بازتاب بین‌المللی رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین

© Sputnik / Igor Zaremboبازتاب بین‌المللی رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین
بازتاب بین‌المللی رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رزمایش دریایی مشترک ایران، روسیه و چین در رسانه‌های بین‌المللی بازتاب گسترده‌ای داشت.

به گزارش اسپوتنیک، روزنامه People's Daily چین در خصوص برگزاری مانور مشترک دریایی روسیه، ایران و چین نوشت؛ این مانور مشترک توجه مجامع عمومی غرب را به خود جلب کرده است. مانور مشترک نظامی با هدف تامین امنیت راهروهای دریایی صورت گرفته و بازدارنده هرگونه تلاش برای تضعیف ثبات و امنیت منطقه خواهد بود. چین تصمیم برای درگیری در خاورمیانه ندارد، به خصوص که از هیچ کشوری حمایت نخواهد کرد. چین با همه کشورها روابط دوستانه برقرار می کند و کشورهای خاورمیانه از جمله ایران دوستان خوبی برای این کشور هستند. این رزمایش در واقع میزان دوستی سه کشور روسیه، چین و ایران را نشان می دهد. اما از آنجا که کشورهای غربی مرتکب اقداماتی اشتباهی شده اند، دوستی ین سه کشور باعث نگرانی آنها می شود.

ظریف: برای ایمن‌سازی آبراه‌های حیاتی، تعهد گسترده داریم - اسپوتنیک ایران
ظریف: برای ایمن‌سازی آبراه‌های حیاتی، تعهد گسترده داریم

خبرگزاری آسوشیتد پرس در گزارشی اعلام کرد که برخی تحلیلگران این رزمایش را واکنشی به تحرکات اخیر آمریکا و متحدانش به‌ویژه عربستان سعودی در منطقه می‌دانند.

خبرگزاری رویترز در خبری با اشاره به آغاز شدن این رزمایش، درباره اهمیت محدوده این رزمایش نوشت: خلیج عمان آبراه حساسی و به‌خصوصی است، زیرا به تنگه هرمز، که حدود یک‌پنجم نفت جهان از آن عبور می‌کند و سپس به خلیج متصل می‌شود.

خبرگزاری ترکیه‌ای آناتولی نیز با انتشار خبر آغاز این رزمایش، نوشت این رزمایش در زمانی برگزار می‌شود که تنش‌ها در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عرب (واقع در شمال اقیانوس هند) از زمان احیای تحریم‌های آمریکا علیه ایران بعد از خروج دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور از برجام، افزایش یافته است.

شبکه تلویزیونی سی. جی. تی. اِن چین متعلق به دولت پکن نیز با پخش گزارشی درباره رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین توضیح داد این رزمایش شامل تمرینات دریایی برای خاموش کردن حریق شناور‌ها یا آزادسازی کشتی‌های گروگان گرفته شده توسط دزدان دریایی می‌شود.

تام تاگندهات، رئیس کمیته امور خارجی پارلمان انگلیس در واکنش به آغاز رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین در یک رشته توئیت نوشت: این دنیای جدیدی است که باید در آن فعالیت کنیم. باید با دموکراسی‌هایِ در اندازه متوسط همراه شویم و از منافعی که در آن مشترک هستیم دفاع کنیم.

تاگندهات در ادامه افزود: اگر خودمان را به اقدامات در سطح منطقه محدود کنیم قادر نخواهیم بود از نفوذ جهانی دیگران جلوگیری کنیم. ائتلاف ما باید هند، ژاپن، کره جنوبی، کانادا و استرالیا و شریکان منطقه‌ای را شامل شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала