دلیل پشت پرده قصد آمریکا برای خروج از پیمان استارت نو

© Photo / Cpl. Ricky S. Gomez/U.S. Marine Corps / Rocket Powerدلیل پشت پرده قصد آمریکا برای خروج از پیمان استارت نو
دلیل پشت پرده قصد آمریکا برای خروج از پیمان استارت نو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پیمان روسیه و آمریکا درباره کاهش تسلیحات استراتژیک تهاجمی (استارت نو) مانع آن است که واشنگتن انواع جدید تسلیحات موشکی و هسته ای را بسازد، دلیل پشت پرده عدم تمایل آمریکاییان برای تمدید آن این است.

به گزارش اسپوتنیک، ولادیمیر کوزین، کارشناس نظامی روس ضمن بیان این مطلب گفت:" آمریکاییان برای ایجاد سیستم سه گانه تسلیحات هسته ای استراتژیک متشکل از موشک های بالستیک قاره پیما، موشک های بالستیک زیردریایی و بمب افکن های استراتژیک تدارک می بینند که سیستم اصولاً نوین از لحاظ کیفیت و ثمربخشی خواهد بود".

ولادیمیر کوزین خاطرنشان می سازد آمریکاییان تلاش خواهند کرد درخواست پیوستن چین به  پیمان استارت نو را مطرح کنند و با در نظر داشت عدم تمایل پکن برای این کار خروج خود ازاین پیمان  پس از فوریه 2012 را توجیه کنند.

رئیس کمیته امور بین الملل شورای فدراسیون روسیه گفت: آمریکا به دنبال برتری نظامی یک جانبه است.
 - اسپوتنیک ایران
آمریکا به دنبال برتری نظامی یک جانبه است

چندی پیش سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه اعلام نمود روسیه به آمریکا پیشنهاد کرده پیمان دو جانبه استارت نو درباره کاهش تسلیحات هسته‌ای استراتژیک به مدت پنج سال یا حتی به مدت کمتر تمدید شود اما آمریکا فعلاً به بحث درباره این مسئله نپیوسته است.

مدت اعتبار پیمان استارت نو که آخرین پیمان معتبر بین روسیه و ایالات متحده است،  فوریه سال 2021 به پایان می رسد.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه  در این رابطه خاطرنشان ساخته است  خروج امریکا از پیمان موشک های ضد بالستیک و سپس پیمان منع موشک های هسته ای میانبرد، خطر دمونتاژ کل سیستم قراردادها در زمینه کنترل تسلیحات موشکی و هسته ای را به وجود می آورد و افزود وضع در رابطه با پیمان استارت نو  درباره کاهش تسلیحات استراتژیک تهاجمی هم معلوم نیست.

پیمان استارت نو در سال 2010 بین دمیتری مدودف و باراک اوباما، روسای جمهور وقت امریکا و روسیه امضا شده و در 5 فوریه سال 2011 اعتبار یافت. طبق این پیمان تعداد موشک های بالستیکی قاره پیمای هرکدام از دو طرف در زیردریایی ها و بمب افکن های سنگین نباید از 700 فروند بیشتر باشد. حداکثر تعداد کلاهک های هسته ای برای هر طرف 1550 تعیین شده است.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала