استقبال مقتدی صدر از استعفای نخست وزیر عراق

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / استقبال مقتدی صدر از استعفای نخست وزیر عراق
استقبال مقتدی صدر از استعفای نخست وزیر عراق - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رهبر جریان صدر از بیانیه نخست وزیر عراق مبنی بر تصمیمش برای استعفا پس از بیانیه مرجعیت استقبال کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از شبکه السومریه، مقتدی صدر پیشنهاد کرد از گزینه همه پرسی برای انتخاب جانشین عادل عبدالمهدی، استفاده شود. وی پیشنهاد کرد صندوق‌های رای در میادین اعتراضات قرار گیرد و نخست وزیر از میان پنج نامزد برای نخست وزیری انتخاب شود.

ائتلاف سائرون به رهبری جریان صدر روز جمعه از رئیس پارلمان عراق خواست  در روز شنبه نشست فوق العاده‌ای را برای رای‌گیری درباره استعفای عادل عبدالمهدی، نخست وزیر برگزار کند.

واکنش مردم عراق به استعفاى احتمالى عبدالمهدی - اسپوتنیک ایران
واکنش مردم عراق به استعفاى احتمالى عبدالمهدی

نماینده ائتلاف سائرون در یک کنفرانس مطبوعاتی در کنار دیگر اعضای این ائتلاف در بغداد اظهار داشت ما قبلا هم خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام و استعفای دولت برای حفظ خون ملت عراق شدیم، ولی متاسفانه گروه‌های سیاسی نتوانستند حجم خطراتی که کشور را احاطه کنند را درک کنند. 

وی خواستار تشکیل دولت ملی با اراده عراقی شد که به گفته وی نخست وزیر و وزیرانش از تکنوکرات‌های سالم و غیر وابسته به گروه‌های سیاسی باشند.  

درهمین زمینه حزب عمل به ریاست سلیم  الجبوری رئیس سابق پارلمان عراق خواستار  انحلال دولت و پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام شد.

این حزب بر ضرورت تشکیل دادگاه رسیدگی به مسائل فساد و غارت بیت  المال تاکید کرد.

حزب عمل اعلام کرد با حمایت از مطالبات برحق مردم، در عین حال از قشرهای تظاهرات کننده می‌خواهیم ماهیت مسالمت آمیز تظاهرات را حفظ کرده و در برابر فرصت طلبانی که برای برهم زدن شرایط و فتنه افکنی میان قشرهای مختلف مردم وطن از طریق دست زدن به غارتگری و تعدی به دستگاه‌های امنیتی و تظاهرات کنندگان و تخریب اموال عمومی تلاش می‌کنند، برحذر باشند.

این حزب وابسته به اقلیت اهل سنت خواستار ارائه دیدگاه روشن در قبال نقشه راهی شد که راههای مشارکت موثر جامعه در مرحله آتی در خصوص تعدیل قانون اساسی و توزیع ثروت ها و فلسفه نظام سیاسی که شایسته عراق و ملت آن و بیانگر راه حل های موفقیت آمیز آتی باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала