گزارش و تحلیل

برخورد تظاهرکنندگان عراقی با ادعای تحرکات موشکی ایران در عراق

© REUTERS / Stringerبرخورد تظاهرکنندگان عراقی با ادعای تحرکات موشکی ایران در عراق
برخورد تظاهرکنندگان عراقی با ادعای تحرکات موشکی ایران در عراق  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آمریكا و پنتاگون خبر تحرکات و انتقال موشكهای ایرانی به عراق را رسانه ای نموده اند.

رسانه های آمریکایی با استناد به منابع سرویس های اطلاعاتی و پنتاگون گزارش دادند که ، ایالات متحده معتقد است که ایران مخفیانه موشک های کوتاه برد خود را به خاک همسایه اش عراق، جایی که در آن تظاهرات دو ماه ادامه دارد، منتقل می کند. نیویورک تایمز می نویسد که موشک ها در مناطقی که توسط جنگجویان شیعه عراقی در نزدیکی مرز ایران کنترل می شود ، قرار دارند و این شبه نظامیان به حفاظت از مخفیگاه انبارهای موشکی کمک می کنند.

سی ان ان با استناد به منابع همین بخش ها ، گزارش می دهد که اطلاعات و ارتش آمریکا حرکت موشک های بالستیک با برد کوتاه از ایران به عراق را ثبت کرده است. این کانال تلوزیونی خاطرنشان می کند که نگرانی ایالات متحده از این است که شبه نظامیان تحت حمایت ایران از این موشکها بتوانند علیه نیروهای آمریکایی مورد استفاده قرار گیرند. 

ایالات متحده: ایران تحرکات مخفیانه در عراق دارد - اسپوتنیک ایران
ایالات متحده: ایران تحرکات مخفیانه در عراق دارد

در این راستا، خبرگزاری اسپوتنیک با سید هادی افقهی، دیپلمات سابق ایرانی در لبنان و کارشناس مسائل خاورمیانه و کشورهای عربی به صحبت نشسته است.

این اطلاعات (ایران مخفیانه موشک های کوتاه برد خود را به خاک همسایه اش عراق منتقل می کند) تا چقدر می تواند درست باشد؟

در وهله نخست این ادعا می بایست توسط محافل بین المللی بی طرف مانند سازمان ملل یا شورای امنیت و یک گروه تحقیقی به اثبات برسد. تا کنون آمریکا علیه ایران ادعاهای نادرستی کرده است. به عنوان مثال وقتی کشتی های امارات در بندره فجیره منفجر شد، بلافاصله آمریکایی ها اعلام نمودند که این کار ایران است و نتوانستند این امر را ثابت کنند. جالب این است که خود کشور امارات اعلام نمود که ما نمی دانیم چه کسی یا کشوری به این کشتی های اماراتی حمله نموده است. زمانی که نفتکش ژاپن همزمان با سفر نخست وزیر این کشور به منطقه مورد حمله قرار می گیرد، باز آقای پمپئو اعلام نمود که این کار ایران بوده است، اما باز هم ثابت نشد. وقتی پهپادهای بدون سرنشین به تاسیسات شرکت نفتی آرامکو عربستان حمله نمودند و حدود 50 درصد صادرات نفت این کشور را متوقف کرد، هم ترامپ، پمپئو و معاون وی برایان هوک اعلام نمودند که این کار ایران است و حتی آقای گوترش یک هیات تحقیق را مامور کرد تا با سفر به عربستان مبدا این حملات را بیابند. با گذشت دو ماه از این واقعه هیچ جزئیاتی از حمله به ارامکو و حضور ایران در این امر منتشر نشده است. 

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران - اسپوتنیک ایران
دولت ایران حمله به کنسولگری خود در نجف را کار مردم عراق نمی داند

اکنون نوبت موشک های میان برد است، اولا ایران اصلا نیازی به انتقال این موشک ها به کشورهای همسایه من جمله عراق ندارد. ایران اگر بخواهد اهداف آمریکا در منطقه را بزند، هم موشک های کوتاه، میان و بلند برد دارد که تا 2000 کیلومتر برد دارد. اگر ایران بخواهد به اهداف آمریکا (آمریکا 48 پایگاه در منطقه دارد و بیش از 50 هزار سرباز در منطقه دارد) حمله کند، نیاز به انتقال موشک هایش به کشور دیگری ندارد.

در مرحله بعد، ایران زمانی اهداف آمریکا را مورد هدف قرار می دهد که این کشور (آمریکا) نخست این کار را بکند. همانند داستان حمله و سرنگونی پهپاد غول پیکر آمریکا در آسمان بندر عباس می باشد که ایران با افتخار این موضوع را منتشر نمود. اگرچه آمریکا اعلام نمود که این پهپاد بر روی آبهای ایران نیفتاده است، ایران در جواب، لاشه این پهپاد را از آبهای خود بیرون آورد و آن را منتشر نمود. حتی مختصات فضایی سرنگونی پهپاد را منتشر نمود.

من تصور می کنم در این شرایط حساس دو فرض است: آمریکا خواهان جنگ روانی و حساس نمودن کشورهای منطقه نسبت به ایران است. آمریکا جنگ روانی زیادی علیه ایران زده است به عنوان مثال اغتشاشات اخیر در ایران که طی 48 ساعت خاموش شد. 

فرض دوم این است که آمریکا می خواهد دست به شیطنتی بزند و افکار عمومی منطقه را علیه عملیات نظامی محدود علیه ایران آماده کند. در هر دو صورت ایران جواب جنگ روانی آمریکا را متقابلا می دهد، و جواب جنگ عملی آمریکا را نیز محکم تر خواهد داد.

ادعای فوق بر بحران عراق و رفتار تظاهر کنندگان در عراق علیه ایران چه تاثیری دارد؟

این ادعا ساختگی است و تنها مسائل عراق را حادتر پیچیده تر و خطرناک تر می کند. خوشبختانه امروز در پاسخ به این اغتشاشات در عراق، مردم تظاهرات میلیونی در حمایت از حکومت نمودند که متاسفانه رسانه های غربی این تظاهرات دولتی را سانسور کردند. رسانه های غربی فقط آتش افکنی هایی که به نفع آمریکا است را منتشر می کنند، شما اگر شبکه های عربی و عراقی را دنبال کنید از تظاهرات میلیونی مردم عراق در حمایت دولت آگاه می شوید که اروپا و آمریکا این اخبار را منتشر نمی کنند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала