تمدید معافیت واردات انرژی عراق از ایران توسط آمریکا

© AFP 2023 / Atta Kenare تمدید معافیت واردات انرژی عراق از ایران توسط آمریکا
تمدید معافیت واردات انرژی عراق از ایران توسط آمریکا  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آمریکا قصد دارد معافیت تحریمی واردات انرژی عراق از ایران را دوباره تمدید کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه «وال استریت ژورنال»، آمریکا قصد دارد معافیت تحریمی واردات انرژی عراق از ایران را دوباره تمدید کند.

یکی از منابع نشریه نامبرده گفت:«ما می‌خواهیم فشار حداکثری بر ایران حفظ شود. اما اینکار نباید به ضرر ثبات اقتصادی همسایگان آن کشور انجام شود. تعدادی از کارمندان کاخ سفید آمریکا پیشنهاد کردند معافیت تحریمی واردات انرژی دوباره تمدید شود که هفته آینده تاریخ آن به پایان می رسد.

روابط واشنگتن و بغداد پس از آنکه آمریکا با استفاده از حمله پهپادی، قاسم سلیمانی فرمانده ارشد سپاه پاسداران ایران را ترور کرد، به سردی گرائید.

هشدار ایران نسبت به حق خروج از برجام - اسپوتنیک ایران
آمادگی آژانس بین المللی انرژی اتمی برای هرگونه اقدام ایران

در ادامه تنش ها میان ایالات متحدۀ آمریکا و جمهوری اسلامی ایران، آمریکا در بامداد سوم ژانویه سردار قاسم سلیمانی، فرماندۀ نیروهای قدس سپاه پاسداران ایران را به همراه ابومهدی‌ المهندس معاون سازمان حشد الشعبی عراق در نزدیکی فرودگاه بغداد هدف قرار داده و ترور کرد. ایران نیز در پاسخ به این اقدام آمریکا، بامداد هشتم ژانویه در عملیاتی با نام «شهید سلیمانی» برای انتقام گیری از ترور فرمانده نیروهای قدس سپاه ایران، به دو پایگاه نظامی آمریکایی در عراق حملات موشکی انجام داد.

اواخر سال 2019،وزارت امور خارجه ایالات متحده معافیت‌های عراق از تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی را برای واردات گاز طبیعی و برق از ایران تمدید کرده بود. از هنگام خروج یک جانبه آمریکا ازتوافق هسته‌ای و اعمال تحریم‌های گسترده علیه ایران، پنجمین بار بود که آمریکا معافیت های تحریمی عراق برای واردات انرژی از ایران را تأیید می کند.

عراق بخش زیادی از نیازهای انرژی خود مانند برق و گاز را از ایران وارد می‌کند. این وابستگی کماکان ادامه دارد. واشنگتن طی ماه های اخیر بارها خواستار قطع واردات گاز و برق عراق از ایران شده است، اما مقامات عراقی بارهااعلام کرده اند که خود کفایی عراق در این زمینه در کوتاه مدت میسر نیست و این موضوع چندین سال زمان لازم دارد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала