بانک جهانی: بحران مالی جدیدی بخاطر چینی ها در راه است

© AFP 2023 / Philip Fongبانک جهانی: بحران مالی جدیدی بخاطر چینی ها در راه است
بانک جهانی: بحران مالی جدیدی بخاطر چینی ها در راه است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بیش از ده سال از بحران مالی جهانی قبلی گذشته است اما اقتصاددانان دوباره هشدار می دهند که یک بحران جدید دیگری در حال شروع شدن است.

وقوع این بحران مالی توسط تحلیلگران بانک جهانی مورد بررسی قرار گرفت. و آنها به این نتیجه رسیدند که این بحران مخرب تر از همه بحران های قبلی خواهد بود.
یازده سال پیش، بحران وام مسکن ایالات متحده قبل از رکود جهانی پیش آمد. در آن زمان بانک های آمریکایی که با کاهش شدید تقاضا برای وام مسکن روبه رو شده بودند، شرایط جدیدی برای اعطای وام ایجاد کردند که به وام زیراستاندارد معروف بود و این وام را با الزامات و شرایط پایین تری به وام گیرندگان می دادند. این موسسات که تنها در پی اهدای وام‌های بیشتر بودند، بدون توجه به این‌که ضمانت‌های خاصی از مشتریان برای بازپرداخت اقساط در دست داشته باشد به آنها وام اعطا می کردند. بـا افزایش بهره‌ی بـانکـی در آمریکا، خیلی از وام گیرندگان نتوانستند اقساط خود را پرداخت کنند و به تبع آن بسیاری از خانه‌ها حراج شده و با سقوط قیمت مسـکن، بازار امـلاک و مستغـلات آمریکا دچار رکود گردید. از آنجاییکه وام هایی که داده شده بود خیلی زیاد بود باعث شد تا بانک ها دچار چالش جدی شوند و برخی از آنها اعلام ورشکستگی کنند.

طرحی که می تواند راه گشای حل بحران های خاورمیانه باشد - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
طرحی که می تواند راه گشای حل بحران های خاورمیانه باشد

بانک لیمن برادرز یکی از بزرگترین بانکهای جهان در نیمه اول سال 2008 ضررهای صدها میلیون دلاری را بخاطر عملیات با اوراق وام مسکن به ثبت رساند. چهارمین بانک سرمایه گذاری در جهان با دارایی 639 میلیارد دلار، دادخواستی را به دادگاه درباره ورشکستگی ارائه دادو درخواست حمایت از طلبکاران کرد. خبرهای موجود باعث وحشت در بازارهای جهانی شد و بحران بازار وام مسکن ایالات متحده به فاجعه جهانی تبدیل شد.
تحلیلگران بانک جهانی با تحلیل روندهای اقتصادی کنونی در دهها کشور به این نتیجه رسیدند که یک بحران جدید دیگر در حال نزدیک شدن است که مشابه بحران های قبلی نخواهد بود و در پیامدهای ویرانگر از آنها پیشی خواهد گرفت.
بانک جهانی مشکل اصلی را رشد سریع بدهی در سراسر جهان در بخش های خصوصی و دولتی می بیند. بدهی جهانی در حال حاضر به 246 تریلیون(246هزار میلیارد) دلار رسیده است. این یک رکورد وحشتناک است که بیش از سه برابر تولید ناخالص جهانی است- هزینه تمام محصولات و خدمات روی کره زمین.بانک جهانی تأکید می کند که چین در ده سال گذشته تولید کننده اصلی بدهی های جدید بوده است. بدهی شرکتی چین بزرگترین بدهی در جهان است. از سال 2010، نسبت تعهدات پرداخت نشده چین نسبت به تولید ناخالص داخلی آن تقریباً سه چهارم افزایش یافته است، یعنی تا 255 درصد که حجم کلی آنها از 20 تریلیون(20 هزار میلیارد) دلار فراتر رفته است. بر این اساس به گفته کارشناسان بانک جهانی، دقیقاً در چین یک بحران جهانی جدید به وجود می آید که بسیار بزرگتر و سنگین تر از سایر موارد قبلی خواهد بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала