میانگین قیمت اسمی مسکن در شهر تهران در آذرماه رکورد زد

© Sputnik / Arina Topolevaمیانگین قیمت اسمی مسکن در شهر تهران در آذرماه رکورد زد
میانگین قیمت اسمی مسکن در شهر تهران در آذرماه رکورد زد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
قیمت مسکن در ایران ماهیانه به طور متوسط افزایش 8.5 درصدی داشته است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، نرخ رشد ماهانه 8.5 درصدی قیمت مسکن در ایران طی آذرماه، که در مقایسه با میانگین 1.6 درصدی نرخ رشد ماهانه در هشت‌ماهه ابتدای سال بسیار بالاست، سبب شده تا نرخ رشد سالانه قیمت مسکن (رشد قیمت مسکن در هر ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل)که در شش ماه اخیر روند نزولی شدیدی داشته و از 112 درصد در اردیبهشت‌ماه به کمتر از 40 درصد رسیده بود، دوباره افزایش یابد.

هرچند میانگین قیمت اسمی مسکن در شهر تهران طی آذرماه به رکورد جدیدی رسیده، اما در مورد ارقام حقیقی (تعدیل شده با شاخص قیمت مصرف کننده)، موضوع متفاوت است و هنوز فاصله حدود 10 درصدی با بالاترین سطح قبلی (در خرداد 98) وجود دارد. با توجه به انتظار افزایش نرخ تورم در ماه‌های آتی، عبور قیمت حقیقی مسکن از سقف قبلی خود، نیازمند رشد قابل ملاحظه قیمت مسکن خواهد بود.

ناراحتی مافیاهای مسکن از اسپوتنیک  - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
ناراحتی مافیاهای مسکن از اسپوتنیک

افزایش محسوس قیمت مسکن در شهر تهران طی آذرماه با جهش میزان معاملات نیز همراه بوده به شکلی که تعداد معاملات آذرماه نسبت به ماه قبل 134 درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل 40 درصد افزایش یافته است. افزایش همزمان قیمت و معاملات مسکن در آذرماه به معنای افزایش محسوس تقاضا در این ماه است. با وجود افزایش قابل ملاحظه معاملات در آذرماه، مجموع معاملات در نه‌ماهه ابتدای سال 98 نسبت به دوره مشابه سال قبل با کاهش 25.6 درصد مواجه شده است. این موضوع به معنای آن است که خروج مسکن از رکود معاملاتی، نیازمند تداوم افزایش معاملات طی یک دوره چندماهه است.

به نظر می‌رسد تقاضای مصرفی سهم زیادی در افزایش قیمت مسکن در آذرماه نداشته و تقاضای سرمایه‌گذاری یا سفته‌بازانه، محرک اصلی رشد آذرماه بوده است. در مورد چشم‌انداز بلندمدت سرمایه‌گذاری در مسکن نیز باید توجه داشت که داده‌های تاریخی نشان می‌دهد که از ابتدای دهه 70 تاکنون قیمت حقیقی مسکن رشد چندانی نداشته است و این کالای سرمایه‌ای تنها توانسته که کاهش ارزش ناشی از تورم را جبران کند. هرچند در برخی مقاطع کوتاه‌مدت نظیر سال 86، قیمت حقیقی مسکن (به دلیل پیامدهای بیماری هلندی) افزایش چند برابری نیز داشته اما این رشد بنا به دلایلی نظیر افزایش بعدی تورم یا افزایش عرضه مسکن، به سرعت از میان رفته است. در مورد جهش اخیر قیمت مسکن نیز، انتظار می‌رود که در سال‌های 1399 و 1400 شرایط مشابهی ایجاد شود و قیمت حقیقی مسکن تا حدی کاهش یابد. شایان ذکر است که جهش قیمت حقیقی مسکن در سال 86، همزمانی معناداری با افزایش درآمد حقیقی خانوار در آن سال داشته است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала