رونمایی از 3 دستاورد جدید و خارق العاده ارتش ایران

© Photo / IRNAرونمایی از 3 دستاورد جدید و خارق العاده ارتش ایران
رونمایی از 3 دستاورد جدید و خارق العاده ارتش ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از دستاوردهای جدید جهاد خود کفایی نداجا رونمایی کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از 3 دستاورد جدید رونمایی کرد و توضیحاتی در رابطه با این 3 پروژه ارائه کرد.

پهپاد دریا پایه پلیکان 2 با توانایی نفوذ در عمق، توانایی مأموریت‌های گشت و شناسایی را دارد. این پهپاد با کمک چهار موتور عمود پرواز و یک موتور پیشران پر قدرت توانایی نشست و برخاست عمودی از روی شناور در حال حرکت را دارد.

امیر دریادار حسین خانزادی - اسپوتنیک ایران
اولین پهپاد نیروی دریایی ارتش ایران

پرنده در ابتدا با استفاده از چهار موتور همزمان شده خود که به صورت عمود پرواز است از شناور بلند می‌ شود و سپس با استفاده از الگوی خودکار طراحی شده در سامانه پرواز خودکار، طی محاسبات، بدون برهم خوردن تعادل و سقوط ناگهانی پرنده وارد مرحله کروز یا حرکت افقی می‌شود. این فرآیند در هنگام برگشت پرواز از مأموریت شناسایی خود و نشستن بر روی کشتی بالعکس اجرا می‌ شود.

یکی دیگر از وجه تمایز این پهپاد شناوری مثبت و مقاومت آن در برابر نفوذ‌ پذیری در هنگام فرود بر سطح آب است که به این پرونده این امکان را فراهم می سازد تا در شرایط اضطراری بدون آسیب بر روی آب فرود آمده و بازیافت شود.

عملکرد بی‌ مانند این هواپیمای بدون سرنشین در انجام عملیات خودکار و در شرایط نا متعارفی که پرنده‌های با سرنشین قادر به انجام مأموریت نباشند و همچنین عدم نیاز آن به تأسیسات و زیرساخت‌ های گسترده و پرهزینه جهت بهره‌برداری، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را بر آن داشت تا از این پرنده در راستای انجام مأموریت‌های محوله خود در یگان‌های شناور و آب‌های دوردست تحت کنترل عملیاتی خود استفاده کند.

پهپاد پلیکان 2 آزمایشات میدانیHAT و SAT خود را با موفقیت به پایان رسانده است.

پروژه سورن

در حال حاضر تمامی سیستم های موقعیت‌ یاب زمینی و دریایی به منظور تعیین مختصات دقیق خود از ماهواره‌ها کمک می گیرند که در فضای بالای زمین قرار دارند. برای تعیین موقعیت شناورهایی که در زیر دریا حرکت می‌ کنند استفاده از این سیستم‌ ها با توجه به اینکه امواج الکترومغناطیس توانایی نفوذ در عمق دریا را ندارند، عملاً غیرممکن است.

"آی اِن اس" یک سیستم کمک ناوبری است که وظیفه موقعیت‌ یابی لحظه‌ ای زیردریایی را عهده دار است. این بخش اطلاعات مورد نیاز جهت تعیین موقعیت زوایا و همچنین سرعت‌ها را در سه محور از سنسورهای اینرسی نصب شده در داخل خود جمع‌ آوری و با تجزیه و تحلیل این اطلاعات موقعیت‌های لحظه‌ ای وضعیت تعادل و راه یگان را در هر زمان پردازش می کند.

پروژه سورن با موضوع طراحی و ساخت واحد "آی‌ اِن‌ اس" است که با تکنولوژی روز دنیا ساخته شده و بدون نیاز به "جی‌ پی‌ اس" موقعیت زیردریایی به همراه وضعیت تعادل آن را با خطای کم ارائه می‌کند.

این سیستم به علت قیمت و تکنولوژی بسیار بالای آن فقط توسط چند کشور بسیار محدود تولید می‌ شود و قبلاً به روی هیچ‌ یک از یگان‌های نداجا نصب نبوده است. از این رو با توجه به نیاز نیروی دریایی به یک سامانه تعیین موقعیت دقیق و همچنین طراحی و ساخت سامانه‌ های پیشرفته به روی یگان‌های زیرسطحی و نیاز این سیستم‌ ها به اطلاعات دیجیتال و دقیق یگان خودی، موضوع طی یک طرح تحقیقاتی به انجام رسید.

این پروژه پس از نصب به روی یگان‌های زیرسطحی این قابلیت‌ ها را خواهد داشت که زمانی که زیر‌دریایی در عمق قرار گرفته و هیچ‌ گونه ارتباطی با فضای آزاد ندارد، اولا راه یگان را بطور دقیق ارائه می‌کند، دوما موقعیت زیردریایی را در زیر آب تعیین می‌کند، سوما YAW، PITCH و ROLL زیر دریایی را زیر آب تعیین کند و چهارم اطلاعات مورد نیاز را برای سامانه سلاح بفرستد.

پروژه زیردریایی جاسک 2

یکی از اقدامات انجام شده توسط سازمان تحقیقات و جهاد خود کفایی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران طراحی و ساخت سامانه موشکی زیر سطح به سطح جهت بهره‌برداری در شناورهای زیرسطحی و زیردریایی‌ ها است. سطح فناوری در این پروژه بسیار بالاست و تنها چند کشور محدود در دنیا این فناوری را در اختیار دارند. این سلاح ترکیبی از موشک، اژدر و سامانه ارتباطی و کنترل آتش است که در تعامل با یکدیگر قادر به حمله به اهداف سطحی دشمن می باشند.

قدرت وارد کردن ضربات جبران ناپذیر، وارد کردن دشمن به دور ایستایی، افزایش فشار روانی بر دشمن با همچنین نا امن کردن مناطق دریایی مورد علاقه دشمن، بخشی از قابلیت‌هایی است که نیروی دریایی با برخورداری از این زیردریایی در اختیار خواهد گرفت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала