گزارش و تحلیل

قطعنامه به نفع ایران؛ آیا کنگره می تواند مانع از جنگ ایران و آمریکا شود؟

CC BY-SA 2.0 / Greg Willis / US Capitol Dome & Senateقطعنامه به نفع ایران؛ آیا کنگره می تواند مانع از جنگ ایران و آمریکا شود؟
قطعنامه به نفع ایران؛ آیا کنگره می تواند مانع از جنگ ایران و آمریکا شود؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مجلس نمایندگان کنگره ایالات متحده با اکثریت آرا قطعنامه ای را برای محدود کردن اقدام نظامی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا علیه ایران تصویب کرد.

مجلس نمایندگان ایالات متحده که حزب دموکرات اکثریت آن را در اختیار دارد در رأی گیری اخیر که با حمایت اکثریت قانونگذاران انجام شد، قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور را از انجام عملیات نظامی علیه ایران بدون رضایت کنگره منع می کند و تاکید می کند تا پیش از انجام اقدام نظامی علیه ایران، تاییده کنگره را بگیرد.

برای روشن شدن بیشتر جزییات درباره این قطعنامه و اینکه آیا شرایط به نفع ایران تغییر خواهد کرد با آقای علیرضا رضاخواه، تحلیلگر مسایل بین الملل، کارشناس ارشد در مطالعات آمریکا و استاد دانشگاه به گفتگو نشستیم.

مجلس نمایندگان آمریکا چقدر راغب است تا از جنگ احتمالی میان ایران و آمریکا جلوگیری کند؟

آتش!: اسرار قاسم سلیمانی و حضور خبرساز وی   - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
"آتش!": اسرار قاسم سلیمانی و حضور خبرساز وی

نه تنها نماینده های آمریکایی ها بلکه اگر افراد عاقله ای که در این کشور وجود داشته باشند. تجربه جنگ عراق و افغانستان و تلفات زیادی که این کشور بیش از یک دهه گذشته در منطقه خاورمیانه داده است و همچنین به تبع آن رشد رقبای آمریکا به ویژه کشور چین در خاور دور بوده باعث شده است تا در زمان اوباما تغییر ثقل استراتژیک از خاورمیانه به خاور دور را داشته باشند، یعنی در سند استراتژیک راهبردی و امنیت ملی شان این بحث را تاکید کرده بودند که هزینه بیشتر از این در خاورمیانه برای آمریکایی ها معمول نخواهد بود. یک بخشی از هزینه هایی که آمریکا در خاورمیانه انجام می داد مشخصا در مورد وابستگی این کشور به نفت این منطقه بود که این وابستگی به دنبال یافتن منابع نفتی در آمریکا کمتر شد به گونه ای که الان آمریکایی ها مدعی هستند که یکی از بزرگترین صادر کننده های نفت جهان هستند. فلذا وابستگی هم به نفت منطقه خاورمیانه ندارند که بخواهند آنجا هزینه کنند. بخاطر همین اگر همه اینها را با هم در نظر بگیریم هرگونه جنگ جدید در خاورمیانه منافع ملی آمریکا را به شدت چه در کوتاه مدت و چه در بلند مدت تحت تاثیر قرار خواهد داد. آمریکایی ها بارها این را عنوان کرده اند. اتفاقی که در چند روز اخیر افتاده است و ترور سردار سلیمانی و شهید ابومهدی مهندس باعث شده تا آمریکایی ها را در لبه پرتگاه جنگ قرار دهد. هم اینکه در کوتاه مدت امنیت نظامی نیروهای نظامی آمریکا را در منطقه در معرض خطر قرار می دهد و در طولانی مدت می تواند اگر جنگی اتفاق بیفتد یکی از پرهزینه ترین جنگ های تاریخ آمریکا خواهد بود. همین امر باعث شده است که سناتورهای آمریکایی بخصوص سناتورهای کنگره مجلس نمایندگان این قانون را تصویب کنند. همین امر باعث شده تا کنگره آمریکا نسبت به این امر حساسیت بخرج دهد و آقای ترامپ گفت که تجربه کافی در حوزه سیاست ندارد را یک طوری کنترل کند. یک بحث جدی مسئله به این بر می گردد و در کنار این هم باید آن دعوا و قانون اساسی این را همیشه در نظر بگیریم که کنگره سعی می کند که نقش خودش را که قانون اساسی به آن داده مبنی بر اینکه اجازه جنگ را باید کنگره بدهد حفظ کند و این رقابت بین به قول معروف ساختارهای سیاسی آمریکا هم عامل دوم می شود در نظر گرفت.

آیا اختلاف بین ترامپ و مجلس نمایندگان می تواند بر چهره این کشور در عرصه بین المللی تأثیر بگذارد؟

در عرصه بین المللی زیاد تاثیر گذار نیست این که آمریکا اصطلاحا جنایت علیه بشریت انجام می دهد و اینکه حقوق بشر را زیر پا می گذارد، اقدام به ترور می کند هم در ساختار دموکرات ها یعنی آقای اوباما کسی بود که استفاده از پهپادها را در هدف قرار دادن دشمنان آمریکایی و کشتن مخالفین به یک بازی کامپیوتری شبیه می کند که در زمان آقای اوباما اتفاق افتاد. چهره ضد حقوق بشری آمریکا خیلی ربطی به این موضع گیری ها و اختلاف نظرها ندارد. اینها بیشتر بحث روی منافع ملی آمریکایی است بلاخره پاسخی که ایران به این اقدام آمریکایی ها دادند نشان می دهد که ماجراجویی آمریکاها می تواند بسیار پرهزینه باشد و ترس از هزینه بیشتر باعث شده که دموکرات های آمریکایی چنین موضعی بگیرند وگرنه برای وجهه آمریکا در عرصه بین المللی تاثیر بسیار اندکی خواهد داشت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала