گزارش و تحلیل

دلیل سفر های مکرر وزیر خارجه عمان

CC BY 4.0 / TASNIM NEWS AGENCY/ M.Hossein Movahedinejad / دلیل سفر های مکرر وزیر خارجه عمان
دلیل سفر های مکرر وزیر خارجه عمان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایران و عمان از قدیم الایام روابط بسیار صمیمی و دوستانه ای داشتند و دارند ولی بحث سفر های مکرر اخیر وزیر امور خارجه عمان به تهران مقداری بیش از اندازه صمیمانه به نظر می آید و شک و شبهه های زیادی را ایجاد کرده که آیا پشت پرده ماجرایی است یا نه؟

اسپوتنیک - اصلی ترین دلیلی که بسیاری را بر این داشته که توجه ویژه ای به سفر های مکرر آقای یوسف بن علوی داشته باشند این است که عمان در دوره های مختلفی نقش میانجی میان ایران و ایالات متحده را بازی کرده است.

البته اگر بنا بود که عمان بخواهد میان ایران و ایالات متحده باز هم نقش میانجی را بازی کند به نظر می آید دور از انتظار باشد آقای بن علوی اینقدر توجه ها را به سمت خود جلب کند و می توان گفت در صورت وجود گفتگوهای پشت پرده قطعا آقای بن علوی برای منحرف کردن انظار دست به این سفر ها می زند تا مذاکرات محرمانه در جای دیگری انجام شود و به هم نخورد.

 سپهبد سلیمانی  - اسپوتنیک ایران
سپهبد سلیمانی دشمن را آواره کرده بود

پس از عمل ترور شهید سپهبد قاسم سلیمانی احتمال مذاکره میان ایالات متحده و ایران به صفر رسیده و شاید عمانی ها فقط بخواهند به دنبال راهکاری باشند که حد اقل تا زمانی که ترامپ سر کار است تنش ها را کاهش دهند نه بیشتر.

به هر حال امروزه همه کشورهای منطقه دلواپس تنش هایی هستند که در پس عمل تروریستی آمریکایی ها بر علیه یک سردار ایرانی به وجود خواهد آمد و همه می دانند که ایرانی ها تا انتقام نگیرند آرام نخواهند گرفت و انتقام ایرانی ها به یک یا دو سیلی ختم نخواهد شد وتا زمانی که آمریکایی ها را از کل منطقه خارج نکنند دست بردار نخواهند بود.

از سوی دیگر همه می دانند آمریکایی ها هم با آرامش از منطقه خارج نخواهند شد و باید خون زیادی از آنها ریخته شود تا مجبور شوند از منطقه خارج شوند، و این به این معنا است که منطقه به سمت و سوی تنش و تشنج بیشتر میرود و طبیعتا همه کشورهای منطقه و احتمالا بسیاری از کشورهای جهان از این ماجرا متضرر خواهند شد.

با توجه به اینکه آقای بن علوی از اروپا به ایران سفر کرده بسیاری باور دارند که ایشان پیغام هایی از طرف کشورهای اروپایی برای ایران حمل کرده و تلاش دارد اختلافاتی که اخیرا میان ایران و اروپایی ها به وجود آمده را به نوعی حل کند.

ولی چون کانال های ارتباطی میان ایران و اروپا قطع نیست خیلی بعید به نظر می آید اروپایی ها نیاز پیدا کنند از میانجی گری عمان برای نجات برجام استفاده کنند و خودشان به خوبی می دانند که راه نجات برجام فقط انجام تعهداتشان است و لا غیر.

ديدار وزراى امور خارجه ايران و عمان با محوريت همكارى در تنگه هرمز - اسپوتنیک ایران
ديدار وزراى امور خارجه ايران و عمان با محوريت همكارى در تنگه هرمز

پس از امضای برجام تا به حال اروپایی ها به هر ترفندی شده تلاش داشتند که ایرانی ها را سر کار بگذارند و با وعده وعید ایران را وادار کنند تا تعهدات خود را انجام دهد در حالی که نه خود و نه آمریکا هیچ یک از تعهدات خود را انجام نداده اند.

از این پس دیگر امکان ندارد ایرانی ها حاضر باشند به این رویه تعامل با اروپایی ها ادامه دهند، مخصوصا که حدود یک ماه دیگر انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار می شود و همه برآوردها نشان می دهد مجلس آینده مجلسی خواهد بود که به هیچ وجه در مقابل ایالات متحده و یا اروپا انعطاف نخواهد داشت.

تنها موردی که به نظر می آید ممکن است آقای بن علوی بخواهد به دنبال آن باشد میانجی گری عمان در باره یمن و تلاش برای حل وفصل اختلافات میان ایران و عربستان سعودی باشد، که البته در یکی دو هفته اخیر هم پیغام و پسغام های متعدد مثبت سیاسی از طرفین در این مورد را شاهد بودیم.

علیرغم اینکه ایران اعلام کرده که به هیچ وجه حاضر نیست با ایالات متحده سر هیچ مساله ای گفتگو کند اما مقام معظم رهبری ماجرای یمن را مستثنا کرده و ایرانی ها هر کمکی که از دستشان بر آید برای حل مشکل مردم یمن انجام خواهند داد.

غارت اموال یمن توسط نیروهای وابسته به امارات  - اسپوتنیک ایران
غارت اموال یمن توسط نیروهای وابسته به امارات

البته تنها راهکار حل مشکل یمن این است که طرفهای مورد حمایت عربستان سعودی و امارات عربی متحده پای میز مذاکره با دولت مستقر در صنعا یعنی انصار الله بنشینند و با توجه به اینکه اینها حدود پنج سال است یک جنگ تمام عیار راه انداخته اند تا حقانیت مردم یمن در تصمیم گیری برای آینده خود را زیر پا بگذارند تا زمانی که عربستان سعودی و امارات عربی متحده به جایی نرسند که تصمیم به حل بحران یمن بگیرند هیچ میانجی گری ای نمی تواند تاثیر گذار باشد.

آمریکایی ها که پشت پرده عامل اصلی همه مصائب مردم یمن هستند و حامی اصلی عربستان سعودی و امارات در این ماجرا می باشند، هم باید به جایی برسند که تحت تاثیر فشارهای بین المللی دیگر توان ادامه حمایت از این دو کشور در جنگ یمن را نداشته باشند و مجبور باشند به هر ترفندی شده تلاش کنند خودشان را از این منجلاب خارج کنند.

با توجه به فجایع و بدبختی ها و مشکلاتی که امروزه مردم مظلوم یمن با آن مواجه می باشند حتی اگر ماجرا خارج کردن ایالات متحده و عربستان سعودی و امارات عربی متحده از منجلاب یمن باشد باز هم احتمالا ایران حاضر خواهد بود کمک کند.

به این دلیل می توان توقع داشت که سفرهای پیاپی وزیر امور خارجه عمان بیشتر در راستای تلاش برای حل مشکل مردم یمن و همچنین حل اختلافات ایران با عربستان سعودی باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала