وزیر خارجه ایران از سرنوشت عامل شلیک به هواپیمای اوکراینی سخن گفت

© REUTERS / Evgenia Novozheninaایران در آستانه ی نهایی کردن نقشه ی راه ۱۰ ساله با D-8
ایران در آستانه ی نهایی کردن نقشه ی راه ۱۰ ساله با D-8 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در مصاحبه با مجله آلمانی اشپیگل اعلام کرد عامل شلیک به هواپیمای مسافربری اوکراینی که منجر به سرنگونی این هواپیما شد، در زندان است.

به گزارش اسپوتنیک، خبرنگار اشپیگل در این مصاحبه به ظریف اظهار داشت همدردی و همبستگی مردم در عزاداری قاسم سلیمانی کوتاه بوده و معترضان بلافاصله بعد از شلیک موشک سپاه به هواپیمای اوکراینی به خیابان‌ها آمدند.

وزیر خارجه ایران در پاسخ  گفت مردم حق دارند اعتراض کنند چون بسیاری از عزیزان خود را در سانحه سقوط هواپیما از دست دادند. بسیاری از دانشجویان دوستان و نزدیکان خود را از دست دادند. واکنش آنها احساسی بود.

تایید خطای انسانی در سقوط هواپیمای اوکراینی در ایران - اسپوتنیک ایران
تایید خطای انسانی در سقوط هواپیمای اوکراینی در ایران

اشپیگل در ادامه از ظریف پرسیده است که چرا دولت روحانی پس از سه روز به مردم حقیقت را گفته است؟

ظریف در پاسخ گفت که کشور در وضعیت بسیار دشواری قرار گرفته بود. ۳۲ سال پیش آمریکا هواپیمای مسافربری ایران را سرنگون کرد و آنها تابحال به طور رسمی از ما عذرخواهی نکرده‌اند. افسر آمریکایی که مسئول شلیک به هواپیمای ایران بوده حتی مدال افتخار هم گرفت. اما مامور ایرانی که به هواپیمای اوکراینی شلیک کرد در زندان به سر می‌برد.

یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ شرکت هواپیمایی اوکراینی بامداد چهارشنبه ۱۸ دی با ۱۷۹ مسافر و خدمه پروازی در حال ترک تهران به مقصد کی‌یف، حوالی شهر جدید پرند در استان تهران سقوط کرد که در این حادثه  همه مسافران و خدمه هواپیما جان باختند. قامات ایرانی ابتدا هر گونه دخالت در این حادثه را تکذیب کردند، اما یازدهم  ژانویه اعلام کردند که این هواپیما توسط پدافند ایرانی ساقط شده است. وزیر امور خارجه ایران محمد جواد ظریف گفت: این هواپیمای مسافربری ناخواسته به دلیل "خطای انسانی" توسط یک موشک مورد اصابت قرار گرفت. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توضیح داد كه سامانه پدافند هوایی این كشور هواپیما را به عنوان موشك كروز شناسایی کرد و اپراتور زمان زیادی برای تصمیم گیری نداشت و او اشتباه تصمیم گرفت.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала