شهروندان ایرانی برای سفرهای خارجی باید از این پس مالیات پرداخت کنند

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / شهروندان ایرانی برای سفرهای خارجی باید از این پس مالیات پرداخت کنند
شهروندان ایرانی برای سفرهای خارجی باید از این پس مالیات پرداخت کنند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
طبق مصوبه مجلس ایران، از این پس سازمان مالیاتی کشور مکلف شده است تا بابت خروج هر مسافر ایرانی وجوهی را به عنوان مالیات دریافت و به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از انتخاب، نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران، سه‌شنبه اول بهمن‌ماه ماده 33 لایحه مالیات بر ارزش افزوده را به تصویب رساندند که بر این اساس سازمان مالیاتی مکلف شد بابت خروج هر مسافر ایرانی ـ به جز موارد استثنائی ـ از مرزهای هوایی، دریایی و زمینی وجوهی را به عنوان مالیات از مسافران دریافت و به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کند.

البته کارشناسان معتقدند سفرهای خارجی شهروندان ایرانی درحالی مشمول مالیات بر ارزش افزوده شده که هر مسافر پیش از خروج از کشور، روی بلیت هواپیما، مالیات یا عوارضی را قبلا پرداخت می‌کند و اگر خدمات دیگری همچون تور را از آژانس مسافرتی خریداری کند نیز یک دور دیگر مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده می‌شود و هنگام خروج از کشور نیز باید عوارض خروجی را پرداخت کند.

فرودگاه مهرآباد - اسپوتنیک ایران
افزایش عوارض خروج از کشور برای ایرانیان

 مالیات بر ارزش افزوده «مالیات غیر مستقیمی» است که مصرف‌کننده (خریدار) آن را به همراه بهای خرید کالا یا خدمات می‌پردازد و دریافت‌کننده (فروشنده) موظف است مقدار مالیات دریافتی را به خزانه دولت واریز کند. میزان مالیات بر ارزش افزوده سفرهای خارجی هنوز مشخص نشده، فقط مجلس اعلام کرده است این میزان در قوانین بودجه سنواتی پیش‌بینی می‌شود.

شهروندان ایرانی علاوه بر این مالیات، هنگام سفر به خارج از کشور، عوارض خروجی را نیز باید پرداخت کنند. علاوه‌بر این‌ها، مسافران سفرهای هوایی مالیات دیگری را با عنوان «عوارض فرودگاهی و هواپیمایی» می‌پردازند که روی نرخ بلیت هواپیما محاسبه می‌شود. دریافت عوارض خروج در سال 1364 پس از شروع جنگ ایران و عراق برای جبران برخی هزینه‌ها مصوب شد.

مبلغ این عوارض در حال حاضر برای سفر اول 220 هزار تومان، برای سفر دوم 330 هزار تومان و برای سفر سوم و بیشتر 440 هزار تومان است. دولت در لایحه بودجه سال 99 پیشنهاد کرده که مبلغ این عوارض برای سفر اول 264 هزار تومان برای سفر دوم با 50% درصد افزایش 396 هزارتومان و برای سفرهای سوم و بیشتر با 100% درصد افزایش نسبت به سفر اول 528 هزارتومان شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала