گزارش و تحلیل

هیچ کجا برای اقدامات ایران نقطه صفر نیست

© Photo / The U.S. Army ارتش آمریکا
  ارتش آمریکا  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خروج نیروهای آمریکا از عراق می تواند «پیروزی بدون شلیک یک گلوله» برای ایران باشد.

حوادث اخیر در منطقه خاورمیانه مرتبط با ترور فرمانده ارشد ایرانی با کمک حمله هوایی ایالات متحده در بغداد،باعث واکنش‌ها و تحلیل ها و تفاسیر زیادی از سوی کارشناسان جهان شده است.

با ترور سردار سلیمانی توسط ایالات متحده، مجدداً همه توجه ها در سرتاسرجهان به تنش ها میان ایران و امریکا جلب شده است. قول انتقام سخت از سوی رهبر ایران، باعث هشدارهای امنیتی سفارتخانه ها در سراسر خاورمیانه و افزایش نیروهای امنیتی در ایالات متحده شده است. مقامات دفاعی آمریکا اعلام کردند که نظامیان و هواپیماهای بیشتری به خاور میانه اعزام خواهند شد.

نایسان رفعتی ، تحلیلگر ایران در سازمان «گروه بین المللی بحران» در این خصوص اظهار نظر نمود.

- در برابر ایران ، منوی بازی از مسیر های بالقوه و گوناگونی  برای واکنش های مستقیم و غیر مستقیم ، گشوده است. واکنش ایران می تواند اشکال مختلفی داشته باشد ، افراد ، دارایی ها ، منافع ، متحدین یا ترکیبی از همه این گزینه ها. این واکنش ممکن به این زودی ها رخ ندهد و در فضایی خارج از خاورمیانه  یا حتی یک حمله ی سایبری باشد.

اگر نهایتا همه چیز به خروج آمریکا از عراق منجر شود  برای تهران این امر می تواند به عنوان «پیروزی بدون شلیک یک گلوله» باشد. اگر چنین اتفاقی بیفتد، حضور آمریکا در سوریه نیز می تواند بدون حمایت لجستیکی در عراق زیر علامت سوال برود. مقامات رسمی ایران هدف نهایی خود را پایان دادن به حضور آمریکایی‌ها در آسیای غربی می‌دانند.

اعتراض مردم ژاپن به اعزام نیرو به خاورمیانه - اسپوتنیک ایران
اعتراض مردم ژاپن به اعزام نیرو به خاورمیانه

میخائیل تورگییف کارشناس سازمان « گروه بین المللی بحران »، معتقد است که خروج نیروهای آمریکا از عراق می توانست هم برای ترامپ و هم برای ایران مفید باشد و هم به کاهش تنش در منطقه پس از ترور قاسم سلیمانی، فرمانده ارشد ایرانی توسط آمریکا در عراق کمک کند.

روبرت مالی رئیس سازمان « گروه بین المللی بحران » در این خصوص به ابراز عقیده دست زده است.

-       به عقیده من، حالا آنها می نشینند و فکر می کنند تا چگونه از این وضعیت فایده‌ای ببرند. رأی گیری در مجلس ایران و تظاهرات مردمی در ایران و عراق. به نظر من، آنها فکر می‌کنند که می‌توانند در هر لحظه به سود دیپلماتیکی دست یابند. وعده رهبری ایران به عملیات آمریکا حتما اجرایی خواهد شد. اما باید دید که آیا این وعده‌ها بطور مستقیم و یا غیرمستقیم، حالا یا در زمان دیرتری،بصورت پاسخ نظامی یا سایبری و یا گزینه هسته‌ای خواهد بود. زمان نشان خواهد چگونه پاسخی خواهد بود. اگر هیچ اتفاقی نیفتد، خیلی تعجب خواهم کرد.

تهران از آن واهمه دارد که ندادن پاسخ را به عنوان نشانه ضعف ایران بدانند. رهبران ایران بشکلی پاسخ خواهند داد که هم واکنشی مناسب باشد و هم مانع از بروز جنگ شود که قیمت آن برای ایران گزاف خواهد بود.

در اینجا یک نکته قابل توجه است و آن اینکه هر چه تهران دادن پاسخ را طولانی تر کند، آمریکایی‌ها مجبور می‌شوند در انتظار بیشتری بسر ببرند. این امر باعث خرج هزینه بیشتری برای تأمین امنیت نیروهای آمریکایی خواهد شد و مانع از اجرایی شدن عملیات دیگر می‌شود. به عنوان مثال در این زمینه، آمریکایی ها مجبور شدند عملیات مبارزه با سازمان تروریستی داعش (سازمان ممنوعه در روسیه) را متوقف کنند.

این نکته می تواند از حالت واقعی برای خلیج فارس، برای خاورمیانه و هر جای دیگر جهان که نیروهای آمریکایی در انجا مستقر هستند برخوردار شود. ترامپ مدتهاست که از خروج نیروها از آن منطقه سخن گفته است. اما هر چند سعی کرد اما نتوانست نیروهای آمریکا را از سوریه و با افغانستان خارج کند. ترامپ می تواند بگوید: آنها ما را نمی‌خواهند، چه لزومی دارد در آنجا بمانیم؟ و اگر ترامپ خروج نیروها را اعلام کند، ایران می تواند به نوعی اعلان «پیروزی» کند و موضع ایران برای انتقام ترور سردار سلیمانی را ملایم‌تر شود».

سازمان های اطلاعاتی غرب در مقابل نظارت و جاسوسی الکترونیکی ناتوان هستند - اسپوتنیک ایران
سازمان های اطلاعاتی غرب در مقابل نظارت و جاسوسی الکترونیکی ناتوان هستند

نیک راسموسن ، مدیر پیشین مرکز ملی مبارزه با تروریسم در خصوص عملیات احتمالی ایران به عنوان اقدام تلافی‌جویانه اظهار نظر کرد.

-        قابلیت های  ایران در خارج از این کشور را می توان به سه حلقه متحدالمرکز تقسیم کرد. ایران در خاک همسایگان نزدیک خود، می تواند عملیاتی نظیر آنچه با سفارت امریکا در عراق انجام شد را طرح ریزی کند.

 در ابعاد وسیع تر مانند خاورمیانه ، ممکن است این عملیات زمان بیشتری ببرد ، اما این احتمال وجود دارد که نزدیکان جمهوری اسلامی پرسنل ایالات متحده ، بازرگانان یا گردشگران را تهدید کنند. در ابعاد جهانی، در بعضی نقاط، از جمله آسیای جنوب شرقی و آمریکای لاتین ، قابلیت های ایران از پیشرفتهای کمتری برخوردار است اما نباید نادیده گرفته شوند.

نکته این است که آنها  از هرجایی می توانند اقدام کنند و تقریبا هیچ کجا برای آنها نقطه ی صفر نیست. تقریباً  احتمال همه چیز وجود دارد. دفاع بسیار دشوار است، چراکه حمله از هر جایی می تواند صورت گیرد.

گروه بین‌المللی بحران یک سازمان غیردولتی ناسودبر فراملی بنیانگذاری شده در سال 1995 است که در زمینه مناقشات خشونت بار تحقیق میدانی می‌کند و برلی پیشبرد سیاست‌هایی به منظور پیشگیری، کاهش یا حل مناقشات فعالیت می‌کند. این سازمان مستقیماً نزد دولت‌ها، سازمان‌های چندجانبه و دیگر بازیگران سیاسی و نیز رسانه‌ها سیاست به پیش می‌برد.

بودجه این سازمان از سه منبع اصلی تأمین می‌شود: کمک‌های دولتی (از سوییس و نروژ گرفته تا ترکیه، استرالیا، آمریکا و کانادا)، بنیادهای خصوصی و اشخاص خیر.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала