گزارش و تحلیل

امنیت، بهانه ای برای لغو میزبانی ایران در آسیا

© Sputnik / Владимир Песня /  مراجعه به بانک تصاویر امنیت، بهانه ای برای لغو میزبانی ایران در آسیا
امنیت، بهانه ای برای لغو میزبانی ایران در آسیا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرد که ایران برای برگزاری مسابقات لیگ قهرمانان آسیا امنیت لازم را ندارد.

اسپوتنیک - کنفدراسیون فوتبال آسیا با اشاره به حوادث اخیر در ایران و با این استدلال که ایران امنیت لازم را برای برگزاری مسابقات لیگ قهرمانان آسیا ندارد، میزبانی ایران را سلب و اعلام کرد که نمایندگان ایران مسابقات خود را برابر حریفان در یک کشور بیطرف برگزار خواهند کرد.

کنفدراسیون فوتبال آسیا: احتمال تعلیق میزبانی نمایندگان ایران - اسپوتنیک ایران
کنفدراسیون فوتبال آسیا: احتمال تعلیق میزبانی نمایندگان ایران

این تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا با واکنش مسئولان ورزش و فدراسیون فوتبال ایران روبرو شد و نمایندگان چهار باشگاه ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا با ارسال نامه ای به "ای اف سی" اعلام کردند که در صورت سلب میزبانی در این رقابت ها حاضر نمی شوند.

پس از واکنش محکم ایران به این موضوع، کنفدراسیون فوتبال آسیا تا حدودی عقب نشینی کرد و برای مذاکره با نمایندگان ایران در خصوص این موضوع موافقت خود را اعلام کرد. از اینرو نمایندگان چهار باشگاه ایرانی فردا در مالزی با مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا دیدار و مذاکره کرده و برای حل و فصل این موضوع تصمیم گیری خواهند کرد.

فرهاد عشوندی، کارشناس و عضو شورای سردبیری خبر آنلاین در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک به بررسی این موضوع پرداخت. 

از سه شنبه هفته گذشته موضوع محرومیت ایران از میزبانی مسابقات فوتبال لیگ قهرمانان آسیا مطرح شد و به گفته مسئولان فدراسیون فوتبال ایران، کمیته امنیت کنفدراسیون فوتبال آسیا (ای اف سی) در خصوص تضمین امنیت مسابقات با توجه به حوادث اخیر در ایران نامه ای به این فدراسیون ارسال می کند و ایران نیز در پاسخ تضمین های امنیتی لازم را به "ای اف سی" ارائه می دهد.

با توجه به اینکه ایران تضمین های لازم را ارائه داده، باید روند این موضوع به گونه ای پیش می رفت که مشکلی برای میزبانی ایران بوجود نیاید.

اما در همین حال نامه ای از کمیته مسابقات لیگ قهرمانان آسیا به فدراسیون فوتبال ارسال و اعلام می شود که دو بازی پلی آف و بازیهای هفته اول نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا باید در یک کشور بیطرف برگزار شود.

مسئولان فدراسیون فوتبال به این جمع بندی رسیدند که این اتفاقات شروعی برای گرفتن یک میزبانی دیگر از ایران است و ایران را برای برگزاری مسابقات نا امن اعلام کنند.

فدراسیون فوتبال ایران - اسپوتنیک ایران
شکایت باشگاه‌های ایران از کنفدراسیون فوتبال آسیا به CAS

مسئولان کنفدراسیون آسیا ادعا می کنند که تعداد پروازهای بین المللی به ایران پس از این حوادث بسیار کم شده و تنها هواپیمای کشورهایی همچون قطر، ترکیه و عمان به ایران پرواز می کنند. اما ایران این ادعا را رد کرده و با ارائه اسنادی نشان دادند که اینگونه نیست.

امروز نیز نمایندگان چهار باشگاه حاضر در لیگ قهرمانان آسیا برای مذاکره با مقامات "ای اف سی" راهی مالزی می شوند تا به نوعی این مشکل را حل و فصل کنند.

اما مقامات کنفدراسیون فوتبال آسیا گمان نمی کرد که ایران اینچنین واکنش نشان دهد و در برابر خواسته خود پافشاری کنند و با اعلام کناره گیری از مسابقات، هزینه محرومیت احتمال را به جان بخرد.

از سوی دیگر کشور قطر و رئیس فدراسیون فوتبال این کشور که به مرد شماره دوم فوتبال آسیا معروف است بصورت جدی به حمایت از ایران پرداخت و گفت ایران شرایط میزبانی در خاک خودش را دارد و حاضر نشد میزبان اجباری مسابقات تیم های ایرانی باشد و "ای اف سی" هم بلافاصله امارات را به عنوان میزبان تیم های ایرانی انتخاب کرد، اما تیم های ایرانی همچنان اعلام کردن که حاضر به برگزاری مسابقات خارج از خاک ایران نیستند.

اگر به یک مورد دقت کنیم، تیم های که در بازی پلی آف در برابر تیم های ایرانی قرار دارند و اولین حضور آنها نیز هست، الرفاه بحرین و الکویت هستند که یمی از تیم ها از کشور شیخ سلمان، رئیس بحرینی ای افی سی است و بازی این تیم با شهر خودرو در مشهد قطعا بازی سختی است و بعید به نظر میرسد که نتیجه ای کسب کند و شاید این فرصتی باشد که اگر خارج از ایران بازی کنند بتوانند راحت تر مسیر خود را برای مراحل بعد هموار کند.

الکویت نیز که قرار است با تیم استقلال تهران روبرو شود، روابط بسیار نزدیکی با خانواده شیخ احمد الصباح دارد که مرد شماره یک ورزش آسیا و دوست صمیمی شیخ سلمان بشمار می رود.

در عین حال یک تئوری که وجود دارد اینست که این تصمیم بیش از اینکه نتیجه تصمیم گیری کمیته مسابقات باشد، دسیسه و فرصت طلبی این افراد است تا شاید بتوانند در کنار فشارهای خارجی برای تیم های کشور خود موقعیتی ایجاد کنند. با این وجود تیم های ایرانی نیز محکم برخواسته خود ایستادند و از موضع خود کوتاه نمی آیند و در نهایت باید دید در جلسه ای فردا چه تصمیماتی گرفته خواهد شد و ایران بدنبال گرفتن تضمینی است که اگر بازی های پلی آف در کشور ثالث برگزار شد، باقی بازیها در ایران برگزار شود. اگر ایران بتواند این تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا عوض کند، یکی از دستاوردهایی خواهد بود که ایران طی چند سال اخیر به آن دست یافته است، در غیر اینصورت با عدم حضور تیم های ایرانی در این مسابقات، جریمه مالی و محرومیت دو ساله نصیب این چهار تیم خواهد شد. همچنین این احتمال وجود دارد که اگر این موضوع در این مقطع حل و فصل نشود، ممکن به سایر بازیها نیز برسد.  

بیانیه فدراسیون فوتبال ایران درباره عدم میزبانی در لیگ قهرمانان آسیا - اسپوتنیک ایران
بیانیه فدراسیون فوتبال ایران درباره عدم میزبانی در لیگ قهرمانان آسیا

باید به این نکته اشاره کرد، در زمانی که بازی های تیم های ایرانی برابر حریفان عربستانی به کشور بیطرف منتقل شد، قطعا ناتوانی و سوء مدیریت وجود داشت و در حال حاضر نیز بدون شک این عدم توانایی در چانه زنی و گفتمان وجود داشته که کار به اینجا کشیده شده و پس از تصویب از این موضوع مطلع شویم در حالی که سمت نایب رئیس دوم کنفدراسیون فوتبال آسیا را بر عهده داریم و آقای تاج که در بین سه شخص پر نفوذ هستند، نتوانستند این موضوع را مدیریت کنند.

در نهایت اگر ایران در این گفتگوها به نتیجه دلخواه نرسد، احتمالا به دادگاه عالی ورزش شکایت خواهد کرد و ما در این دادگاه نیز خاطره خوشی نداریم و همانند قطر نمی توانیم دستور موقت گرفته و حکم را لغو کند و هر بار که این تیم وارد دادگاه عالی ورزش شده اند با شکست مواجه شده اند.

اما با توجه به اینکه "ای اف سی" این فرصت را به ایران داده که برای مذاکره به مالزی سفر کنند و تا حدودی عقب نشینی کرده و هیات ایرانی امیدوار است که بتواند این تصمیم را بشکند.

الکساندر موستووی بازیکن سابق تیم ملی فوتبال روسیه نیز در گفتگویی کوتاه در این خصوص به اسپوتنیک گفت: آنچه در ایران رخ داد بسیار وحشتناک بود و اگر من نیز تصمیم گیرنده بودم، این تصمیم را می گرفتم، به این دلیل که جان انسانها بسیار ارزشمند تر از هر چیزی در دنیا است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала