گزارش و تحلیل

تهران به آتن: حواست را جمع کن

© AP Photo / Dimitri Messinisتهران به آتن: حواست را جمع کن
تهران به آتن: حواست را جمع کن    - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پایگاه های نظامی آمریکا در یونان به هدف موشک های ایرانی تبدیل می شوند.

اسپوتنیک به نقل از نشریه "واینویه اوبوزرنیه" (بررسی نظامی) چاپ روسیه می نویسد: در صورت وقوع درگیری بین ایالات متحده و ایران، نه تنها اسرائیل و کشورهای عربی خلیج فارس ممکن است آسیب ببینند، بلکه یونان نیز دچار این مشکل خواهد شد. تهران از بهربرداری از  پایگاه های نظامی آمریکا مستقر در خاک یونان بسیار ناراضی است.

موشک های ایران - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
پتانسیل و توان موشکی ایران + داده نمایی

مطلب سر این است که کیوریاکوس میتسوتاکیس نخست وزیر یونان، از ترور سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده القدس حمایت کرد. بیانیه مربوطه نخست وزیر آن کشور بلافاصله نارضایتی و عصبانیت مخالفان چپگرای متنفذ یونان را بر انگیخت. نمایندگان حزب سیریزا تأکید کردند که میتسوتاکیس تنها رهبر اروپایی بود که علناً از ترور سردار سلیمانی حمایت کرد. می توان اسرائیل یا عربستان سعودی را درک کرد که مدت هاست با ایران در اختلاف هستند و دلایل زیادی برای تنفر از قاسم سلیمانی و جمهوری اسلامی ایران به طور کلی ارائه می کنند، اما اظهارات شدید الحن رهبران یونان نمی تواند چیزی جز سردرگمی ایجاد کند. این امر نشان می دهد که نخست وزیر یونان آماده است هر کاری را انجام دهد تا حامیان آن سوی اقیانوسی از او راضی باشند.

علاوه بر بیانیه میتسوتاکیس، مقاله ای در یکی از نشریات یونان منتشر شد که حاکی از مشارکت احتمالی آتن در عملیات نظامی علیه ایران بود، در صورت آغاز چنین عملیاتی توسط ایالات متحده. در همین زمان، امکان شرکت کشتی های جنگی یونان در این عملیات به دلیل وضعیت دشوار دریای مدیترانه (بدیهی است که به خاطر روابط دشواریونان و ترکیه) رد شد.

طبعا، موضع آتن منجر به واکنش شدیدی منفی از سوی ایران شد. اولا، وزارت امور خارجه ایران پس از سخنان میتسوتاکیس اعتراض کرد و به روابط حسنه دیرینه موجود بین یونان و ایران اشاره نمود و گفت که  نباید آنها را ویران کرد، زیرا یونانیان و ایرانیان در قرن بیست و یکم چیز اختلاف انگیز را ندارند.

حمله ایران - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
حمله موشکی ایران به پایگاه های آمریکایی در عراق

ثانیاً، تهران به آتن هشدار داد كه قلمرو خود را برای تجاوز آمریكا علیه جمهوری اسلامی ندهد. این یک نکته بسیار مهم است، با توجه به اینکه در یونان چند پایگاه نظامی مستقر هستند، که بطور فعال توسط نیروهای مسلح آمریکایی مورد استفاده قرار می گیرند. واشنگتن پس از وخیم شدن روابط با ترکیه، یونان را بعنوان جایگزینی برای متحد نظامی- سیاسی شماره 1 در مدیترانه شرقی انتخاب کرده است.

طبعاً در صورت درگیری مسلحانه با ایران، ایالات متحده به پایگاه هایی در منطقه مدیترانه احتیاج خواهد داشت. از آنجا که ترکیه در این درگیری شرکت نخواهد کرد و بعید است که قلمرو خود را برای سربازان آمریکایی بدهد، یونان باقی می ماند، که مقامات امروزی آن گوش بفرمان سیاست خارجی واشنگتن شده اند.

موضع ایران سخت و سازش ناپذیر است: اگر عملیات تجاوزکارانه به کشور از خاک یک کشور خارجی انجام شود، تهران حق پاسخ گفتن را خواهد داشت. در این حالت   این به معنای احتمال حمله به تأسیسات نظامی آمریکایی در یونان است. اگر نیروهای مسلح یونان در تجاوز علیه ایران شرکت کنند، شکی نیست که تهران آغاز به وارد کردن ضربات به تأسیسات و زیرساختهای نظامی یونان خواهد کرد.

بعید است خود یونانیان به سیر حوادث اینچنینی احتیاج داشته باشند. علاوه بر این، رویارویی ایران و ایالات متحده کار آنها نیست. با توجه به موقعیت جغرافیایی دو کشور و نبود نقاط اختلاف در روابط یونان و ایران، یونان هیچ مشکل و اختلافی با ایران ندارد. بنابراین، برای دولت یونان کشاندن کشور فاقد علاقه به اختلافی که دارد در خاور میانه گسترش پیدا می کند - اشتباه نابخشودنی می بود. این سیر حوادث جوابگوی منافع سیاسی و اقتصادی یونان نیست.

منتقدان نخست وزیر یونان از حزب چپ، کاملاً درست در این ادعا هستند که میتسوتاکیس کشور را در معرض خطر غیر منطقی قرار می دهد. آمریکایی ها با ایران درگیری ایجاد کردند - بگذار خودشان آن را حل کنند یا با کمک همان اسرائیلی ها یا سعودی ها که ادعاهای خود را برای جمهوری اسلامی دارند، اما یونانی ها جایشان کجا است؟  ولی عجالتا طوری می شود که ایالات متحده یونان را در وضع ناجوری قرار داده و پایگاههای نیروهای آمریکایی در قلمرو آن به هدف موشک های ایرانی تبدیل می شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала