پیشنهاد عمان برای مذاکرات پنهانی ایران و اسرائیل

© AFP 2023 / Mohammed Mahjoubپیشنهاد عمان برای مذاکرات پنهانی ایران و اسرائیل
پیشنهاد عمان برای مذاکرات پنهانی ایران و اسرائیل - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سال 2013 مقامات عمان پیشنهادی برای مذاکره پنهانی میان ایران و اسرائیل را به منظور کاهش تنش ها ارائه داد.

به گزارش اسپوتنیک، پورتال Axios به نقل از مقامات سابق اسرائیل نوشت؛ مقامات کشور عمان در اواسط سال 2013 به اسرائیل پیشنهاد ایجاد یک کانال ارتباطی غیر رسمی با ایران را ارائه داد که بنیامین نتانیاهو این پیشنهاد را رد کرد.

تلاش عمان برای کاهش تنش بین آمریکا و ایران - اسپوتنیک ایران
تلاش عمان برای کاهش تنش بین آمریکا و ایران

سلطان قابوس در سال 2013 نقش یک واسطه خاص را طی مذاکرات پنهانی آمریکا و ایران ایفا کرد که پس از دو سال منجر به توافق برجام شد.

به گفته این پورتال خبری، در اسرائیل درباره این مذاکرات در اوایل سال 2013 مطلع شد.

یاکوف آمیدرو که در آن زمان مشاور امنیت ملی نتانیاهو بود به Axios گفت:  من بسیار نا امید شدم که آمریکا تا این حد ما را فریب داده بود.

پس از پیروزی حسن روحانیدر انتخابات ریاست جمهوری ایران در اواسط سال 2013، سلطان قابوس، پادشاه عمان، تصمیم گرفت تا گام دیگری در میانجیگری خود برداشته و مذاکرات ایران و اسرائیل را به منظور کاهش تنش ها بین این دو کشور سازماندهی کند.

مسقط معتقد بود اگر ایران همزمان با اسرائیل مذاکره کند، گفتگوهای ایران و آمریکا نیز بهتر پیش می رود و به نتایج بهتری می رسد.

پیشنهاد مقامات عمان از طریق رئیس وقت موساد به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل ارائه شد.

آمیدرور بشدت مخالفت این پیشنهاد بود. وی به Axios گفت: تمام هدف عمان از این پیشنهاد، پنهان کاری ایرانی ها و آمریکایی ها بود که ما را فریب داده بودند.

نتانیاهو در نهایت تصمیم گرفت که این پیشنهاد را رد کند و اسرائیل با این توجیه به عمان پاسخ داد، تا زمانی که رهبر ایران بدنبال نابودی ما باشد، ما چیزی برای مذاکره و گفتگو با آنها نداریم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала