سرکشی دولت آمریکا و ترور قاسم سلیمانی

© Sputnik / Mazyar Asadiسرکشی دولت آمریکا و ترور قاسم سلیمانی
سرکشی دولت آمریکا و ترور قاسم سلیمانی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ترور سلیمانی ادامه روند تضعیف هنجارهای بین‌المللی است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری ایتالیایی «اِی‌جی‌آی»، این اقدام آمریکا ادامه روند تضعیف هنجارهای بین‌المللی و تبدیل واشنگتن به یک «دولت سرکش» است.

در یادداشت منتشره در خبرگزاری نامبرده، در مورد ترور سپهبد حاج قاسم سليمانی آمده است که این اقدام، تازه‌ترین گام آمریکا در جهت تضعیف هنجارهای بین‌المللی است.

مارکو آمبروگی نویسنده این یادداشت نوشته است:«واقعیت این است که سلیمانی در اغلب بخش‌های خاورمیانه، به درست یا غلط، چهره‌ای قهرمان به شمار می‌آمد که به دلیل ویژگی‌هایی که به او نسبت داده شده بود، حتی از سوی دشمنانش هم مورد احترام بود.

واکنش اتحادیه اروپا به حمله موشکی ایران به پایگاه های آمریکا - اسپوتنیک ایران
واکنش اتحادیه اروپا به حمله موشکی ایران به پایگاه های آمریکا

آنچه بیش از همه برای اروپایی‌ها مایه نگرانی است، این است که کشوری زمانی الگوی مدل غربی بوده، در حال تبدیل به یک «دولت سرکش» است که منافع خود را به کنوانسیون‌ها و قواعد بین‌المللی ترجیح می‌دهد. قدرت نظامی و اقتصادی آمریکا دیگر ابزاری برای یک رهبری مسئولانه نیست، بلکه به ابزاری برای پشتیبانی از رفتاری قلدرمآبانه بدل شده‌اند.

تصمیم  ترور سردار سلیمانی توسط گروهی کوچک از مقام‌های کاخ سفید و در حالی اتخاذ شده است که آمریکا با ایران در حال جنگ نبوده و ترور هم در کشوری ثالث انجام گرفته است. به کشورهای متحد آمریکا هم اطلاع‌رسانی نشده بود.

بعد از حملات یازده سپتامبر 2001 به مرکز تجارت جهانی نیویورک، اختیارات رئیس‌جمهور آمریکا برای انجام حملاتی از این دست افزایش یافت. سیاستمداران اروپایی باید دست از سیاست «جلب رضایت» آمریکا بردارند. ما اروپایی‌ها در برابر انتخاب دشواری قرار داریم که برای آن آمادگی نداریم».

در ادامه تنش ها میان ایالات متحدۀ آمریکا و جمهوری اسلامی ایران، آمریکا در بامداد سوم ژانویه سردار قاسم سلیمانی، فرماندۀ نیروهای قدس سپاه پاسداران ایران را به همراه ابومهدی‌ المهندس معاون سازمان حشد الشعبی عراق در نزدیکی فرودگاه بغداد هدف قرار داده و ترور کرد. ایران نیز در پاسخ به این اقدام آمریکا، بامداد هشتم ژانویه در عملیاتی با نام «شهید سلیمانی» برای انتقام گیری از ترور فرمانده نیروهای قدس سپاه ایران، به دو پایگاه نظامی آمریکایی در عراق حملات موشکی انجام داد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала