گزارش و تحلیل

وقتی با اولین سیلی ایران رییس جمهوری آمریکا فارسی یاد گرفت

© REUTERS / Leah Millis
وقتی با اولین سیلی ایران رییس جمهوری آمریکا فارسی یاد گرفت
وقتی با اولین سیلی ایران رییس جمهوری آمریکا فارسی یاد گرفت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
همین چند ماه پیش بود که پرزیدنت ترامپ اظهار داشته بود در یک تماس تلفنی به شاه عربستان سعودی گفته :"آهای شاه، چهارصد و پنجاه میلیون دلار حواله کن بیاد، اگر نیروهای آمریکایی نباشد ظرف یکی دو هفته باید فارسی یاد بگیری".

بخشی از سخنان آقای ترامپ در مقابل طرفدارانش را یاد آور می شویم: " آهای شاه عربستان سعودی، چهارصد و پنجاه میلیون دلار حواله کن بیاد، اگر نیروهای آمریکایی نباشد ظرف یکی دو هفته باید فارسی یاد بگیری". 

پس از اینکه آقای ترامپ ظاهرا در حال مستی دستور ترور شهید سلیمانی را صادر کرد آمریکایی ها به هیچ وجه باور نداشتند که ایرانی ها ممکن است جرئت کنند به آمریکا واکنش نشان دهند. 

واکنش سخنگوی دولت ایران به توئیت فارسی ترامپ  - اسپوتنیک ایران
واکنش وزارت امور خارجه ایران به توئیت فارسی ترامپ

در واقع پس از جنگ جهانی دوم تا به حال هیچ کشوری جرئت اینکه بخواهد در مقابل قلدری های آمریکا واکنش نشان دهد وجود نداشته.

اینکه ایرانی ها آنقدر جسارت داشته باشند که به سمت پایگاهی که بیش از یک هزار و پانصد سرباز آمریکایی در آن مستقر هستند حتی با مسلسل شلیک کنند هم در ذهن آنها نمی گنجید.

معمولا هم اگر برخی کشورها می خواستند بر علیه آمریکا کاری انجام دهند در نهایت جرئت می کردند از یک سری عوامل خود بخواهند عملیاتی انجام دهند و خود نیز از آن تبری بجویند.

اما مشاهده کردیم که ایران این پایگاه را نه فقط موشک باران کرد بلکه با دقت مراکز استقرار نیروهای آمریکایی در آن راهدف قرار داد و مضاف بر آن فردای آنروز رهبر انقلاب اعلام کرد که این انتقام ایران نیست بلکه فقط یک سیلی است که آمریکایی ها خورده اند و به قول معروف بقیه اش در راه است.

آمریکایی ها بخوبی می دانند معنای این سخنان رهبر انقلاب چیست.

آمریکایی ها تصور می کردند که با ترور شهید سپهبد سلیمانی کاری می کنند که همه برنامه های ایران در منطقه به هم بخورد ولی متوجه شدند که به جای یک سلیمانی میلیون ها سلیمانی در ایران به پا خواستند.

کاملا مشخص است که آقای ترامپ متوجه شده روح سردار سلیمانی دنبال او است و در خواب هم او را ول نمی کند و به همین دلیل به جای دو هفته ظرف دو روز زبان فارسی را مثل بلبل حفظ کرده و شروع کرده به زبان فارسی تویت کردند.

عیب ندارد، ایرانی ها خوشحال می شوند که همه جهانیان زبانی باستانی آنها را آموزش ببینند و با آن صحبت کنند به هر حال زمانی زبان فارسی زبان بین المللی بود، همانگونه که امروزه زبان انگلیسی زبان بین المللی است. 

ستایش ترامپ از معترضین ایرانی - اسپوتنیک ایران
ستایش ترامپ از معترضین ایرانی

بد نیست مقامات آمریکایی به این نکته توجه داشته باشند و متوجه باشند تاریخ ثابت کرده هیچ ابر قدرتی در جهان تا ابد ابرقدرت باقی نمی ماند اما آن کشورهایی که فرهنگ و تمدن دیرینه دارند همیشه در تاریخ باقی خواهند ماند و آنهایی که مانند آمریکایی ها با فقر فرهنگی و تمدنی مواجه هستند می آیند و می روند.

شاید بد نباشد به همین دوره یکصد ساله اخیر اشاره کنیم، امروزه بسیاری از کشورهای اروپایی که روزی روزگاری ابر قدرت به حساب می آمدند حتی قدرت دفاع از خود را ندارند، چون ریشه ای در تاریخ و تمدن بشریت نداشتند.

به هر حال همین توئیت های آقای ترامپ ثابت می کند که اقتدار ایرانیان آنقدر است که دشمنشان ظرف کمتر از دو روز زبان فارسی را بیاموزد و بقیه همپیمانان آمریکا هم حساب کار دستشان آمده و شروع کردند معلم فارسی استخدام کردن، حال اینکه چه قدر باهوش یا کودن باشند تا سریعتر زبان فارسی را یاد بگیرند بحث دیگری است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала