ادعای نماینده مجلس ایران درباره علت هدف قرار گرفتن هواپیمای اوکراینی

© AFP 2023 / Rohhollah Vadati/ISNAادعای نماینده مجلس ایران درباره علت هدف قرار گرفتن هواپیمای اوکراینی
ادعای نماینده مجلس ایران درباره علت هدف قرار گرفتن هواپیمای اوکراینی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یک نماینده مجلس ایران ادعای کنترل شدن هواپیمای اوکراینی از راه دور را مطرح کرد.

به گزارش اسپوتنیک، احمد علیرضابیگی، نماینده مردم تبریز در مجلس ایران در مصاحبه با خبرگزاری لنتا اظهار داشت که کد هواپیمای بوئینگ ۷۳۷-۸۰۰ شرکت هواپیمایی بین‌المللی اوکراین که ۸ ژانویه توسط پدافند هوایی ایران مورد هدف قرار گرفت، روی رادارها پنهان شده بود.

ایران در آستانه ی نهایی کردن نقشه ی راه ۱۰ ساله با D-8 - اسپوتنیک ایران
وزیر خارجه ایران از سرنوشت عامل شلیک به هواپیمای اوکراینی سخن گفت

علیرضابیگی گفت: دخالت آمریکا در این امر منتفی نیست. افراد غیرحرفه‌ای در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حضور ندارند، احتمال اینکه کد هواپیما روی رادار پنهان شده باشد وجود دارد و امکان کنترل این هواپیما از راه دور وجود داشته است.

وی در عین حال خواستار صبر برای تکمیل تحقیقات درباره این فاجعه شد و تأکید کرد که تهران قبل از هر چیز باید به خانواده‌های قربانیان غرامت پرداخت کند.

یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ شرکت هواپیمایی اوکراینی بامداد چهارشنبه ۱۸ دی با ۱۷۶ مسافر و خدمه پروازی در حال ترک تهران به مقصد کی‌یف، حوالی شهر جدید پرند در استان تهران سقوط کرد که در این حادثه  همه مسافران و خدمه هواپیما جان باختند. مقامات ایران ابتدا هر گونه دخالت در این حادثه را تکذیب کردند، اما یازدهم  ژانویه اعلام کردند که این هواپیما توسط پدافند ایران ساقط شده است. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران گفت: این هواپیمای مسافربری ناخواسته به دلیل "خطای انسانی" توسط یک موشک مورد اصابت قرار گرفت. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توضیح داد كه سامانه پدافند هوایی این كشور هواپیما را به عنوان موشك كروز شناسایی کرده و اپراتور زمان زیادی برای تصمیم‌گیری نداشته است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала