گزارش و تحلیل

آیا سفر پوتین به اسرائیل وضعیت پیرامون ایران را تغییر خواهد داد؟

© Sputnik / Sergey Guneev /  مراجعه به بانک تصاویر آیا سفر پوتین به اسرائیل وضعیت پیرامون ایران تغییر خواهد داد؟
آیا سفر پوتین به اسرائیل وضعیت پیرامون ایران تغییر خواهد داد؟  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مسئله ایران، بحران سوریه و همچنین مسئله حل و فصل مناقشه بین فلسطین و اسرائیل یکی از موضوعات اصلی مورد بحث و گفتگوی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل می باشد.

به گزارش اسپوتنیک، یوری اوشاکوف، مشاور رئیس جمهور روسیه قبل از سفر آقای پوتین به اسرائیل گفت: «یک  گفت و گوی دیگری با نخست وزیر بنیامین نتانیاهو طی این سفر برگزار می شود. مسایل  خاورمیانه، از جمله تنش ها با ایران، بحران سوریه  و همچنین  مسئله حل و فصل مناقشه  فلسطین و اسرائیل  در دستور کار  مذاکرات رئیس جمهور با مقامات اسرائیلی می باشد.»

آیا رئیس جمهور فدراسیون روسیه با بنیامین نتانیاهو درباره ایران توافق خواهد کرد؟

کارشناسان ایرانی در گفت و گو با خبرگزاری اسپوتنیک نظرات خود را اظهار نمودند.

شعیب بهمن، کارشناس مسائل بین الملل و روابط بین ایران و روسیه و همچنین رئیس موسسه پژوهان جهان معاصر متعقد است که تلاش های مکرر نتانیاهو برای تخریب روابط بین ایران و روسیه بی نتیجه بوده است و  ولادیمیر پوتین طی سفرش به اسرائیل  یک بار دیگر  به مقامات اسرائیلی، به ویژه به شخص بنیامین نتانیاهو یک بار دیگر بفهماند که روسیه فشار اسرائیل در  مسئله ایران را دیگر تحمل نخواهد کرد:

نتانیاهو خواستار اجرای مجازات های خودکار علیه ایران در سازمان ملل شد - اسپوتنیک ایران
نتانیاهو خواستار اجرای مجازات های خودکار علیه ایران در سازمان ملل شد
موضوع ایران همواره در روابط روسیه و اسرائیل مطرح بوده و در دیدارهای متعددی که بین آقای پوتین و نتانیاهو درچند سال اخیر صورت گرفته، مسئله ایران و همچنین حضور ایران در سوریه همیشه یکی از مسائل مورد بحث بین دو طرف بوده است. ولی واقعیت ها تا به امروز نشان می دهد که نتانیاهو با وجود تمام تلاش هایی که کرده تا بر روی روسیه تاثیر گذار باشد و روابط ایران و روسیه را به نوعی خدشه دار بکند و همچنین کاهش حضور ایران در سوریه را از طریق زوسیه پیگیری کند، عملا موفق به تاثیرگذاری بر روی روسیه و شخص آقای پوتین نشده است. کما اینکه دولت روسیه بارها به صورت رسمی اعلام کرده که ایران به دعوت سوریه در این کشور حضور دارد و این حضور یک حضور قانونی و مشروع هست و روسیه نیز نمی تواند نسبت به عدم حضور ایران تصمیم گیری کند.

در مرحله بعدی تلاش نتانیاهو برای تاثیر بر روابط ایران و روسیه تلاش بیهوده ای بوده و به طور مثال یکی از مشخصه های این تلاش ها، قطع همکاری نظامی طی سال های اخیر میان ایران و روسیه بوده، در حالی که ما می بینیم عملا این همکاری ها ادامه داشته و در آینده دو کشور برنامه های بلند مدت تری تدارک دیدند که بتوانند همکاری های نظامی خود را بخصوص در حوزه معاملات تسلیحاتی ادامه دهند.

در نتیجه تلاش هایی که نتانیاهو برای تاثیر بر روابط ایران و روسیه انجام داده، تلاش های ناکامی بوده و از طرف دیگر روسیه به صراحت بارها اعلام کرده که در تنش های میان ایران و اسرائیل موضع بیطرف دارد، البته موضع اصلی دولت روسیه این است که تا حد امکان درگیری نظامی بین دو طرف چه در سوریه و چه در سایر نقاط منطقه شکل نگیرد و در صورت بروز درگیری روسیه موضع بیطرف فعال را اتخاذ خواهد کرد به این معنا که تلاش خواهد کرد تا حد امکان شعله درگیری ها را کاهش بدهد و طرفین را به خویشتن داری و عدم درگیری دعوت کند.

در مبنای سابقه ای که در روابط روسیه و اسرائیل وجود داشته، به نظر می رسد سفر کنونی آقای پوتین به اسرائیل همین موضع دنبال خواهد شد. نه اسرائیلی ها توان تاثیر گذاری بر روابط روسیه و ایران را خواهند داشت و نه اینکه در مسئله سوریه و حضور ایران در این کشور بخواهند از طریق روسیه به ایران فشار وارد کنند.

احتمال درگیری مستقیم اسرائیل و ایران - اسپوتنیک ایران
احتمال درگیری مستقیم اسرائیل و ایران
در نتیجه به نظر می رسد که تلاش های نتانیاهو بر روابط ایران و سوریه طی سال های گذشته یک تلاش ناکام بوده و در آینده هم همین رویه ادامه پیدا خواهد کرد.

دکتر سید هادی برهانی، رئیس گروه مطالعات فلسطین دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در مصاحبه با اسپوتنیک اظهار داشت که دیدار ولادیمیر پوتین با بنیامین نتانیاهو در ایران تا حدی با بدبینی همره است اما رئیس جمهور روسیه همچنان شانس موفقیت برای تغییر اوضاع را دارد. وی بیان داشت:

همانطور که مطلع هستید، در حال حاضر دولت فعلی اسرائیل تحت رهبری نتانیاهو، دشمنی یلی کینه توزانه و سختی با ایران دارد و آقای نتانیاهو عملا در صحنه های بین المللی به دشمن اصلی ایران تبدیل شده و تلاش می کند در حوزه های مختلف به ایران لطمه وارد کند و کشورهای دیگر را وادار به فشار علیه ایران کند. از این زاویه که اگر آقای پوتین بخواهد در این سفر به نتانیاهو نزدیک شود، که اینگونه به نظر می رسد، حتما برای ایران نگران کننده است.

با توجه سوابقی که هست، نتانیاهو توانسته در مذاکراتی که با آقای پوتین داشته، بر وی تاثیر گذار باشد که این سوابق باعث افزایش نگرانی هست.

در ایران نیز افکار عمومی طور سنتی یک زمینه های بدبینی نسبت به سیاست های روسیه دارند و اینگونه تحولات می تواند موجب افزایش این بدبینی ها شود.

ما در خاورمیانه یک صف کشی مشخصی داریم، بازی روسیه در منطقه خاورمیانه یک بازی عاقلانه و مبتنی بر منافع است. اما اگر این بازی بخواهد بسیار پیچیده شود که درک آن برای افکار عمومی در منطقه شود، عملا موجب می شود که روسیه افکار عمومی را در منطقه از دست بدهد.

لذا این بازی خیلی پیچیده با هر دو طرف که در عمل طرف اسرائیلی هست که از این بازی بیشترین بهره برداری می کند، به نظر من ایت نهایتا به سود  آقای پوتین و دولت روسیه در منطقه خاورمیانه نخواهد بود.

ایجاد فلسطین جدید، مورد حمایت اسرائیل در معامله قرن برنامه ریزی شده است - اسپوتنیک ایران
ایجاد فلسطین جدید، مورد حمایت اسرائیل در معامله قرن برنامه ریزی شده است

ملت های منطقه این موضوع را یک نوع نزدیکی غیر وارد به اسرائیل می دانند و دولت نتانیاهو کاملا مشخص است و یک دولت دروغگو و دولتی از توافقات بین المللی را نقض کرده، توافق اسلو را از بین برده و حاضر نیست حقی برای فلسطینی ها قائل شود. در حال حاضر قدرت های جهانی به جزء آمریکا و حتی کشورهای اروپایی از دولت اسرائیل ناراضی هستند.

این شرایط به نظر من این رابطه نزدیکی آقای پوتین با نتانیاهو، کمکی به موقعیت او در خاورمیانه نخواهد کرد.

توجه آقای پوتین می تواند در این سفر به مسئله فلسطین و دفاع از حقوق مردم فلسطین در تمامی سرزمین های اشغالی بپردازد. همچنین بحث سوریه و حضور ایران در این کشور را به گونه ای مطرح کند که اسرائیل دست از تجاوز در این کشور برداشته و دیگ حملاتی نداشته باشند. اگر بتواند در این موارد به موفقیت دست پیدا کند، تا حدودی می تواند تعادلی برقرار کند که اون دیدی که از دوستی روسیه و اسرائیل در منطقه است، جبران شود. 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала