گزارش و تحلیل

مهمترین دستاوردهای نظامی روسیه در سال 2020

© Sputnik / Alexander Galperin /  مراجعه به بانک تصاویر مهمترین دستاوردهای نظامی روسیه در سال 2020
مهمترین دستاوردهای نظامی روسیه در سال 2020  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در سال 2020 که برنامه تسلیحاتی دولتی 2010 – 2020 برای ارتش روسیه به پایان می رسد، پیش بینی می شود نیروی دریایی روسیه دو کشتی حامل بالگرد از نوع کشتی های فرانسوی میسترال، همچنین دو زیردریای هسته ای از نوع مدرن شده "یاسن – ام" را دربافت نماید.

علاوه بر این، ارتش سلاح هایی را که مدت طولانی در انتظار آن بود را دریافت می کند. آزمایش موشک های استراتژیک ادامه خواهد داشت و سطح آمادگی ارتش افزایش می یابد و همکاری های نظامی و فنی تقویت می شود.   

ناو میسترال از نوع روسی

یکی از رویدادهایی که در سال 2020 پیش بینی می شود، به صورت همزمان کار ساخت دو ناو حامل بالگرد از نوع میسترال فرانسوی آغاز شود که ایده ساخت آن در سال 2014 بدنبال تشدید اوضاع بین المللی و پیوستن کریمه به روسیه و درگیری ها در دنباس برانگیخته شد.

  در حال حاضر، میسترال روسیه تا حدودی ناشناخته هستند؛ براساس اعلام منبعی در مجموعه نظامی- صنعتی، این کشتی ها می توانند هرکدام 12 تا 166 فروند بالگرد را جابجا و 20-25 هزار تن حمل کنند. تحویل این کشتی ها به نیروی دریای روسیه برای سال های 2025 و 2026 پیش بینی شده است.

© Sputnik / Alexey Filippov /  مراجعه به بانک تصاویر ناو میسترال از نوع روسی
مهمترین دستاوردهای نظامی روسیه در سال 2020  - اسپوتنیک ایران
ناو میسترال از نوع روسی

"یاسین – ام" در روز پیروزی

یکی دیگر از رویدادهای مهم ناوگان روسیه در سال 2020، به آب انداختن دو زیردریایی اتمی پروژه "885 یاسین- ام" می باشد.

هر دو زیردریایی در نهم مه سال 2020 در سالروز 75 سالگی در جنگ جهانی دوم به آب انداخته می شوند.  از اینرو نیروی دریایی روسیه به هشت زیردیایی با این مدل مجهز خواهد شد.

Церемония вывода АПЛ Новосибирск из эллинга АО ПО Севмаш  - اسپوتنیک ایران
به آب انداخته شدن زیردریایی اتمی جدید روسیه

همچنین در سال 2020 نیروی دریایی روسیه به تولید سایر زیردریایی های نسل چهارم ادامه خواهد داد. اولین سری زیردریایی هسته ای  پروژه "Borey-A" "کنیاز الگ" که به موشک بالستیک "بولاوا" مجهز خواهند بود.

سلاح های جدید

ارتش روسیه در سال 2020 به تجهیزات نظامی جدیدی را که مدت ها انتظار آنها را می کشید، مجهز می شود. از جمله خودروی موشک انداز TOS-2 Tosochka که جایگزین Solntsepek می شود. پیش بینی می شود که این تجهیزات در مراسم رژه پیروزی در میدان سرخ مسکو شرکت داده شوند.

یکی از اصلی ترین تفاوت های Tosochka با Solntsepek شاسی چرخ ها می باشد که مهندسان با در نظرگرفتن شرایط Tosochka در مناطق بیابانی این تصمیم را اتخاذ کردند.

اعلام زمان تحویل سلاح روز قیامت به ارتش روسیه  - اسپوتنیک ایران
اعلام زمان تحویل "سلاح روز قیامت" به ارتش روسیه

یکی دیگر از جدیدترین تجهیزات نظامی در سال 2020 تفنگ اسنایپر Chukavin می باشد که توسط متخصصان کلاشنیکوف جایگزین اسناپر دراگونوف می شود.

سامانه موشکی "سرمت"

تقویت سپر هسته ای روسیه ادامه می یابد. از سال 2020 اسلحه سازی نیروهای موشکی با جدیدترین موشک های بالستیک بین قاره ای RS-28 Sarmat آغاز می شود. تا سال 2027 این موشک بالستیک قاره‌پیما در 20 منطقه مستقر خواهد شد.

همانطور که پیش از این ویکتور بوندارف رئیس کمیته امنیتی و دفاعی شورای فدراسیون روسیه گفته بود؛ این موشک های جدید قادرند با عبور از سامانه های دفاع موشکی از طریق قطب شمال و جنوب به اهداف خود حمله کنند.

به گفته وی دست کم 500 سامانه موشکی آمریکایی برای رهگیری "سرمت" لازم است.

پایان برنامه تسلیحاتی دولتی 2010 - 2020

سال آینده نقطه عطفی برای پیشرفت نیروهای مسلح خواهد بود: نتایج یکی از بزرگترین اقدامات روسیه در مدرن سازی تسلیحات به برنامه تسلیحاتی دولتی 2010 – 2020 مربوط می شود. طی این دهه سهم مدرن سازی تسلیحات نیروهای مسلح روسیه هفت برابر شده است(از 10 درصد به 70 درصد).

روسیه سلاح هایپرسونیک آوانگارد خود را به آمریکا نشان داد  - اسپوتنیک ایران
روسیه سلاح هایپرسونیک آوانگارد خود را به آمریکا نشان داد

مهمترین هدف، اشباع نیروی هوایی و پدافند هوایی به سیستم های مدرن (S-400 ، Buk-M3 ، Tor-M2TT ، S-350)، ایجاد یک میدان راداری دائم در حلشیه مرزهای روسیه، توسعه هشدار حملات موشکی، مدرن سازی نیروهای هسته ای استراتژیک به سیستم Yars RS-24 و همچنین آغاز کار نخستین هنگ موشکی مسلح به سیستم آوانگارد است.

قفقاز 2020 و سایر تمرین ها

بخش اصلی آموزش نظامی نیروهای مسلح روسیه در سال 2020، رزمایش استراتژیک ماه سپتامبر "قفقاز 2020" خواهد بود که به رهبری فرمانده ستاد کل ارتش برگزار خواهد شد.

در مجموع در سال 2020 بیش 4800 رزمایش برنامه ریزی شده است که 50 مورد آن بین المللی از جمله رزمایش مشترک با چین، هند، صربستان، مغولستان، پاکستان، الجزایر و مصر می باشد.

چشم اندار تمدید پیمان استارت نو

سال آینده باید تعیین کننده سرنوشت پیمان کاهش تسلیحات هسته‌ای دو جانبه میان آمریکا و روسیه باشد که امروزه تنها قرار موثر برای محدود کردن رقابت تسلیحانی روسیه و آمریکا است.

پیمان استارت نو در تاریخ 5 فوریه 2012 به پایان می رسد و واشنگتن تا کنون تصمیم این کشور را برای تمدید و یا عدم تمدید آن اعلام نکرده است.

هراس آمریکائیان از سلاح آینده روسیه  - اسپوتنیک ایران
هراس آمریکائیان از "سلاح آینده" روسیه

در طول مدت این توافق طرفین حتی یکبار یکدیگر را متهم به عدم پایبندی به ابن توافق نکردند.

 تحویل جدید اس 400 به ترکیه

یکی از رویدادهای پیش بینی شده در سال 2020 در زمینه همکاری های نظامی و فنی، امضای قرارداد اختیار معامله برای اس 400 با ترکیه است. به گفته الکساندر میخییوف، رئيس شرکت صادرات دفاعی روسیه، این توافقنامه مربوط به تحویل بخش دوم این سامانه به آنکارا می باشد.

در این قرارداد پشتیبانی فنی این پروژه توسط ترکیه (بومی سازی جزئی تولید قطعات سیستم) فراهم شده است. اما نمی توان گفت که در چه حجمی صورت می گیرد.

همکاری با هند و چین

در سال آینده پیش بینی می شود که دو توافق با شرکای برجسته روسیه (چین و هند) در همکاری های نظامی و فنی منعقد شود که این توافق ها مرتبط با بالگرد می باشد.

مسکو و دهلی نو باید در مورد قیمت عرضه و بومی سازی تولید 200 بالگرد سبک چند منظوره Ka-226T در هند باید به توافق برسند.

گفته می شود که 60 بالگرد در روسیه و 140 بالگرد باقی مانده در هند تولید می شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала