روایت جدیدی درباره دلیل صدور دستور ترور سپهبد سلیمانی

© Sputnik / Mazyar Asadiروایت جدیدی درباره دلیل صدور دستور ترور سپهبد سلیمانی
روایت جدیدی درباره دلیل صدور دستور ترور سپهبد سلیمانی  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مارک فینو، کارشناس سیاسی فرانسوی ابراز عقیده کرد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا دستور ترور سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را برای تقویت مواضع خود در آستانه انتخابات ریاست جمهوری صادر کرده است.

به گزارش اسپوتنیک، مارک فینو که ریاست بخش گسترش تسلیحات در مرکز سیاست امنیتی ژنو را بر عهده دارد، گفت:" بله ، مطمئناً امور داخلی در چنین شرایطی نقش مهمی ایفا می کنند. به ویژه هنگامی که صحبت در مورد ایالات متحده و رئیس جمهوری همچون ترامپ باشد. به ویژه پس از تبلیغات گسترده درباره این رویداد و سخنرانی های  حاوی اتهامات نه تنها به ایران بلکه به دموکرات ها و باراک اوباما،  جدا کردن این مسئله از اوضاع داخلی در امریکا  به وضوح دشوار است. این آشکارا ترکیبی از سیاست خارجی و داخلی است. "

به گفته وی ، در گذشته نیز ترورسپهبد سلیمانی به طور مداوم در ایالات متحده مورد بحث قرار گرفته بود  اما  در دوره حکومت  اوباما و چند بار نیز در مدت حکومت ترامپ این گزینه از جمله  به دلیل عواقب احتمالی رد شده بود.

دیوان لاهه موظف است ترور هدفمند سپهبد سلیمانی را بررسی کند - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
دیوان لاهه موظف است ترور هدفمند سپهبد سلیمانی را بررسی کند

وی افزود: " هنگامی که به ترامپ امکان  پاسخ دادن به حملات به سفارت آمریكا در بغداد داده شد ، چنین گزینه ای منتفی دانسته نمی شد. اما ارتشیان  تصور نمی كردند كه ترامپ چنین گزینه رادیکالی را انتخاب كند. اما او این را انتخاب كرد ، البته اولا ، به دلیل کمک این ایده به ایجاد تصور رهبر مقتدر در مردم برای وی و ثانیا  به دلیل عدم تمایل او به مطالعه عواقب احتمالی. بنابراین من هیچگونه  رفتار منطقی را در اینجا نمی بینم. "

در ادامه تنش ها میان ایالات متحدۀ آمریکا و جمهوری اسلامی ایران، آمریکا در بامداد سوم ژانویه سردار قاسم سلیمانی، فرماندۀ نیروهای قدس سپاه پاسداران ایران را به همراه ابومهدی‌ المهندس معاون سازمان حشد الشعبی عراق در نزدیکی فرودگاه بغداد هدف قرار داده و ترور کرد. ایران نیز در پاسخ به این اقدام آمریکا، بامداد هشتم ژانویه در عملیاتی با نام "شهید سلیمانی" برای انتقام گیری از ترور فرمانده نیروهای قدس سپاه ایران، به دو پایگاه نظامی آمریکایی در عراق حملات موشکی انجام داد.پارلمان عراق پس از ترور سلیمانی خواستار خروج نیروهای خارجی از این کشور شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала