گزارش و تحلیل

ایران چه گزینه هایی برای پاسخ به ترور سردار سلیمانی دارد؟

© AP Photo / Vahid SalemiA boy carries a portrait of Iranian Revolutionary Guard Gen. Qassem Soleimani
A boy carries a portrait of Iranian Revolutionary Guard Gen. Qassem Soleimani - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بدیهی است وقتی آقای ترامپ در فلوریدا تصمیم گرفت دستور ترور شهید سلیمانی را صادر کند قطعا از مشاورانش در مورد گزینه های ایران برای پاسخ دادن پرس و جو کرده وآنها نیز به وی اطمینان داده بودند که این قمار یک قمار موفقیت آمیز خواهد بود.

آنان که شخصیت ترامپ را می شناسند بخوبی می دانند که وی شخصیتی علاقه مند به فضا سازی دارد و عاشق آن است که مردم از او نفرت داشته باشند چون قدرت خود را از نفرت دیگران به دست می آورد.

اما آنهایی که وی را خوب می شناسند بخوبی می دانند که وی فردی است که فقط ظاهرسازی می کند که جسارت دارد ولی به قول معروف بیشتر سر و صدای تو خالی دارد.

بر عکس تصور مجموعه مشاورین آقای ترامپ گزینه های ایران برای پاسخ به ترور سردار سلیمانی بسیار زیاد است و قطعا ایرانی ها در حال بررسی گزینه های خود برای پاسخ به این تروری می باشند.

بدیهی است که پاسخ به ترور شخصیتی مانند شهید سلیمانی که از محبوبیت بسیار زیادی در ایران برخوردار بود با یک یا دو یا ده عملیات کوچک که چند تا سرباز آمریکایی در آن کشته شوند را نمی شود داد.

سردار سلیمانی بصورت علنی و رسمی وارد عراق شده بود و آمریکایی ها کاملا در جریان سفر وی بودند و نیاز به عملیات پیچیده اطلاعاتی نداشتند تا بتوانند وی را رصد کنند و با توجه به اینکه هم فضای عراق در اختیار آنها می باشد و فرودگاه نظامی ای که عملیات از آن انجام شده تحت اشغال آنها بوده و به همین دلایل نمی توان از عملیات ترور شهید قاسم سلیمانی و شهید ابو مهدی المهندس به عنوان یک عملیات پیچیده و یا بزرگ آمریکا صحبت کرد.

در واقع  تصمیم انجام این عملیات بسیار بزرگتر از خود عملیات بوده و قطعا عواقب آن بسیار از تصمیم به انجام آن بزرگتر خواهد بود.

می توان گفت از این پس دیگر آمریکایی ها حالا حالا ها باید با منطقه خاورمیانه خداحافظی کنند و دیگر هیچ آمریکایی چه نظامی چه دیپلمات چه پیمانکار چه توریست نباید به فکر سفر به این منطقه باشد.

البته ظاهرا خودشان نیز شروع کردند اتباع خود را از برخی مناطق خارج کنند.

همچنین آمریکایی ها مخصوصا مقامات و فرماندهان ارشدشان باید فراموش کنند که دیگر از فضای ایران عبور کنند تا به افغانستان بروند.

مضاف بر این کشتی های آمریکایی که در منطقه خلیج فارس و یا دریای عمان می خواهند تردد کنند باید مدام به فکر باشند که آیا مسیرشان امن است یا نه.

شاید هم از این به بعد نیروهای آمریکایی باید آنها را مدام اسکورت کنند.

سرمایه گذاران آمریکایی هم باید به فکر باشند تا سرمایه های خود را هرچه سریعتر از منطقه خارج کنند چون ممکن است سرمایه گذاری آنها در خطر باشد.

به هر صورت این حد اقل اتفاقاتی است که می تواند پیش بیاید اما اگر مقداری به سناریو های بیشتر توجه داشته باشیم می بینیم آمریکایی ها در منطقه خاورمیانه حدود 54 هزار سرباز خود را پراکنده کرده که همه اینها باید از این پس با جعبه پوشک به ماموریت خود در منطقه ادامه دهند، چون دیگر سردار سلیمانی که آنها را از پوشک گرفته بود، نیست.

با توجه به پراکندگی قدرت نیروهای مقاومت و مضاف بر آن با توجه به بر نفرتی که مردم منطقه نسبت به آمریکایی ها دارند آمریکایی ها نباید فقط منتظر ایرانی ها باشند که انتقام ترور شهید سلیمانی را بگیرند بلکه همه اهالی این منطقه در جهان می توانند شکارچی آمریکایی ها باشند.

مضاف بر این باید توجه داشت که بزودی قرار است مجلس عراق برای تصمیم گیری در مورد خروج آمریکایی ها جلسه ای برگزار کند، اگر آنها در این جلسه رای به خروج آمریکایی ها بدهند خوب وجود آمریکایی ها در عراق دیگر حالت قانونی نخواهد داشت و حتی اگر هم آمریکایی ها اعمال نفوذ کنند و چنین تصمیمی در پارلمان گرفته شود به احتمال زیاد مردمی که از حضور آمریکایی ها به ستوح آمده اند به پا خواهند خواست تا آمریکایی ها را از کشور خود اخراج کنند و با توجه به اینکه دیگر خطوط قرمزی وجود ندارد ایران به صورت علنی حمایت خود از آنها را انجام خواهد داد.

حال گزینه دیگری که در اختیار ایران است که به هر کس می خواهد به آمریکایی ها حمله کند کمک کند و دیگر بقیه اش مشخص است.

اگر آمریکایی ها تصور می کنند که ایرانی ها از شروع یک جنگ واهمه دارند باید به آنها گفت که سخت در اشتباه می باشند، امروزه شرایط بوجود آمده توسط آقای ترامپ همه را به سمت بن بست کشانده و هیچ روزنه امیدی برای حل مسایل بوجود آمده وجود ندارد بلکه روز به روز به پیچیدگی امور اضافه می شود.

اگر امروز ایرانی ها بخواهند با آمریکایی ها وارد رویارویی شوند شاید در بهترین شرایط خود مخصوصا در منطقه برای ورود به چنین رویارویی ای باشند در حالی که اگر صبر کنند ممکن است این شرایط را از دست دهند.

در حالی که آمریکایی ها در شرایط بسیار بد قرار دارند و کافی است که تابوت چند سرباز آمریکایی به کشورشان برگردد تا آنوقت ببینیم آیا مقامات آمریکایی باز هم به خنده های خود ادامه خواهند داد یا نه؟

بدیهی است در این شرایط ایرانی ها ممکن است حاضر باشند وارد یک درگیری نظامی چه محدود چه گسترده با آمریکا شوند تا کار را یک سره کنند، به قول معروف یا رومی رومی یا زنگی زنگی.

اگر ایرانی ها چنین تصمیمی را داشته باشند، که البته هنوز هیچ کس از ماجرا خبر ندارد، قطعا آنوقت از همه گزینه های موجود خود از جمله حمله به همه همپیمانان آمریکا در منطقه استفاده خواهند کرد و ماجرا محدود به نیروهای آمریکایی نخواهد بود.

به این ترتیب شانس خیلی زیادی وجود دارد که یک جنگ فراگیر راه بیافتد اما این احتمال هم وجود دارد که دیگر کشورهای جهان به خود بیایند و با توجه به اینکه منافع همه در خطر خواهد بود آنوقت تلاش کنند که این بن بست شکسته شود و آمریکایی ها هم مجبور شوند روند رفتاری خود نسبت به ایرانی ها را تغییر دهند.

به هر حال باید منتظر ماند و دید ایران کدام تصمیم را خواهد گرفت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала