شناورهای جنگی آمریکا در خلیج فارس

© AP Photo / Mass Communication Specialist 1st Class Blake Midnight/U.S. Navyحضور امریکا در خلیج فارس
حضور امریکا در خلیج فارس - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نیروهای مسلح ایران سالهاست برای جنگ با آمریکا آماده می‌شوند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «نشنال اینترست»،ایالات متحده در سال 1987 از فرصتی که جنگ ایران و عراق ایجاد کرده بود استفاده کرد تا به حضور خود در خلیج فارس شدت بخشد. در سال 1987 ناوموشکی و سه ناوچه آمریکایی ابرتانکر 414,000تنی کویت در خلیج فارس را همراهی کردند.

ایران با موشک های وارداتی چینی به نفتکش های کویت حمله می کرد. اما این تبادل آتش صدمه کمی به تانکر می زد، زیرا نفتکش زیاده از حد محکم بود. اما ناوچه USS Stark شانس کمتری آورد که با موشک Exocet عراقی مورد حمله قرار گرفت و در ماه مه 1987میلادی 37 خدمه آن کشته شدند.

موگرینی  - اسپوتنیک ایران
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواهان رفع تنش در حوزه خلیج‌فارس + عکس

اما در این حوادث، آمریکا قصد داشت پاسخ مناسبی به تهران بدهد. از اینرو درخواست کویت برای همراهی تانکرهای آن کشور را پذیرفت.  بدین ترتیب نفتکش کویتی al-Rekkah تحت پرچم آمریکا و به نام ابرتانکر Bridgeton به شناوری خود ادامه داد. ناوچه های آمریکایی آن را همراهی می کردند. به محض وارد شدن این تانکر به تنگه هرمز، 4 جنگنده ایران بر فراز آن پرواز کردند اما در آخرین لحظه با مشاهده نام ابرتانکر Bridgeton مسیر پرواز خود را تغییر دادند.

دیرتر تهران اعلام کرد که تانکر حامل «کالاهای ممنوعه» است. اما واکنش عملیاتی نشان نداد. تانکر Bridgeton به شناوری خود ادامه داد تا اینکه یک روز بعد در18 مایلی غرب جزیره فارس با مین M-08 برخورد کرد که نمونه یک مین قدیمی شوروی بود که کره شمالی ساخته و به ایران  صادر و به کف دریا زنجیر شده بود.بر اثر اصابت با مین،  انفجاری رخ داد و یک سوراخ بزرگ در بدنه تانکر ایجاد شد. این حادثه آسیبی به خدمه آن نزد.همراهی ناوچه های آمریکایی نتوانست تانکر را خطر در امان نگه دارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала