نامه ظریف به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

© Photo / The Ministry of Foreign Affairs of Iranسید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر خارجه ایران نامه‌ای 14 صفحه‌ای خطاب به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در باره مکانیسم ماشه نوشت.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «تسنیم»، سخنگوی وزارت خارجه از نامه 14 صفحه‌ای وزیر خارجه ایران به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره مکانیسم ماشه خبر داد.

عباس موسوی سخنگوی دستگاه دیپلماسی در این خصوص گفت:«اروپایی‌ها هنوز مکانیسم ماشه را فعال نکردند و می‌خواستد به این سمت بروند که دکتر ظریف نامه‌ای 14 صفحه‌ای به آقای بورل نوشتند و استدلال‌های حقوقی آورده و توجیهات آنها را زیر سوال بردند و به چالش کشیدند.

سفر آقای بورل سفر مهمی است و امیدواریم در گفتگوهایی که با مقامات ایرانی دارند، منطق و ریشه شرایط جدید را متوجه باشند و گفتگوهای امروز بسیار صریح خواهد بود. وزیر خارجه ایران در اجلاس مونیخ شرکت می‌کند».

ظریف، نژادپرستی را عامل فعال کردن مکانیسم ماشه دانست - اسپوتنیک ایران
ظریف، نژادپرستی را عامل فعال کردن مکانیسم ماشه دانست

اعتبار و استقلال اروپایی‌ها پس از خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام از دست رفته و آنها برای خوش‌خدمتی به آمریکایی‌ها و برای پیدا کردن راهی جهت کسب آبرو و اعتبار، تصمیم به فعال‌سازی مکانیزم ماشه گرفته‌اند.

در تاریخ 8 مه 2018، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خبر خروج واشنگتن از توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اعلام نمود. این توافقنامه موجب محدودیت در فعالیت های هسته ای ایران و جلوگیری از اقدامات یکجانبه آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در تحریم های یک طرفه می باشد.

در ماه های اخیر تنش ها میان ایران و آمریکا به طور قابل توجهی افزایش یافته است و مقامات آمریکا علاوه بر تشدید تحریم ها علیه ایران، تحریم های شدیدی را نیز علیه بخش های کلیدی اقتصاد این کشور اعمال کرد. واشنگتن هدف خود از اعمال این تحریم ها را تغییر رفتار جمهوری اسلامی اعلام می کند. آمریکا به وسیله تحریم های ثانویه، خریداران نفت ایران را مجبور به توقف خرید نفت از این کشور کرد.

به دنبال تشدید مواضع ضد ایرانی دولت آمریکا و تعلل اروپایی‌ها در اجرای وعده‌ها و تعهدات برجامی آنها، شورای عالی امنیت ملی ایران همزمان با سالروز خروج آمریکا از برجام با صدور بیانیه‌ای خطاب به کشورهای عضو این توافق اعلام کرد که ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای 26 و 36 برجام، برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала