المللی اعلام کرد که فدراسیون روسیه و ایالات متحده دیگر فرصت تمدید پیمان کاهش تسلیحات تهاجمی راهبردی (استارت-3) بر اساس اصل دوجانبه را از دست داده‌اند.

مدید پیمان استارت-3 به همان اندازه که مورد نیاز طرف آمریکایی است، برای روسیه نیز مهم است و در صورت خودداری آمریکا از توافق جدید در این زمینه، مسکو مجبور است تامین امنیت خود در سطح مناسب و در دورنمای بلندمدت را تضمین کند

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала