اس ـ 400 برای عراق: آیا آمریکایی ها می توانند مانع این معامله شوند؟

© Sputnik / Aleksey Danichev /  مراجعه به بانک تصاویر اس ـ 400 برای عراق: آیا آمریکایی ها می توانند مانع این معامله شوند؟
اس ـ 400 برای عراق: آیا آمریکایی ها می توانند مانع این معامله شوند؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
جان هود، معاون اول دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور خاورمیانه اعلام کرد خریداری احتمالی سامانه های موشکی پدافند هوایی اس ـ 400 از سوی عراق می تواند باعث اعمال تحریم های واشنگتن علیه بغداد شود

 ایوان کاناوالوف، کارشناس روس در امور سیاسی و نظامی در مصاحبه با اسپوتنیک در این رابطه گفت: "آمریکاییان نمی توانند مانع خرید اس 400 از سوی عراق شوند و فقط می توانند به تحریم های موجود علیه بغداد شدت ببخشند".

ایوان کاناوالوف افزود: "اکنون ، روابط عراق و ایالات متحده پس از قتل سپهبد قاسم  سلیمانی بدتر شده است. آمریکایی ها به این خاطر عملیاتی را در خاک عراق انجام داده بودند  که دراین رابطه بغداد  رابطه خواستار خروج نیروهای آمریکایی از عراق شد. ترامپ در واکنش به این تقاضا، خواستار پرداخت مخارج حضور نیروهای آمریکایی و پرداخت بهای پایگاهی است که آنها ساخته اند. رویدادهای فعلی پیرامون خرید سامانه اس 400 فقط اوضاع ر امتشنج تر خواهد کرد. اگر آمریکایی ها سعی کنند با بستن حساب های دلاری عراق جلوی این خرید را بگیرند ، بعید به نظر می رسد که موفق شوند. عراق همچون هندوستان ، چین و ترکیه می تواند به پرداخت بهای اس 400 با ارزهای ملی رو آورد. آنها ممکن است سعی کنند فشار اقتصادی بر عراق را  افزایش دهند ، اما در اینصورت قطعاً مجبور خواهند شد سربازان خود را از عراق خارج کنند. اگر آمریکایی ها عراق را ترک کنند ، به معنای بیهوده بودن حمله آنها به این کشور در سال 2003 ، کشته شدن سربازانشان و همه تلاش های این کشور طی سالهای طولانی خواهد بود."

اس-400 در عمل+ویدیو - اسپوتنیک ایران
اس-400 در عمل+ویدیو

خود عراقی ها هنوز تصمیم خود را نگرفته اند. واثق الهاشمی ، کارشناس عراقی مسائل استراتژیک به اسپوتنیک  خاطرنشان ساخت عراقی ها باید جوانب مثبت و منفی این قضیه را سبک و سنگین کنند ، زیرا مسئله خرید اسلحه بسیار پیچیده بوده و ارتباط نزدیکی با سیاست دارد.

وی گفت: "مسئله خرید اسلحه پیچیده است. اگر سربازان آمریکایی کشور را ترک کنند ، در رابطه  با هواپیماهای آمریکایی F-16 نیز مشکلاتی  ایجاد خواهد شد و قرارداد با طرف روسی نیز هنوز منعقد نشده است. برای هر کشوری بهتر است برای جلوگیری از فشار های احتمالی در آینده ، سلاح های لازم را از کشورهای مختلف خریداری کند. در عراق یک ارتش بزرگ وجود دارد ، اما موضوع چگونگی تهیه و خرید تسلیحات برای آن هنوز حل نشده است. به عنوان مثال ، تأمین نیازهای نیروی هوایی یک مسئله بزرگ و مهم است که بر تصمیم گیریهای امروز تأثیر می گذارد. " وی گفت: "گفتگو در مورد خرید سیستم های روسی اس 300  و اس 400 امروزآغاز نشده است. پیشتر نیز بحث شده بود ، اما به دلیل فشارهای آمریکا ، این توافق صورت نگرفت. دولت عراق تحت فشار طرف آمریکایی است ، بغداد بنابراین در پاسخ ، قراردادهای متعددی را با چین منعقد می کند و مذاکرات مربوط به خرید اس -300 و اس -400 را با طرف روسیه از سر می گیرد. البته ، چنین موضوعاتی نیاز به مذاکرات متعدد ، مصوبات و وقت دارد. "

سامانه اس400 (Triumf) نسل جدید سیستم پدافند هوایی روسیه است که توسط مرکز طراحی "الماس" طراحی شده و به عنوان نوع بهبود یافته از خانواده پدافند هوایی اس-300 به‌شمار می‌رود. 
سامانه دفاع موشکی متحرک زمین به هوا اس 400 "تریومف" برای نابودی انواع اهداف هوایی دشمن همچون هواپیماهای پارازیت انداز، هواپیماهای رادار محور و کنترل هوایی، هواپیماهای شناسایی و جاسوسی، هواپیماهای استراتژیکی و جنگنده های شکاری، موشک های بالستیک تاکتیکی و تاکتیکی ـ عملیاتی، موشک های بالستیک میان برد، اهداف هوایی مافوق صوت و دیگر اهداف هوایی پیشرفته ساخته شده است.

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала