ترامپ عملیات ترور سپهبد سلیمانی را دائما تحت نظر داشته است

© REUTERS / Leah Millis
ترامپ عملیات ترور سپهبد سلیمانی را دائما تحت نظر داشته است
ترامپ عملیات ترور سپهبد سلیمانی را دائما تحت نظر داشته است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سی‌ان‌ان در گزارشی به تشریح جزئیات ترور سپهبد قاسم سلیمانی از زبان رئیس جمهور آمریکا پرداخت.

به گزارش اسپوتنیک، سی‌ان‌ان روز شنبه با استناد به فایل صوتی به دست آمده از نشست خصوصی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریكا با حامیان حزب جمهوری در مار-ئه-لاگو، محل اقامت رئیس دولت آمریکا در فلوریدا اعلام کرد كه رئیس جمهور آمریکا در این نشست گفته است که به صورت دائمی در حال نظارت بر عملیات نظامی برای از بین بردن سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده است.

سرکشی دولت آمریکا و ترور قاسم سلیمانی - اسپوتنیک ایران
سرکشی دولت آمریکا و ترور قاسم سلیمانی

سی‌ان‌ان می‌نویسد: ترامپ با جزئیات توضیح داد كه چگونه با استفاده از وسایل ویژه، از راه دور شاهد ورود (سپهبد) سلیمانی به فرودگاه بین المللی بغداد و ملاقات ژنرال ایرانی با ابومهدی‌ المهندس، معاون سازمان حشد الشعبی عراق كه توسط آمریکایی‌ها ترور شد، بوده است. به گزارش سی‌ان‌ان، رئیس جمهور آمریكا به اشتباه المهندس را رئیس حزب شیعه لبنان، حزب الله، نامید و نه گروه شیعه کتائب حزب‌الله كه در سال 2003 ایجاد شده و دارای 3 هزار مبارز بوده و بخشی از حشد الشعبی است.

رئیس جمهور آمریكا همچنین گفت كه وی به صحبت‌های رادیویی ارتش آمریكا گوش می‌داده است و با كمك "دوربین‌هایی كه در ارتفاع چند مایلی آسمان بودند" عملیات را تحت نظر داشته است. رئیس جمهور آمریکا سپس سخنان یک نظامی آمریکایی را یادآوری کرد که (سپهبد) سلیمانی و ابومهدی المهندس 2 دقیقه و 11 ثانیه برای زنده بودن زمان دارند سپس حدود یک دقیقه، سپس 30 ثانیه و ... پس از شمارش معکوس، یک انفجار رخ داد.

به گفته سی‌ان‌ان، ترامپ در این نشست سخنی در مورد تهدید قریب الوقوع برای زندگی شهروندان آمریکایی که بر اساس آن واشنگتن تصمیم به ترور سلیمانی گرفت را بیان نکرد. در همین حال، رئیس جمهور آمریکا نسبت به چگونگی صحبت ژنرال ایرانی در خصوص ایالات متحده ابراز ناراحتی کرد و پرسید "چقدر می توان چنین چیزی را تحمل کرد؟".

مبدا پرواز پهپادهایی که سپهبد سلیمانی را ترور کردند - اسپوتنیک ایران
مبدا پرواز پهپادهایی که سپهبد سلیمانی را ترور کردند

ویلیام بار، وزیر دادگستری ایالات متحده، 13 ژانویه در سخنرانی خود در یک کنفرانس مطبوعاتی، عملیات ترور سلیمانی را از "دیدگاه قانونی مشروع" خواند. از سوی دیگر ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه ایران اظهار داشت که تهران قصد دارد رئیس جمهور آمریکا را برای ترور سردار سلیمانی تحت تعقیب قضایی قرار دهد. رئیسی مشخص نکرده است که در کدام نهاد بین المللی خاص قرار است این درخواست ارائه شود.

در ادامه تنش ها میان ایالات متحدۀ آمریکا و جمهوری اسلامی ایران، آمریکا در بامداد سوم ژانویه سردار قاسم سلیمانی، فرماندۀ نیروهای قدس سپاه پاسداران ایران را به همراه ابومهدی‌ المهندس معاون سازمان حشد الشعبی عراق در نزدیکی فرودگاه بغداد هدف قرار داده و ترور کرد. ایران نیز در پاسخ به این اقدام آمریکا، بامداد هشتم ژانویه در عملیاتی با نام "شهید سلیمانی" برای انتقام گیری از ترور فرمانده نیروهای قدس سپاه ایران، به دو پایگاه نظامی آمریکایی در عراق حملات موشکی انجام داد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала