رکورد ایرانی ها در مصرف لوازم آرایش

© Sputnik / Ramil Sitdikovرکورد ایرانی ها در مصرف لوازم آرایش
رکورد ایرانی ها در مصرف لوازم آرایش - اسپوتنیک ایران
اشتراک
4.5 درصد هزینه خانواده ها برای لوازم آرایشی و بهداشتی صرف می شود و این در حالی است که متوسط جهانی مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی 2.6 درصد است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، رئیس سازمان غذا و دارو بیان داشت: سرانه مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی در ایران ۲.۵ برابر میانگین جهانی است و ۱.۶ میلیارد دلار از بازار این محصولات مصرفی در ایران قاچاق و تقلبی است.

محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو روز سه شنبه در نشست خبری دومین همایش و نمایشگاه ایران کازمتیکا (لوازم آرایشی و بهداشتی) در سازمان غذا و دارو خاطر نشان کرد: قاچاق لوازم آرایشی و بهداشتی به کشور دو آسیب جدی به همراه دارد؛ یکی آسیبی است که به سلامت مردم وارد می شود زیرا بسیاری از این کرم ها و محصولات روی پوست استفاده می شود و آلاینده های میکروبی و ویروسی و نیز فلزات سنگین آن سریع جذب خون می شوند و می توان خطرآفرین باشند و دوم اینکه از نظر اقتصادی ضربه بزرگی به کشور وارد می کند.

وی افزود: این به فرهنگ مصرف در ایران مربوط می شود و به هر حال خانم های ایرانی به مصرف مواد آرایشی و بهداشتی، رنگ مو و مانند اینها علاقه دارند و در مهمانی ها مورد استفاده قرار می گیرد. برای وزارت بهداشت مهم این است که محصولات سالمی به دست مردم برسد و مصرف این مواد در کشور تهدید به حساب نمی آید. باید به این سمت برویم که مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی منطقی شود یعنی مصرف لوازم مضر کاهش یابد و مصرف مواد مفید و سلامت محور مثل کرم ضد آفتاب بیشتر شود.

شانه ساز گفت: به طور کلی ۴.۵ درصد هزینه خانواده های ایرانی صرف لوازم آرایشی و بهداشتی می شود در حالی که در متوسط جهانی آن ۲.۶ درصد هزینه خانوار برای لوازم آرایشی و بهداشتی است.

معاون وزیر بهداشت افزود: بیمه های پایه لوازم آرایشی و بهداشتی را پوشش نمی دهند و فقط برخی از این اقلام زیر پوشش بیمه های تکمیلی هستند و اینکه بیمه ها این لوازم را پوشش نمی دهند باید از خودشان پاسخگو باشند اما محدودیت منابع یکی از علل این مساله است.

وی ادامه داد: ظرفیت تولید لوازم آرایشی و بهداشتی در کشور ۲.۵ برابر ظرفیت بازار کشور است اما قاچاق این لوازم اجازه توسعه مناسب تولید لوازم آرایشی و بهداشتی را نمی دهد به همین علت سازمان غذا و دارو به دنبال برچسب گذاری اقلام وارداتی و تولیدی است زیرا حتی لوازم تولیدی در کشور نیز ممکن است تقلبی باشند. حتی آرم سازمان غذا و دارو را نیز در مواردی جعل می کنند و در تلاشیم تا پایان امسال همه لوازم آرایشی و بهداشتی برچسب اصالت داشته باشند و مردم بتوانند با پیامک اصالت کالا را احراز کنند. این تکلیف قا نونی است که مسیر اجرای آن در حال طی شدن است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала