افزایش 64 درصدی تولید گاز قطر از میدان گازی مشترک با ایران

© REUTERS / Raheb Homavandi/TIMAافزایش 64 درصدی تولید گاز قطر از میدان گازی مشترک با ایران
افزایش 64 درصدی تولید گاز قطر از میدان گازی مشترک با ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سعد الکعبی وزیر انرژی قطر، در روز دوشنبه از برنامه کشورش برای افزایش 64 درصدی تولید گاز مایع از میدان گازی مشترک با ایران واقع در پارس جنوبی خبر داد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از شبکه خبری الجزیره، سعد الکعبی وزیر انرژی قطر و مدیر شرکت نفتی قطر، اعلام کرد که  کشورش قصد دارد ظرفیت تولید گاز مایع خود را تا 64 درصد افزایش دهد تا میزان تولیدش در ابتدای سال 2027 به 126 میلیون تن در سال برسد. در حال حاضر ظرفیت تولید گاز قطر 77 میلیون تن در سال است. وی همچنین از اکتشاف یک میدان گازی در منطقه "راس لفان" در هشت کیلومتری شمال شرقی دوحه خبر داد.

سفر برادر امیر قطر به جزیره ابوموسی + عکس - اسپوتنیک ایران
سفر برادر امیر قطر به جزیره ابوموسی + عکس

وزیر انرژی قطر افزود، ذخایر گازی این میدان بیش از هزار و 760 تریلیون فوت مکعب است. الکعبی همچنین از پروژه احداث دو خط تولید جدید گاز مایع با ظریفیت 16 میلیون تن در سال خبر داد.

میدان پارس جنوبی مشترک میان ایران و قطر که به آن "گنبد شمالی" هم گفته می شود، بزرگترین میدان گاز طبیعی است. مساحت این میدان 9 هزار و هفتصد کیلومتر مربع است که سه هزار و هفتصد کیلومتر آن در آب های ایران و 6 هزار کیلومتر آن در آب های قطر قرار دارد. حجم ذخیره درجای گاز طبیعی میدان پارس جنوبی در حدود 51 تریلیون مترمکعب و ذخیره قابل برداشت آن 36 تریلیون مترمکعب برآورد می‌شود.

در سال 1397 به‌ طور میانگین روزانه 1 میلیارد و 210 میلیون متر مکعب گاز طبیعی از این میدان برداشت می‌ شد، که 610 میلیون مترمکعب در روز توسط شرکت ملی نفت ایران و روزانه 600 میلیون مترمکعب نیز توسط قطر پترولیوم تولید می‌گردد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала