درخواست نخست وزیر مستعفی عراق از پارلمان این کشور

CC BY 3.0 / LaGrandeOurs / Adil Abdul-Mahdiدرخواست نخست وزیر مستعفی عراق از پارلمان این کشور
درخواست نخست وزیر مستعفی عراق از پارلمان این کشور - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عادل عبدالمهدی از نمایندگان پارلمان خواست تا هر چه زودتر گزینه جایگزین وی را انتخاب کنند.

به گزارش اسپوتنیک، عادل عبدالمهدی، نخست وزیر مستعفی عراق اظهار داشت که استعفای وی برای حل بحران در کشور ضروری است و از نمایندگان پارلمان خواست تا هر چه زودتر گزینه جایگزین وی را انتخاب کنند.

نخست وزیر عراق استعفای خود را تقدیم مجلس کرد - اسپوتنیک ایران
نخست وزیر عراق استعفای خود را تقدیم مجلس کرد

پیشتر اسکای نیوز عربی گزارش داده بود که نخست وزیر عراق در میان اعتراضات مداوم، نامه استعفای خود را به پارلمان ارسال کرده است. رسانه‌های عربی گزارش دادند که رأی گیری در مجلس درباره استعفای رئیس دولت روز یکشنبه برگزار می‌شود.

عبدالمهدی در سخنان خود که توسط الجزیره پخش شد، خاطرنشان کرد: استعفا برای پایان دادن به بحران ضروری است. من از پارلمان می‌خواهم که در اسرع وقت یک گزینه جایگزین انتخاب کند، زیرا کشور در وضعیت فعلی خود به دلیل عدم حاکمیت در فعالیت‌های روزانه خود بی پیش نخواهد رفت.

وی تأکید کرد که مقامات عراقی در جریان اعتراضات با معترضین به مانند افراد غیرنظامی رفتار می‌کردند، اما عده‌ای نیز بودند که این وضعیت را تغییر دادند.

تظاهرات در تعدادی از شهرهای عراق از جمله بغداد از 25 اکتبر در اعتراض به بیکاری، فساد در بین مسئولان و شرایط نابسامان اقتصادی و معیشتی آغاز شده و در مواردی به خشونت و هرج و مرج کشیده شده است. بخش هایی از تظاهرکنندگان همچنین نسبت به نفوذ ایران و نیروهای وابسته به ایران در ساختار تصمیم‌گیری در عراق اعتراض دارند و از جمله اخیراً به کنسولگری های جمهوری اسلامی در شهرهای نجف و  کربلا حمله کردند.

پیش از این محمد الهاشمی، رئیس دفتر نخست وزیر عراق، محمد زیدان القریشی،  فرمانده پلیس استان ذی‌قار و طلال بلال العارضی، معاون استاندار نجف استعفا داده‌اند. این استعفاها در میان درگیری‌ها در الناصریه (مرکز استان ذی‌قار) جایی که بیش از 30 نفر در دو روز آشوب جان باختند و نجف (مرکز استان نجف) که کنسولگری ایران مورد حمله قرار گرفته و به آتش کشیده شد و به گفته منابع مختلف در درگیری‌های آن بیش از 10 نفر کشته شدند، رخ داد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала