گزارش و تحلیل

کشف جدید؛ راه سلامتی از آب می گذرد

© Depositphotos.com / Aaron_Amatکشف جدید؛ راه سلامتی از آب می گذرد
کشف جدید؛ راه سلامتی از آب می گذرد   - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اسپوتنیک می پرسد: واقعاً چقدر آب برای نوشیدن لازم داریم؟ اگر آب بیشتری بنوشم، پوست ما بهتر می شود؟ آیا درست است که قهوه بدن را بی آب می کند؟

روزنامه داگنس نوهتر چاپ سوئد به این و تعدادی دیگر از سوالاتی در باره تاثیرگذاری آب بر وضع ارگانیسم انسان جواب می دهد.

آب نوشیدنی خوبی برای کسی است که تشنه است. اما واقعاً چقدر نیاز به نوشیدن داریم؟ جواب کوتاه: تا زمانی که تشنگی مان را رفع نکنیم. چنین است عقیده خانم یِنی نوستروم Jenny Nyström، استاد فیزیولوژی کلیه در آکادمی پزشکی گوتبُرگ سوئد.

وی افزود: اساساً، تعادل مایعات در بدن ما توسط کلیه ها تنظیم می شود. اینها هستند که اطمینان می دهند که به اندازه کافی آب ، نمک و مواد دیگر در ارگانیسم ما وجود دارد، و همچنین ما را از ته مانده ها و هر چیز غیر ضروری دیگر خلاص می کنند.

همه اینها به صورت خودکار اتفاق می افتد و ما  به کاری نیاز نداریم. علاوه بر این، کلیه ها ارگان بسیار قدرتمندی هستند. اگر به طور کلی سالم هستیم، می توانیم مثلاً یکی از کلیه ها را به کسی اهدا کنیم و هنوز هم به طور عادی با یک کلیه زندگی کنیم.

داگنس نوهتر: بنابراین، پس اگر به طور عادی غذا می خوریم و می نوشیم، نباید از کمبود آب بدن هراس داشته باشیم؟

ینی نوستروم: نه، لزومی ندارد. تشنگی یکی از قوی ترین احساسات است و نشان می دهد که فرد به نوشیدن احتیاج دارد. اگر مثلاً حجم ادرار بسیار کمی دارید و از نظر رنگ تیره است، می توانید این مسئله را درک کنید. اما در شرایط دمای معمولی و دسترسی عادی به آب و غذا، نیازی به تفکر زیاد در این باره ندارید، زیرا همه چیز به خودی خود اتفاق می افتد.

دانستن این نکته مهم است که مایع با غذا وارد بدن ما می شود. همچنین این امر اهمیت بالا دارد که اگر زیاد عرق می کنید، خوردن چیزی نمکدار را فراموش نکنید.

اگر فردی قهوه زیادی بنوشد، ممکن است یک اثر ادرار آور جزئی ایجاد شود. اما در چنین مواردی، ما در مورد مقدار بسیار بیشتری کافئین از مقدار دریافت شده توسط دوستداران معمولی قهوه صحبت می کنیم.  

ینی نوستروم می گوید: اما الکل ادرارآور است. واقعیت این است که الکل تولید هورمون وازوپرسین را متوقف می کند، ماده ای که معمولاً در هنگام نیاز به "صرفه جویی" آب در بدن آزاد می شود. بنابراین ما پس از نوشیدن الکل، از مقادیر بیش از معمول مایعات خلاص می شویم.

آیا ما از خوردن آب زیباتر می شویم؟

یکی از شایع ترین توصیه های متخصصان زیبایی، نوشیدن آب زیادی برای بهبود پوست است. اما هیچ مدرک علمی وجود ندارد حاکی از اینکه اگر سطل ها آب بنوشید، پوست شما شروع به درخشش می کند. پوست از طریق چنین روشی  تمیز نمی شود. اگر مقدار زیادی آب بنوشیم، ارگانیسم آنرا به سرعت از بدن  رها می کند و آن به پوست نمی رسد.

بهترین توصیه برای نحوه آب خوردن- گوش دادن به بدن است. اگراحساس تشنگی می کنید، یک لیوان آب بنوشید.

اگر بدنتان همانطور که باید عمل می کند، در این صورت می توانید بر احساسات خود اتکا کنید.  

بدن انسان روزانه از آب خلاص می شود - بخشی از راه ادرار و همچنین از طریق تنفس، مدفوع و عرق. قاعده اصلی بهزیستی انسان نوشیدن روزانه آب به مقداری که از ارگانیسم دفع می شود و میزان تولید ادرار در روز باید حداقل 1.5 لیتر باشد. میزان دقیق آب و ادرار به ویژگی های هر  ارگانیسم خاص بستگی دارد.

اما حداقل مطلق مصرف آب برای زنده ماندن انسان یک لیتر در روز است.

دانشمندان سالهاست که مطالعه می کنند که چگونه آب باعث کاهش خطرات در بیماری های مختلفی مانند قلبی عروقی و دیابت نوع 2 می شود. ثبت شده است که در افرادی که در سرحد پرخطر قرار دارند و به طور بالقوه می توانند به دیابت نوع 2 مبتلا شوند، با گذشت مرز کشف مقدار زیادی هورمون وازوپرسین در خون شروع می شود که باعث می شود اگر فرد خیلی کم بنوشاند، کلیه ها در بدن آب خود را حفظ کنند.

دانشمندان مطالعات مختلفی را انجام داده اند تا دریابند که چگونه مصرف آب می تواند به این گروه از افراد کمک کند. یکی از آنها این بود که چندین نفر که نوشیدن مقدار کمی آب و وازوپرسین زیادی در بدنشان داشتند، مجبور بودند به مدت شش هفته 1.5 لیتر آب اضافی بنوشند.

 پس از آن ، سطح قند خون آنها به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

اکنون دانشمندان در تلاشند با انجام یک مطالعه بسیار بزرگتر که شامل افراد بیشتری و گروههای کنترل است، پاسخی را بیابند. این کاوش پس از چند سال به پایان می رسد. اما در حال حاضر هم نتایج برخی  آزمایش های بدست آمده نشان می دهند که نوشیدن روزانه مقدار مشخصی آب خطر ابتلا به عفونت های ادراری و سنگ کلیه را کاهش می دهد.

دانشمندان امیدوارند که یک پژوهش بزرگ جدید به تعیین دقیق میزان آب مطلوب برای کاهش خطر ابتلا به بیماری ها کمک کند.

آب و بدن ما

درصد بسیار زیادی از بدن ما مانند سایر اشکال زنده  در زمین، متشکل از آب است. به طور معمول، یک سلول حداقل 70٪ آب دارد. یک مرد  بالغ تقریباً 60٪ آب دارد و یک زن تقریباً 55٪.

آب با مایعات و مواد غذایی وارد بدن می شود. این واقعیت که تعادل آب بدن دارد مختل می شود توسط احساس تشنگی انسان نمایان می شود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала